Samsung wil retailers helpen op de winkelvloer
Tussen het geweld van de nieuwste Quantum Dot technologie en SUHD-televisies die groot, groter, grootst lijken te worden, stond er op het Samsung Forum in Monaco een demo van Samsung Center Stage. Op een event waar de nieuwe connected schermen, koelkasten en wasmachines de hoofdrol opeisten, was dit misschien wel het meest onderbelichte product. Het is wel de manier waarop Samsung een steeds grotere rol wil gaan spelen in de in-store retail marketing.
Digitale shop-in-shop
In de basis is Center Stage een shop-in-shop propositie die al jaren in retail wordt toegepast, maar wel in een geheel nieuwe jas qua functies en interacties. Center Stage bestaat uit levensgrote 85-inch 4K interactieve schermen die samen een wand vormen waarop de consument veelal witgoedproducten zoals koelkasten, afwasmachines en wasmachines levensecht kan bekijken, het productgamma kan filteren en informatieve video’s kan zien.
Het is een bijzondere ervaring om in levensechte afmetingen verschillende producten te kunnen bekijken in verschillende keukensettings. Het helpt de klant een betere inschatting te maken of de kleur en type past in de keuken thuis terwijl met video’s en see-through direct ook getoond kan worden hoe de wasmachine precies werkt.
Ook is het mogelijk alle producten naast elkaar te zetten in een vergelijkingstool, zodat de verschillen sneller duidelijk worden dan bijvoorbeeld tijdens het bladeren in een catalogus. Samsung hoopt dat klanten het productgamma hiermee dieper gaan ontdekken en beter geïnformeerde keuzes kunnen maken.
De retailer hoeft met deze technologie niet ieder product in ieder model en kleur in de showroom te hebben. Uiteraard is het prettig voor de consument als ze een model in levende lijve kunnen zien. De vele modellen zijn allemaal vindbaar via het display (in een hoge resolutie) in een realistisch formaat en bovendien kan ook echt de werking van bijvoorbeeld een wasmachine of zelfs een afwasmachine worden getoond op de schermen.
Omnichannelstrategie op de winkelvloer
Center Stage is onderdeel van de omnichannelstrategie van Samsung waarbij data een steeds belangrijkere rol speelt. Doordat ieder kanaal kan ‘leren’ van wat de consument op andere kanalen doet en waar hij naar kijkt, kan een meer persoonlijke ervaring worden geboden. Zo maakt Samsung een profiel van de klant en op basis hiervan worden in de winkel productsuggesties gedaan. Online is dit natuurlijk al sinds jaar en dag gebruikelijk, maar dit is in een offline retailomgeving, in levensechte afmetingen, een nieuwe ervaring.
Natuurlijk leveren de interacties van de klanten zelf ook analytics op die Samsung en de retailer gebruiken om het aanbod te verbeteren en de klant beter te leren kennen.
Naast het model dat bestaat uit een muur van interactieve 4K displays is er ook een eenvoudige versie van Center Stage die werkt met een 4K display en een interactieve tablet. Dit voelt minder interactief en immersive, maar biedt wel dezelfde mogelijkheden om de producten te ervaren in verschillende settings.
Retailinnovatie vanuit de brands
Steeds vaker worden de innovaties in retail niet gedreven door de retailer zelf, maar door de brands. Die komen op hun beurt vervolgens ook meer te weten over de consument. Dit soort technologie gaat veel verder dan een traditionele shop-in-shop waar het vooral om branding draait. Met Center Stage trekt Samsung eigenlijk op een elegante wijze de online experience door naar de winkelvloer.
Vorig jaar heeft Center Stage zijn debuut gemaakt in een aantal winkels van Best Buy in de US. In het totaal werken nu vijftien winkels wereldwijd met Center Stage en zijn de eerste salesresultaten van de digitale shop-in-shop positief. Het was bij vice president brand & product marketing Rory O’Neill niet bekend of en waar Center Stage in Nederlandse winkels gaat debuteren.