Scan Agency Day wordt voor alle partijen een mislukking

5 augustus 2005, 04:19

Scan Agency Day wordt voor alle partijen een mislukkingOp 3 november is het zover. Dan mogen reclame-, design- en actiemarketingbureaus zich tijdens een ‘Agency Day’ aan ori?nterende opdrachtgevers presenteren. Met de gedachte achter het door Scan Management Consultants georganiseerde evenement is op zich niks mis. Dat ze opdrachtgevers de mogelijkheid bieden om zich ‘in een volstrekt open setting’ te ori?nteren op de kwaliteit en toegevoegde waarde van een aantal van de beste bureaus’ is een prima doelstelling. Zeker als bureaus zich op deze manier aan in hen ge?nteresseerde opdrachtgevers kunnen presenteren ?zonder de druk, stress en kosten van een “pitch” situatie’. Toch is er is iets met die Agency Day.

Om te beginnen haakt het ene na het andere bureau af. Die vinden zo?n vleeskeuring niks of hebben er problemen mee om geld te betalen om zichzelf te mogen presenteren. Nog veel erger is dat het opdrachtgevers veel tijd kost, terwijl het nog de vraag is of ze er ?berhaupt vinden wat ze zoeken. Gelukkig maar dat er een veel effici?nter alternatief is om je als opdrachtgever te ori?nteren: internet. Ga een avondje surfen en je hebt zo een interessante shortlist van te benaderen bureaus!

Dit bericht is eerder geplaatst op MarketingXperts.

- Eigenaar, directeur MarketingMonday.nl - Freelance OHRA namens directie ontwikkeling nieuwe commerciele strategie - Eigenaar, directeur MarketingXperts - Marketingdirecteur DSB Groep - Eigenaar, directeur Eyedentity Communications - Eigenaar, directeur Cramer & van Hooijdonk - Eigenaar, directeur The Creative Box

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marga

    Internet is een goed medium ter orientatie. Wat altijd belangrijk blijft is het team van vrouwen en mannen achter het bureau. Daar moet de opdrachtgever toch echt een klick mee hebben volgens mij. Een eerste kennismaking kan prima via Agency Day denk ik.


    5 augustus 2005 om 07:43
    Wiemer Snijders

    Interessante visie op Agency Day. Allereerst ben ik verheugd om te lezen dat jullie je kunnen vinden in onze doelstelling om het vak verder te professionaliseren door opdrachtgevers meer kennis en inzicht te verschaffen over/ in de bureauwereld. Dat is primair de opzet van Agency Day. Het is namelijk onze ervaring dat de kennis over bureaus bij opdrachtgevers over het algemeen beperkt is. Agency Day probeert daar een oplossing voor te bieden. Inderdaad zal een uurtje surfen op het internet een lijst met de meest up-to-date telefoonnummers en URL’s van bureaus opleveren. Wat het echter niet oplevert is een goede impressie van de potentie en ‘fit/ match’ van dat bureau bij jou als opdrachtgever. Het het aloude adagium ‘ken uzelve’ komt hier bovendrijven: een lijstje met namen van bureaus geeft nog geen enkele indicatie in hoeverre die bureaus bij een opdrachtgever zullen passen (qua expertise, creativiteit, organisatie en cultuur om maar een paar aspecten te noemen). Opdrachtgevers moeten dan ook eerst naar de eigen organisatie kijken alvorens op zoek te gaan naar bureau(s). Zonder een kraakhelder geformuleerde omschrijving van de eigen organisatie met daarbij de wensen, behoeften en doelstellingen t.a.v. de bureaurelatie wordt het lastig om een partner te vinden, waarvan je weet dat die op deze punten goed aansluit en het meest succesvolle werk kan opleveren. Wij willen een professioneel platform creëren om kansen te verkennen en een inhoudelijke impuls aan het vak te geven.

    Overigens is het niet juist dat ‘het ene na het andere bureau afhaakt’. Bureaus zijn gevraagd of zij geïnteresseerd zijn om op een lijst geplaatst te worden waaruit opdrachtgevers hun keuze kunnen maken. Van de bureaus die zich hebben opgegeven heeft geen enkel bureau zich teruggetrokken. Wel is het zo dat bureaus, om uiteenlopende redenen (bijvoorbeeld omdat zij de komende tijd geen extra new business meer kunnen aannemen), besloten hebben om niet op de lijst geplaatst te worden. Het lag ook in de lijn der verwachting dat niet alle benaderde bureaus geinteresseerd zouden zijn.

    Tot slot is, met betrekking tot tijdsinzet, in onze ogen is Agency Day juist een besparing van kostbare tijd; opdrachtgevers krijgen de mogelijkheid om in 1 dag een aantal bureaus te zien, waarin zij zelf geïnteresseerd zijn. Het inplannen en daadwerkelijk bezoeken van (mogelijke kandidaat) bureaus (los van de subtiele consequenties van een dergelijke actie voor de bestaande relaties) zal normaliter meer tijd (en geld) kosten.

    Ziehier mijn commentaar met hopelijk een verrijking van je inzichten in onze bedoelingen omtrent Agency Day en visie op bureaurelaties.

    Met vriendelijke groet,

    SCAN Management Consultants

    Wiemer Snijders

    Consultant


    11 augustus 2005 om 08:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!