De opkomst en ondergang van de IkTelefoon: scenario-thinking

15 juni 2019, 07:00

Een pijnlijk portret van de mens die veertig jaar lang met uitgestoken arm zit te turen naar een schermpje. Een hele generatie verloor zichzelf in de telefoon. De mobiele gekte begon in 1985 en eindigde rond 2035, toen voice het officieel overnam. Dit is een toekomstscenario, maar wel eentje die realistisch is, en die je kunt gebruiken voor de innovatie van jouw bedrijf. Hoe ziet de toekomst eruit voor jouw bedrijf? Wat is de impact op jouw business?

Veel bedrijven en organisaties zijn agile gaan werken om wendbaarder te worden. Wendbaar omdat de toekomst grillig is. Het doel van het scenario-thinkingproces is om mogelijke toekomstige ontwikkelingen te onderzoeken die grote impact kunnen hebben op individuen, organisaties of samenlevingen. Creatieve scenario’s geven richting aan organisaties die toekomstbestendig willen zijn en blijven. Dit is zo’n scenario:

De prijswinnende documentaire ‘De IkTelefoon’ uit 2040 opent met beelden uit deze tv-commercial uit 2017:

De documentaire schetst een pijnlijk portret van de mens die veertig jaar lang met uitgestoken arm zit te turen in een mobiel. De voice-over lepelt de feiten droog op. De mobiele gekte begon in 1985 en eindigde rond 2035. Kinderen, volwassenen, bejaarden. Een hele generatie verloor zichzelf in de IkTelefoon. Zelden was een naam zo treffend gevonden voor een fenomeen dat naast drugs, tabak en drank de verslaving nummer één werd in de wereld.

De 83-jarige advocate Bénédicte Ficq

We zien in de documentaire de strijdbare 83-jarige advocate Bénédicte Ficq triomfantelijk vertellen hoe ze in 2032 een algeheel verbod voor sigaretten afdwong via de rechter. Ze werd geholpen door de politiek, die zich geen raad wist met de stijgende zorgkosten. Haar volgende target, vertelt ze, was een algeheel verbod op de mobiele telefoon die volgens haar ‘een hele generatie ontwricht’. Stop depressie en burn-out onder jongeren.

De cijfers liegen niet. De tijd die Nederlanders maandelijks spenderen aan online apps en sites op hun smartphone is gegroeid van 27 uur in 2014 tot 60,9 uur in 2018 (SIDN ism GFK). Dat is drie uur per dag. Google, Facebook en Instagram pakken samen bijna alle minuten. Een kwart van alle dertigers pakt de telefoon meer dan tweehonderd keer per dag. Dat is elke zeven minuten, als je niet zou slapen.

De naam van de verslaving: Nomophobia

Het gebruik groeide uit tot gemiddeld acht uur per dag in 2025. De gevolgen bleken desastreus. Iemand die vaak op zijn telefoon tuurt, heeft meer kans op depressieve gevoelens, ontwikkelt minder inlevingsvermogen, is minder creatief, heeft minder seks, is vaker eenzaam en heeft meer kans ontslagen worden. De naam van de verslaving is Nomophobia (No mobile phone phobia): de angst om zonder telefoon te zitten. Onderzoek legt de gevolgen bloot:

Rond 2025 worden waarschuwingen van artsen eindelijk serieus genomen als het om het gebruik van de mobiele telefoon en de volksgezondheid gaat. Langzaam zien we de mobiele telefoon bij trendsetters in de ban gaan. Niet omdat het moet, ook niet omdat ze zo begaan zijn met hun gezondheid, nee, maar omdat het kan. Early adaptors stappen over op AI en voice en dragen nu oortjes. De massa volgt in 2030. Een verbod op het mobieltje is niet meer nodig.

In-ear tech

In-ear tech heeft de mobile phone in 2040 volledig vervangen. Of het er beter van zal worden, vragen de makers van de documentaire zich wel af. Ze tonen een stukje uit de film ‘Her’ uit 2013 en laten de kijker aan het einde van de documentaire zelf beslissen.

Scenario-thinking

Mocht je nu denken: waar gaat dit verhaal over? Het gaat over de toekomst, van jouw bedrijf of organisatie. En van jouw klanten, leden of gebruikers. Scenario-thinking is een manier om mogelijke toekomstscenario’s te ontwikkelen als input voor innovatie. Vraag je eens af, als al het bovenstaande straks waar is, wat is dan de impact op mijn business? Welke businesskansen creëert het? Hoe zullen mensen zich in de toekomst gedragen?

Wie weet zien we binnenkort een zorgverzekeraar opstaan om de verslaving Nomophobia op de kaart te zetten. En zien we naast de Opvoedkliniek straks ook de NewTechkliniek openen. Voor een behandeling ‘leren uitzetten’ van videogames, internet of smartphones. Early warnings genoeg.

Willem van Harrewijen
Business Creative - Owner bij The USP Company

Hi, ik ben oprichter en innovatie creatief van The USP Company. De wereld is volop in beweging. Innovatie staat op nummer 1 bij marketeers. Er wordt druk agile gewerkt. Innovaties kunnen dankzij de digitale wereld snel naar de markt worden gebracht. Veel aandacht gaat naar het telkens wat beter maken van de klantervaring. Goede ontwikkelingen, maar tegelijkertijd vraag ik mij af: hoe groot is de uiteindelijke impact van al die inspanningen? Het is vaak een lange aanloop voor een te kleine sprong. Toe aan de grote sprong voorwaarts? Mijn bureau helpt bij brand thinking, design thinking en scenario thinking. Samen met opdrachtgevers ontwikkelen de innovatie creatieven van The USP Company succesvolle nieuwe merken, producten en diensten. Vragen? Kennismaken? Mail mij: willem@theuspcompany.nl

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hubert Sistermans

    Dit is een scenario. Een ander scenario is de ontwikkeling naar geïntegreerde issue groepen/netwerken die een wisselwerking zijn tussen individu/groep.


    18 juni 2019 om 09:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!