Adidas, Lego, Fall Guys en schreeuwen in IJsland

De week van Koot is terug van weggeweest!

Adidas, Lego, Fall Guys en schreeuwen in IJsland

De schreeuw in IJsland, single-operator nieuwsbrieven, unbundeling van werk, het succes van virtuele events en de populaire Fall Guys. Dit en nog veel meer in deze weekupdate.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot 'wat moet worden besproken'.

1. IJsland

We beginnen deze nieuwe serie updates met een prachtig voorbeeld van creativiteit. Hoe ‘verkoop’ je een land als (vakantie)bestemming? We kennen uit het verleden de prachtige campagne van Island Caretaker in Australië (die overigens nog steeds loopt) als haakje voor de promotie van Queensland. IJsland laat zien dat als je je huiswerk goed doet en zoekt naar een opvallende, onderscheidende en geloofwaardige propositie, je die kunt vertalen in een prachtig campagne-idee. Goed om te zien dat ook in tijden van data alles wat mij betreft valt of staat met een goed idee. 

2. Nieuwsbrieven

Dit voorjaar hebben we het vaak gehad over de Passion Economy. De trend dat onder andere schrijvers, auteurs, bloggers en iedereen die een passie heeft, steeds vaker zijn eigen kanaal kan opzetten waarmee vaak voldoende inkomsten worden verkregen om er een bestaan van op te bouwen. Bij de nieuwsbrieven is dit inmiddels een serieuze business geworden. Met een nieuw woord noemen we dat inmiddels de ‘single-operator newsletter’. Gelukkig zijn er dan altijd weer mensen die van deze trend van die handige overzichtjes maken. Hier is een overzicht van 80 favoriete nieuwsbrieven die door individuele curatoren en makers worden beheerd. Ze lopen uiteen van business tot tech, politiek tot sport en alles daartussenin. De meeste zijn gratis (hoewel sommige een betaalde component hebben). Dus mocht er een nieuwe (intelligente) lockdown aankomen dan heb je in ieder geval geen gebrek aan leesvoer.

3. Unbundling work from employment

In een meer dan interessante analyse laat Li Jin zien dat de platformeconomie inmiddels ook te maken heeft met ‘unbundeling’. Zij signaleert een trend waarbij een platform niet alleen horizontaal over verschillende markten beweegt maar juist unbundelt in verticale powerhouses. En juist die ontwikkeling heeft impact op de manier waarop we werken en gebruikmaken van talent. Zie het als een uitzendbureau dat personeel heeft voor vele branches versus de zeer gespecialiseerde platformen van deelaanbieders.

De meeste mensen zoeken een combinatie van vrijheid, voldoening en loopbaanbeheer

Deze herschikking van werk wordt volgens haar gekatalyseerd door een aangeboren menselijk verlangen. De primaire motivatie voor degenen die een zelfstandig bestaan nastreven, is vaak niet-financieel. De meeste mensen zoeken een combinatie van vrijheid, voldoening en loopbaanbeheer. De motivatietheorie van auteur Daniel Pink bevestigt deze bevinding, met het argument dat mensen worden gedreven door autonomie (verlangen om zelfsturend te zijn), meesterschap (drang om te verbeteren) en doel (verlangen om iets zinvols te doen) – die allemaal onafhankelijk werk kan vergemakkelijken.

4. The video-first future of ecommerce 

De impact van video op e-commerce komt eraan. Het genereren van inkomsten met korte video’s gebeurt al in Azië. Op Taobao, China’s grootste e-commerceplatform, bevat 42 procent van de productpagina’s al korte video’s en livestreaming. Van januari tot augustus 2018 genereerde het bedrijf meer dan 15 miljard dollar aan verkopen via livestreams, bijna 400 procent meer dan het jaar ervoor. In de toekomst, naarmate meer apps superapps worden, zal ‘klik om te kopen’ alomtegenwoordig zijn. Maar het potentieel van een korte video reikt veel verder dan eenvoudige transacties in de marketing- en ontdekkingsfase. Ze omvatten namelijk alle componenten die belangrijk zijn zoals het bewijzen van vakmanschap, tutorials en producttests. Uit een onderzoek uit 2018 bleek dat 85 procent van de millennials in de VS aangaf een product of dienst te hebben gekocht na het bekijken van een video. Naarmate video-apps native shops lanceren en integreren met platforms van derden, zal die statistiek waarschijnlijk toenemen. Lees de analyse van a16z inclusief mooie voorbeelden. Opletten dus! 

5. Time 100

Natuurlijk, er is een pandemie. Een aantal branches zijn daardoor met piepende remmen tot stilstand gekomen. Denk bijvoorbeeld aan de event en congreswereld. Maar onder druk zoeken we dan ook weer naar nieuwe toepassingen. En dat kan dan opeens heel erg succesvol zijn. Time, het aloude magazine, besloot de Time 100 Summit te vervangen door de Time 100 Talks: een virtueel evenement. Inmiddels is dat uitgegroeid tot een wekelijkse show op Time.com, die nu gemiddeld vijf miljoen keer per aflevering wordt bekeken. In mei meldde Digiday dat de Talks 1 miljoen dollar aan sponsorinkomsten hadden opgeleverd, maar sindsdien heeft het volgens Ian Orefice, president van Time Studios, een veelvoud hiervan opgeleverd. Ook in Nederland zien we dit gebeuren. Een virtuele zaal kan namelijk niet ‘uitverkocht’ raken. Een goed voorbeeld van zo’n online succes is het college van Rutger Bregman (De Correspondent). Met 18.000 betalende kijkers (elke kijker betaalde 7,50 euro) leverde dit college zo’n 135.000 euro omzet op. Zo heeft opnieuw ieder nadeel weer een opmerkelijk voordeel.

2

6. Fall Guys

Ben je net helemaal op de hoogte van de ins- en outs van Fortnite, komt de volgende hype er alweer overheen. Het nieuwste spel voor onder andere de Playstation heet Fall Guys. En om te zorgen dat je mee kunt blijven praten is hier een handige explainer. Scrollen kan door op de pijltjes naar rechts te klikken.

7. Google Lens

Nu we het toch over kinderen hebben. Er is natuurlijk een kans dat de scholen weer dicht gaan als de ‘R-factor’ blijft stijgen. Dan moeten ouders hun kinderen thuis gaan helpen. Wat overigens best leuk is. Maar wat doe je als je te maken krijgt met moeilijke opgaven zoals bijvoorbeeld lastige vergelijkingen. Dan is er de Google Lens. Je zet je telefooncamera aan, richt deze op de vergelijking en het antwoord (en uitleg) verschijnt op je scherm.

8. Adidas en Lego

Wat gebeurt er als twee iconische merken gaan samenwerken? En dan niet alleen een quick fix maar doorgetrokken in alle onderdelen van het verhaal. Kijk maar naar het verslag op Brickfinder en bekijk vooral ook even de unboxing video.

9. Mark Ritson

Op dinsdag 22 september organiseren Egta, The Global TV Group en Screenforce een webinar met de Australische marketingprofessor Mark Ritson, getiteld ‘Reinventing efficient marketing through a recession’. De maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben gefungeerd als een versneller voor bestaande trends en veranderingen in het medialandschap. Hoe kunnen marketeers het beste omgaan met het versterken van hun merk en het vergroten van hun sales in de ‘nieuwe’ werkelijkheid? Het webinar is gratis. Alleen even inschrijven

10.  Wind of Change

In de podcast The Brief van Wayne Parker Kent mag de gast, in dit geval Freek Staps van het ANP, een aanbeveling doen voor content die het kijken of beluisteren meer dan waard is. Staps tipt dan de podcast Wind of Change. Inderdaad, het nummer van de Duitse Rockband The Scorpions. Na het luisteren van deze achtdelige serie kan ik het niet anders dan eens zijn met Staps. Een ontdekkingsreis naar de mogelijke waarheid achter de conspiracy dat dit nummer zou zijn bedacht en geschreven door de CIA. Minstens net zo belangrijk is niet alleen de vraag of deze conspiracy waar is maar het maakt ook duidelijk wat de invloed (en het effect) van muziek en film kan zijn op de perceptie van luisteraars. Misschien wel een middel waarvan we nog nooit echt de intrinsieke waarde hebben ontdekt.

11.  Life in Weeks

Het leven gaat altijd sneller dan we denken. Maar kan je dat dan ook visueel zichtbaar maken? Deze poster is behoorlijk angstaanjagend maar tegelijkertijd ook bijzonder effectief. 

Bonus. The Social Dilemma

Sinds enkele dagen te bekijken op Netflix. De documentaire/dramafilm over de effecten van social media. Insiders en wetenschappers duiken in de wereld van data, manipulatie, addiction en gevolgen van social media. Iedereen die de andere kant van de spiegel wil begrijpen zou ik willen aanraden om deze film te bekijken.

Tot volgende week!


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.