SEA & SEO & Display & Copywriting Zijn (Alweer) Dood [Met Een AI-Twist]
“Geloof het of niet, maar bovenstaande uitspraken in de kop zorgen regelmatig bewust voor (verhitte) discussies binnen Traffic Builders. Er heerst tussen onze consultants namelijk een gezonde rivaliteit. Elkaar uittesten c.q. uithoren hoort daar zeker bij. Juist daarom leggen we ontwikkelingen dagelijks onder een kritisch vergrootglas, en nemen we graag intern een stelling in. Uit deze discussies volgen namelijk geregeld nieuwe inzichten. Zo houden we elkaar scherp in ons werk.”
(Dit intro is gekopieerd uit ons “… is dood” blog uit 2013, aangezien er in al die jaren niets is veranderd, thanks Frans!)
SEA is dood
Het is niet zozeer dat search engine advertising (SEA) dood is, maar vooral dat de rol is veranderd. Zoekmachineadvertenties waren vroeger een hulpmiddel voor de consument om producten te vinden, maar in de huidige wereld van internetmarketing hebben sociale media en andere vormen van online adverteren dit overgenomen.
In plaats van op hun computer over een product of dienst te moeten leren, hebben consumenten nu de mogelijkheid om recensies en ervaringen van anderen te lezen. In plaats van de URL van een website in hun browser te moeten typen, kunnen ze deze onderzoeken op sociale media en marktplaatsen.
De rol van adverteren in zoekmachines is dus veranderd van een hulpmiddel voor consumenten om producten en diensten te vinden, naar een van de velen vormen van digital marketing. Dit is waarom het niet zozeer is dat SEA dood is, maar dat zijn rol in de wereld van vandaag is veranderd.
Hoe sneller je mijn advies opvolgt om je online marketingstrategie te diversifiëren, hoe beter
Daarom, als je nog steeds zoekmachineadvertenties als je primaire vorm van marketing gebruikt, is het slechts een kwestie van tijd totdat iemand anders een alternatief vindt dat beter werkt. Dus ik zou zeggen; hoe sneller je mijn advies opvolgt om je online marketingstrategie te diversifiëren, hoe beter.
SEO is dood
Ik kan met enige zekerheid zeggen dat zoekmachine-optimalisatie (SEO) niet dood is. De reden dat ik dit kan zeggen is vanwege de vele aspecten die bij SEO komen kijken. Het is een heel divers vakgebied, met veel om te testen en van te leren.
SEO is een vakgebied dat constante innovatie en verandering vereist
SEO is een vakgebied dat constante innovatie en verandering vereist. Het algoritme voor Google verandert constant. Daarnaast zijn er veel verschillende strategieën om te gebruiken als het gaat om SEO.
Het enige gebied van SEO dat aan het uitsterven is, is het gebruik van bots en links om bepaalde zoekwoorden op websites te spammen. Dit is een enorme klap geweest voor de SEO-industrie, omdat het erg schadelijk is voor de bedrijven die zich met deze praktijk bezighouden. Dit betekent echter niet dat ethische SEO-strategieën ‘uitsterven’.
Display is dood
De huidige display-advertenties zijn dood, maar niet om redenen die velen misschien denken. Display-advertenties (banners) waren nooit bedoeld om hetzelfde te blijven; het was een evolutionaire springplank tussen traditionele media en native content. Dat was toen logisch, omdat marketeers meer controle over hun berichten wilden en consumenten nog steeds gewend waren om advertenties op televisie of in print te zien.
Ik zeg niet dat display-advertenties geen plaats hebben, maar het is een beperktere. Ik heb hier in de loop van de jaren verschillende keren op gewezen, dus ik zal hier niet in detail treden, maar laat me tot de kern van de zaak komen: consumenten willen geen advertenties zien.
Er is geen manier om het te verzachten, en als je het forceert, gaan ze op zoek naar de eerste beste ad-blocker. Consumenten staan misschien open voor het bekijken van advertenties als ze relevant of vermakelijk zijn, maar zelfs dan hangt dat af van het type consument in kwestie.
Copywriting is dood
Hier is die dan, de twist! Ik heb ooit met mijzelf afgesproken om nooit een clickbait artikel in de “… is dood” stijl te schrijven. We weten uit de praktijk dat al deze vakgebieden nooit echt dood zullen gaan. Verandering is de enige constante!
Ik heb mij ook nu nog gehouden aan de afspraak. Dit blog is namelijk het vervolg op mijn vorige artikel: Wat is GPT-3? Alle “… is dood” alinea’s hierboven, zijn niet door mij, maar volledig geschreven door GTP-3. Had je het door? Welk cijfer zou je het geven? Is copywriting dood?
Bedankt voor dit interessante artikel. 🙂
Lex