Search Automation in het MKB

2 januari 2019, 12:00

Whitepaper

Begin dit jaar publiceerde DDMA en IAB Nederland de whitepaper Search Automation in the Netherlands. Hieruit bleek dat middelgrote en grote Nederlandse bedrijven al meer dan de helft (53%) van de activiteiten voor search engine advertising automatiseren. Hiermee wordt des te meer duidelijk dat automation binnen search engine advertising (SEA) voor veel bedrijven hoog op de agenda staat.

Search automation en grote budgetten worden echter vaak in één adem genoemd. Dit is echter lang niet altijd een vereiste. In een nieuw onderzoek vanuit de DDMA en IAB Nederland wordt daarom stilgestaan naar de mogelijkheden van search automation bij accounts met minder grote volumes.

Waarom search automation?

Door een groeiende complexiteit in de markt zijn er meer en meer mogelijkheden om de klant online te bereiken (denk aan de vele mogelijkheden om met de klant in contact te komen, groeiende advertentie mogelijkheden en natuurlijk de verdere digitalisatie van mens & bedrijf). Om mee te gaan in deze groeiende complexiteit is automation het antwoord.

Dit leidt er ook toe dat in het rapport “Search Automation in the Netherlands” (IAB & DDMA e.a., 2018) wordt gesproken over het feit dat bijna alle professionals aangeven dat search automation een van de top prioriteiten zijn geworden binnen zijn of haar organisatie. Ondanks de hoge interesse en prioriteit in search automation, hangt het niveau van automation af van factoren zoals bedrijfsdoelen en volwassenheid van online advertising.

Search automation binnen het MKB

Ondanks dat er in het algemeen veel waarde wordt gehecht aan search automation, is deze trend vooral te herkennen bij grote bedrijven (hoe groter het bedrijf, des te meer prioriteit voor automation). Dit is niet terecht, ook kleinere bedrijven kunnen enorme stappen maken op gebied van automation binnen search advertising.

Precies om die reden wordt in navolging van het onderzoek “Search Automation in the Netherlands” (IAB & DDMA e.a., 2018) in een nieuw onderzoek ingezoomt op kleinere bedrijven. Hierin wordt onder andere stilgestaan bij onderwerpen als het verschil in automation tussen grote- en kleine bedrijven, maar ook bij hoe kleinere adverteerders stappen kunnen maken met automation op onderwerpen als;

  • Bid management

  • Attributie

  • Data management

  • Campaign creation

  • Reporting & dashboarding

  • Hygiëne checks

Search advertising is in 2018 meer en meer onderhevig aan de grillen van technische innovaties omtrent artificial intelligence en machine learning. Deze technische mogelijkheden bieden veel kansen voor de online marketeer van nu. Door het automatiseren van manuele taken kan er meer efficiënt en effectief geadverteerd worden. Dit scheelt tijd en leidt tot betere campagne resultaten.

Whitepaper: Search Automation voor het MKB

Zoals hierboven beschreven zijn automatiseringen voor grotere bedrijven vaak makkelijker dan voor het MKB: Er is meer budget, er zijn meer conversies en er is meer capaciteit om mee aan de slag te gaan.

Echter, om aan te tonen dat automatisering ook winst kan opleveren voor kleinere organisaties publiceren IAB Nederland en DDMA begin 2019 daarom de praktische whitepaper: Search Automation voor het MKB.

Wil jij meer weten hoe je de grootste uitdagingen van Search Automation binnen het MKB kunt tackelen? Help het onderzoek dan door een korte enquête in te vullen. Laat ons jouw uitdagingen weten door deze enquête in te vullen, dan zorgen wij dat jij straks een praktische whitepaper met automatiseringsoplossingen in je inbox hebt! Het invullen duurt +- 7 minuten.

Met jouw deelname maak je ook nog eens kans op een toegangsticket (t.w.v. €498,27) voor het congres Friends of Search op 7 februari 2019!

Ruben van Brug
Digital Marketing Consultant bij Storm Digital

Vanuit zijn functie als Digital Marketing Consultant bij Storm Digital en als lid van de commissie Search van de DDMA schrijft Ruben graag over Digital Marketing. Ruben is met zijn specialisme in Paid Search dagelijks bezig met slimme data toepassingen en is er van overtuigd dat automation de standaard gaat worden.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!