Second Life; misschien wel oervorm van Metaverse

25 oktober 2021, 13:00

De klimaatcrisis heeft een lettertype. Er bestaat een klok die de tijd aangeeft op basis van quotes uit literaire meesterwerken. Er zijn berichten over een podcast die je kunt zien en voelen. Er is een app om geheimen te delen. Dit alles en veel meer in de nieuwe Week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Charts that don’t change

Marketeers willen je doen geloven dat de overtuigingen en het gedrag van consumenten voortdurend veranderen. ‘Deze nieuwe generatie is anders.’ ‘Dit is het nieuwe normaal.’ ‘Yoghurtkopers zullen nooit meer hetzelfde zijn.’ Maar is dat echt zo? Om erachter te komen, analyseerde BBH Labs hoe de houding van Groot-Brittannië de afgelopen 20 jaar is veranderd. De resultaten, schrijven Harry Guild en Dean Matthewson, vertellen een ander verhaal. Dit is de inleiding van een onderzoek om aan te tonen dat het zoeken naar ‘inzichten’ vaak minder zinvol is dan zoeken naar dingen die hetzelfde blijven. Of misschien zelfs eenvoudiger dan in plaats van alleen maar te zoeken naar trendlijnen die in een grafiek een gedragsverandering aantonen. Data zijn een probleem, met name de toenemende overtuiging van mensen dat gevisualiseerde gegevens een soort magisch paspoort naar wijsheid zijn. Een verhaal dat in zichzelf een heerlijk inzicht is!

#2 Een visuele podcast

Je luistert naar een podcast. Dat is de enige optie, toch? Voor hun nieuwe show “More Than This” wilde Vox Media een podcast maken die je ook kunt zien en voelen. Het resultaat was een “meeslepend transcript” dat toegankelijk is voor doven en slechthorenden. Vox Creative werkte met een team van grafische kunstenaars en ontwerpers om het deze vorm te maken. De visuele ervaring werd ook getest door een focusgroep van dove en slechthorende gebruikers. Wat een mooie manier om een audioproduct toegankelijk te maken voor ongeveer 400 miljoen doven en slechthorenden wereldwijd.

#3 Climate Crisis Font

We hebben het vaak over creativiteit. Dit is weer zo’n prachtig voorbeeld van een toepassing die helemaal voor zichzelf spreekt. Helsigin Sanomat is een van de nationale dagbladen in Finland. 20% van alle Finnen heeft een abonnement op een dagblad en 48% daarvan heeft een abonnement op Helsigin Sanomat. Dit dagblad heeft in Maart 2021 een zilveren medaille gewonnen in de experimentele ontwerpreeks voor de jaarlijkse Best of Digital News Design-wedstrijd van de Society for News Design. Het bekroonde project was het klimaatcrisislettertype van HS, “een OpenType variabel lettertype dat mensen helpt de urgentie van klimaatverandering te zien.” Het lettertype reageert op de data van de NSIDC’s (National Snow and Ice Data Center). Hoe meer het ijs krimpt, hoe moeilijker het lettertype wordt om te lezen. Iedereen kan het gebruiken en HS gebruikt het zelf voor zijn eigen logo op zijn website.

#4 Author Clock

Nog een heerlijk idee. Een klok die de tijd aangeeft op basis van quotes uit literaire meesterwerken. Wat een prachtig idee.

#5 Echt Nep

Afgelopen zondagochtend was Sander Duivestein aanwezig in onze Clubhouse sessie om een mooi gesprek te voeren over de lessen uit het zojuist verschenen boek Nep Echt. Inmiddels beginnen de eerste recensies het daglicht te zien. Die gaan we natuurlijk niet allemaal meenemen maar deze van Marco Derksen is dermate interessant dat we er toch even aandacht aan willen besteden. Na het boek in één weekend te verslinden heeft hij er een mooie post aan gewijd op zijn (interessante) website Koneksa Mundo. Dit verhaal is tevens voorzien van een aantal in het boek behandelde elementen. Dus opnieuw een mooie aanbeveling om deze kennis jezelf eigen te maken.

#6 Een waardevol digitaal leven?

Second Life is misschien wel oervorm van wat we nu zien als de Metaverse. Het platform werd in 2003 door Linden Lab in San Francisco opgericht en werd destijds onthaald als dé toekomst van het internet. Die toekomst duurde kort: in 2007 tikte Second Life het maximum van een miljoen actieve gebruikers aan, waarna het aantal Second Lifers langzaam daalde om vervolgens te stabiliseren op zo’n achthonderdduizend actieve gebruikers. Je kunt ernaar kijken als een technisch platform maar veel interessanter is om het te bekijken vanuit het oogpunt van een gebruiker. Deze week was er een verhaal in De Correspondent dat precies dat doet. Niet wat het is maar wat het kan doen voor gebruikers. Dus lees hier het verslag van Satyamo. En wellicht dat je naast de mogelijke weerstand ook iets kunt herkennen van de kansen, de creativiteit en oneindige mogelijkheden.

#7 The Metaverse Primer

Mocht je nog niet genoeg informatie hebben over de mogelijkheden en kansen van de Metaverse dan is dit wel een heerlijk vertrekpunt om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden. The Metaverse Primer is een 9-delige serie verhalen over de afzonderlijke componenten die een rol spelen in wat we inmiddels de Metaverse noemen. Matthew Ball is wel een van de vooraanstaande denkers in dit domein dus voor iedereen die geïnteresseerd is een mooie kans om zich te verdiepen in de afzonderlijke componenten. Voorzien van een handig voorwoord waarin de basis wordt gelegd voor de volgende stappen.

#8 ModelMe

We hebben het al vaak gehad over de virtuele influencers. Account van volledig digitale, niet bestaande, personen. Maar als dat kan met influencers is het niet zo moeilijk om te bedenken dat je dat ook als alternatief kunt gebruiken voor fashion modellen. Kijk maar eens naar ModelMe. Deze service stelt fashion brands in staat modellen te genereren voor gebruik op hun websites en in catalogi. Met behulp van AI specificeer je het geslacht, de lengte, huidskleur en andere onderdelen en het systeem laat je een oneindig aantal gegenereerde en geposeerde afbeeldingen van genoemde modellen produceren. Die kan je vervolgens weer aankleden in je eigen collectie. Dit zorgt voor een enorme saving op productiekosten en waarschijnlijk minder werk voor de modellen en hun bureaus.

#9 The Death and Birth of Technological Revolutions

Een interessante vraag. Naderen we het einde van de huidige technologische revolutie of zijn we pas halverwege en moeten we de fase van de “golden age” nog betreden? Ben Thompson analyseert in zijn Stratechery nieuwsbrief de theorie van Carlota Perez. Honorair hoogleraar op diverse universiteiten en auteur van het boek “Technological Revolutions and Financial Capital”. Van dat boek kan je hier trouwens een meer dan leesbare samenvatting van door Jerry Neumann lezen. Omdat we niet in de toekomst kunnen kijken is het vinden van een antwoord onmogelijk. Maar dit verhaal geeft je wel mooie inzichten over het hoe en waarom van de huidige situatie. En wellicht kan je zelf tot een mooie conclusie komen.

#10 Share a secret

Handig tooltje als je even iets moet delen wat niemand anders mag weten. En bedenk dat een “secret” ook gewoon een inlogcode kan zijn voor Netflix. Of een toegang voor een specifiek account. Maar grotere geheimpjes mogen natuurlijk ook. Deel het bericht via een encrypted link en de informatie verdwijnt zodra de ontvanger het bericht heeft gezien. En ja, als je daar weer een screenshot van maakt ben je natuurlijk wel de controle over je geheim kwijt.

# Podcast van de Week

Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: Deze week Old Spice, dat laat zien hoe je audio onderdeel maakt van een campagne.

De podcast is ooit uitgevonden als een serieel verschijnend audiobestand. Een podcast is daarom (nog bijna altijd) gekoppeld aan een RSS-feed, waardoor je automatisch op de hoogte wordt gebracht als je er een nieuwe aflevering verschijnt. Old Spice laat zien dat je audio ook eenmalig, als centraal onderdeel van een campagne, kunt inzetten. Het audioverhaal ‘The Most Epic Seafaring Legend Ever Told’ is mooi en vooral creatief gemaakt, in de inmiddels kenmerkende stijl van Old Spice. Kort samengevat: over the top, met veel ironie en humor. Rond de lancering van een nieuwe deodorant (Old Spice Captain) vroeg Old Spice in Spanje aan Instagram-volgers om mee te denken over het meest epische zeeverhaal ooit. Het eindresultaat is een audioverhaal van een klein half uur: veel wind, klotsende golven en de zware stem van een stoere kapitein. Wat de campagne slim maakt, is de manier waarop Old Spice het verhaal inzet. Op de campagne-site is het hele verhaal geïllustreerd, voor Instagram is het opgeknipt in verschillende Stories en het audioverhaal werd ook nog eens verspreid als 10-delige serie via de radio – en zo komen we dan toch weer terug bij het serieel verspreiden van content.

De case van deze podcast kan je hier bekijken: https://www.themostepicweb.com

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Vandaag (zondag 24 Oktober) om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Met de podcast van de week van Airborne. De gesproken column van Tino Stuij slaan we vandaag even over want Tino is inspiratie aan het opdoen.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!