Second Life: meer dan 1 miljoen gebruikers

19 oktober 2006, 17:43

Al eerder is Second Life hier besproken. De virtuele wereld heeft een mijlpaal gepasseerd: er zijn nu meer dan 1 miljoen gebruikers. De groei wordt mede gestimuleerd door aandacht in de traditionele media. Zo besteedde in Nederland NRC Next recent aandacht aan het hier ook al gememoreerde onderzoek onder Second Life gebruikers (pdf). Maar vooral sinds de publicatie in Wired waarin Second Life “the coolest place on the web” werd genoemd, maakte de teller overuren en is het aantal gebruikers bijna verdubbeld in slechts een paar weken. Voeg daarbij de recente (offline) publicatie “Second Life: the official guide” en de stelling dat online (communities) succes mede gevoed moet worden door offline ondersteuning wordt weer eens bewezen.

Lode Broekman
Docent Digital Marketing bij Hogeschool Van Amsterdam

Lode Broekman (1965) is een resultaatgerichte organisatieadviseur, erkend Senior Marketing Professional (SMP), met ruim 25 jaar ervaring in (online) marketing en communicatie. Hij staat bekend om zijn klantgerichte en pragmatische oplossingen voor commerciële vraagstukken en verder om zijn boeiende presentaties. Daarnaast heeft hij veel ervaring als projectmanager. Hij is enkele jaren docent op de Hogeschool van Amsterdam, Commerciële Economie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Robert de Boer

    Het is inderdaad verbazingwekkend hoeveel aandacht er de laatste tijd is geweest. Neem alleen al David Fleck, de Vice President van Second Life, die op bezoek was bij IPAN en Emerce. Leuk te lezen dat al die aandacht dus zoveel resultaat heeft gehad!


    19 oktober 2006 om 18:11
    zingg akami

    Het gaat hard inderdaad 🙂 Het viel mij op dat, toen ik met verbazing even in een welcome area wat nieuwkomers sprak,veel van hen op zoek waren naar een baan! Uhm, zou je niet eerst eens kijken wat er allemaal gebeurt daar in SL? De nadruk op de zakelijke kant van SL is begrijpelijk en ook zeker interessant, maar laten we niet vergeten dat deze wonderbaarlijke wereld ook nog heel veel andere kanten heeft: educatie, kunst, muziek en cultuur. Die volledige mix maakt het interessant en leuk om een tweede leven te onderhouden. Als we SL het met z’n allen alleen als een zakelijk marketing platform gaan zien gaat er in mijn ogen heel wat moois verloren.


    20 oktober 2006 om 04:58
    Yme Bosma

    @ Jeroen & Zingg

    Second Life is al vanaf het begin een commercieel platform, ik zie niet in waarom de ‘commerciele interesse’ nu ineens een bedreiging kan zijn. Je bent volledig vrij om te doen en laten wat je wilt, je wordt niet verplicht geconfronteerd met zaken. Dat marketeers (en andere bedrijven) het als een opportunity zien verrijkt de wereld juist voor de mensen die het relevant vinden, zonder dat het tot ‘last’ is van mensen die er niets mee hebben.

    Ben dus wel benieuwd wat je bedoeld met:

    “Opgeteld met de snel groeiende commerciele interesse kun je je nu al gaan afvragen of de lol er dan juist niet heel snel alweer vanaf gaat.”

    Welke lol gaat er vanaf dan? En voor wie?


    20 oktober 2006 om 06:15
    jeroenmirck

    Ik stelde die vraag gewoon hardop. Zingg geeft er een verhelderend antwoord op: “De nadruk op de zakelijke kant van SL is begrijpelijk en ook zeker interessant, maar laten we niet vergeten dat deze wonderbaarlijke wereld ook nog heel veel andere kanten heeft: educatie, kunst, muziek en cultuur. Die volledige mix maakt het interessant en leuk om een tweede leven te onderhouden.” Misschien was ik gewoon even iets te pessimistisch. Maar vergelijk het met het echte leven: als het hele Damrak volhangt met lelijke neonreclame gaat dat ten koste van de uitstraling van die straat. Zolang Second Life geen winkelstraat met teveel neonreclame wordt, is er weinig aan de hand.


    20 oktober 2006 om 06:55
    ErwinVanLun

    @Yme, Jeroen: Commercie heeft een negatieve bijsmaak gekregen de afgelopen decennia. Commercie stond al tijd voor (ongevraagde en vaak irrelevante) reclame. We vergeten echter dat commerciele bedrijven toegevoegde waarde leveren in het leven van consumenten. Iets waar consumenten graag voor willen betalen. Dat is ook commercie. In een virtuele wereld zou commercie best eens uit kunnen groeien tot iets positiefs. Dat is er is als je het nodig hebt en dat je kunt vermijden als je niets voor jou is.

    @Lode, Jeroen, Yme: Iedereen struikelt idd over elkaar met postings en artikelen over Second Life. Ik heb natuurlijk ook een account. Net als veel andere MF-leden. Wat ik nu zo heel graag zou willen weten is: hoeveel Nederlandse consumenten zijn er die meer dan één keer per week meer dan 10 minuten in Second Life zitten?. Dat zijn getallen waar marketeers, mediabureaus, reclamebureaus e.d. iets mee kunnen. Ik heb deze getallen nog nooit gezien en zou het graag willen weten.


    21 oktober 2006 om 08:18
    jeroenmirck

    Ik heb begrepen dat er 16.000 Nederlanders op Second Life actief zijn.


    21 oktober 2006 om 08:34
    ErwinVanLun

    @Jeroen. Tx! Maar weet je toevallig ook wat ‘actief’ inhoudt?


    21 oktober 2006 om 08:59
    Yme Bosma

    @ Erwin

    LL verstrekt die gegevens volgens mij niet. Die 16.000 is een aantal dat Philip Rosedale tijdens PICNIC ’06 noemde. Maar inmiddels hebben ze 50.000 nieuwe registraties per dag. In dat tempo verdubbeld SL in 20 dagen (als ze kunnen opschalen tenminste)…. Dus die 16.000 zal wel niet meer kloppen.

    Steekproefsgewijs kun je best uitzoeken hoeveel NLers er actief zijn. Door te zoeken op Nederlanders kun je in de resultaten zien wie (en ook hoeveel) er op dat moment online zijn. Beetje extrapoleren en….

    De opmerkingen over commercie en negatieve bijsmaak snap ik allemaal niet. Wat is nu precies het punt?


    21 oktober 2006 om 09:28
    ErwinVanLun

    @Yme over commercie: nav opmerking Jeroen “als het te commercieel wordt is die kans serieus aanwezig”. Mijn stelling is dat hoe commercieeler iets wordt, hoe meer er is nagedacht om werkelijk toegevoegde waarde te bieden voor de consument. Als je struikelt over allerlei aandachttrekkerij, vertrek je weer en is er dus niet goed over nagedacht, dus niet commercieel genoeg. Ik denk dat commercie steeds meer iets fijns wordt: hee, ze denken met me mee:-)

    Voor wat betreft de getallen: Thanks voor de voorzet. Maar ik zie graag nog eens officiele cijfers. Bijzonder eigenlijk dat ze dat niet leveren als niet-beursgenoteerde bedrijf of hebben ze daar gewoon geen zin in?


    21 oktober 2006 om 13:20
    Jeroen

    een miljoen gebruikers…. hahaha

    er zijn een miljoen mensen geweest die zich ooit hebben aangemeld. Hiervan zijn zelfs veel dubbelen. Op enig moment zijn er niet meer dan 10.000 mensen online. Dat cijfer van een miljoen is HEEL ERRUG opgeblazen, zodat ze bedrijven kunnen lokken.


    31 oktober 2006 om 20:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!