See, Think, Do & Care voor jouw contentstrategie

See, Think, Do & Care voor jouw contentstrategie
, Happy Talents

Over het See-Think-Do-Care-model van Google wordt intussen door vele marketeers gedroomd. Misschien heb je een voorkeur voor één van deze fases, maar om tot het beste online resultaat te komen is het slim in te zetten op alle fases. Maar wat als het je niet lukt die mooie combinatie van kanalen te vinden?

Om je op weg te helpen beschrijf ik in dit artikel waarom het See-Think-Do-Care-model het ideale hulpmiddel is voor jouw contentstrategie, hoe je dit slim inzet en waar je allemaal rekening mee moet gaan houden.

Hoe zit het STDC-model ook alweer in elkaar?

Voor marketeers die door hun dromen ‘s nachts dit model verdrongen hebben, een korte herhaling van wat dit model ook alweer inhoudt. Het STDC-model van Google is een online marketingfunnel ontwikkeld om de klantreis van jouw klant beter te kunnen volgen. Het is vergelijkbaar met het AIDA-model. Maar waar dit model vooral focust op het product, richt het STDC-model zich echt op de klantreis. Het model doorloopt de verschillende touchpoints binnen de klantreis - van oriëntatie voor de aankoop tot klantenbinding na de aankoop - en is opgedeeld in vier fasen: See, Think, Do en Care. De See-fase is gericht op awareness terwijl Think en Do meer op overweging en conversie zitten. In de Care-fase ligt de focus op een blijvende verbinding aangaan met de doelgroep.

See Think Do Care contentstrategie

Waarom is dit model zo interessant?

Het model speelt in op de verschillende beslissingsmomenten van jouw potentiële klant. Door in al deze fases goed zichtbaar te zijn, zorg je voor meer leads en klanten voor jouw bedrijf. Je helpt je potentiële klant door de verschillende fases van zijn of haar beslissingsproces heen en helpt ze tot de juiste keuze te komen.

Contentmarketing en STDC-model

Het STDC-model komt het beste tot zijn recht bij een combinatie van verschillende kanalen. Maar die luxe heb je niet altijd. Je kunt het model daarom ook inzetten op een specifiek specialisme binnen online marketing, zoals contentmarketing. Content wordt namelijk steeds belangrijker binnen de online strategie. En het mooie is: als bedrijf heb je geen hoog marketingbudget nodig om hier goed op te kunnen scoren. Daarom vertel ik je in dit artikel meer over contentmarketing uitrollen via het STDC-model.

See-fase

In de See-fase richt je je op een zo breed mogelijke doelgroep. Iedereen zonder koopintentie die actief is op Google valt onder jouw doelgroep. Zoekwoorden zijn dan vaak erg breed en variëren tussen longtail en shorttail.

In de See-fase is een bezoeker ook op zoek naar generieke en laagdrempelige content. Denk aan blogartikelen, maar ook social posts en video’s. Door meerdere kanalen te combineren blijf je op verschillende manieren in contact met je doelgroep.

Je hebt een webshop en verkoopt kleding en schoenen. Iedereen die vervolgens in de zoekmachine zoekt op ‘leuke schoenen’ of ‘winterjas’ valt binnen jouw doelgroep. De consument heeft nog geen koopintentie, maar kijkt wel alvast naar wat er op dit moment veel gekocht wordt. Jij kunt jouw doelgroep hierover informeren.

Think-fase

In de Think-fase is je doelgroep op zoek naar een specifieke oplossing. Ze hebben het stukje oriëntatie uit de See-fase achter de rug en weten waar ze naar op zoek zijn. Maar dit betekent niet dat je doelgroep al klaar is om te kopen. Daar is de Do-fase voor. De kans is dus groot dat ze in de Think-fase nog niet zullen converteren. In deze fase overtuig je de consument van jouw product of merk.

Je doelgroep is op zoek naar verdiepende content en staat er best voor open om in ruil voor die content bijvoorbeeld gegevens achter te laten. Een whitepaper over verschillende onderwerpen of een catalogus met al je producten is een goede manier om je doelgroep in deze fase aan te spreken. Ook kan het in deze fase interessant zijn voor je doelgroep om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief.

In de Think-fase weet jouw doelgroep al iets beter wat ze aan het zoeken is, zoals ‘damesschoenen’, ‘enkellaarsjes’, ‘winterjas heren’ of ‘winterjas skieën’. De doelgroep heeft informatie verzameld in de See-fase en gaat nu verder op onderzoek uit in de Think-fase.

Do-fase

Na het doorlopen van de See- en Think-fase is je doelgroep in de Do-fase een stuk uitgedund. Alleen nog de consumenten zijn over die de intentie hebben te converteren. Om goed in te spelen op deze fase is een goede conversiegerichte website key. Zorg dat je website geoptimaliseerd is voor de juiste doelgroep, want die wil je in deze fase niet verliezen. Zorg voor goede, overzichtelijke productpagina’s en maak duidelijk welke acties ze moeten nemen om een aankoop te doen.

De bezoekers van jouw webshop zijn inmiddels klaar om te kopen. De zoekwoorden die nu veel gebruikt worden zijn in combinatie met ‘kopen’ of ‘bestellen’. Ook is de zoekopdracht vaak nog specifieker, zoals ‘zwarte enkellaarsjes dames’ of ‘rode winterjas skieën’. Aan jou de taak de consument naar jouw website te leiden om hier de aankoop te doen.

Care-fase

De Care-fase is gericht op consumenten die jou al kennen. Het zijn klanten die al eerder bij je hebben gekocht en zijn dus bekend met je bedrijf. Geen verrassing dus dat deze groep mensen vaak zoekt naar een onderwerp in combinatie met jouw bedrijfsnaam. Deze bezoekers kennen je al en zijn tevreden met de dienstverlening of aangekochte producten. Zorg daarom dat ze je goed kunnen vinden op jouw bedrijfsnaam. Daarnaast is het goed up-to-date houden van je Google Mijn Bedrijf-pagina belangrijk. Hierdoor ben je goed vindbaar voor je klanten en doen ze gemakkelijk nog een keer een aankoop bij je.

Content die interessant kan zijn in deze fase is een FAQ, tutorials en stappenplannen. Alles om jouw producten nog beter te kunnen gebruiken.

Stel nu dat deze webshop ook een aantal fysieke winkels heeft. De klanten kennen je al, want dit is niet de eerste keer dat ze bij je kopen. Nu zijn ze in de stad en willen ze graag ook jouw fysieke winkel eens bezoeken. Door te zoeken op de bedrijfsnaam komen ze uit bij de Google Mijn Bedrijf-pagina van jouw dichtstbijzijnde vestiging.

Aan de slag 

In dit artikel heb ik je meegenomen hoe je het See-Think-Do-Care-model kan inzetten voor jouw contentstrategie. Nu ligt de bal bij jou. Een goede contentstrategie kost tijd. Maak een keuze in welke fases je het meest zichtbaar wilt zijn voor jouw toekomstige klant en ga aan de slag met schrijven.

Heb jij dit model al toegepast op jouw contentstrategie? Laat jouw tips achter in de comments.

Credits afbeelding: André Zivic/Pixabay , licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.