SES NY 2006: Keynote Barry Diller IAC/InterActiveCorp / Ask.com

27 februari 2006, 20:49

SES NY 2006 - Keynote Barry Diller - Ask.comSamen met collega Haico Pols van Traffic4u zit ik op dit moment in New York voor de Search Engine Strategies, de grootste en interessantste conferentie op het gebied van zoekmachine marketing ter wereld. De conferentie begon vandaag al meteen goed met de keynote van Barry Diller, CEO van IAC/InterActiveCorp, het bedrijf dat vorig jaar Ask Jeeves kocht.

Barry legde uit waarom besloten is verder te gaan als Ask.com in plaats van Ask Jeeves. Verder vertelde hij over de strategie van Ask en werd de nieuwe site gepresenteerd. De keynote is in zijn geheel te beluisteren via WebmasterRadio, dus ik zal niet allerlei quotes geven, behalve deze: Op de vraag van Danny Sullivan of Ask, net als bijvoorbeeld Google (Don’t be evil) een missie statement heeft, antwoorde Diller met een knipoog ‘Be Evil!’

Ask wordt een serieuze partij

Wat vooral opviel is dat Ask langzaam veranderd van underdog in serieuze speler. In de media zie je dat partijen uiteindelijk nooit marktaandelen groter dan 30% kunnen vasthouden, aldus Diller. Dat hebben we bij allerlei media gezien en dat zal ook bij de zoekmachines gebeuren. Daar ligt dus een kans voor Ask.com. Deze kans wil Ask benutten door zich te differentieren/ te onderscheiden van de rest. Ask is niet een tweede Google, maar een alternatief.

Jeeves

De butler heeft vooral emotionele waarde en dat is positief, maar mensen associeren de butler nog te veel met de oude zoekmachine, die vooral goed was in het beantwoorden van full-tekst zoekopdrachten. Ask.com is inmiddels meer dan dat en daarom moest Jeeves het ontgelden. Op de vraag of er nu een ander logo komt antwoorde Diller met een knipoog naar MSN ‘we zijn net de Butler kwijt, die gaan we nu niet vervangen door een butterfly’.

De nieuwe Ask.com homepage met search tools

Vervolgens kregen we een korte presentatie van de nieuwe site te zien. (Vandaag gelanceerd) Het bleek dat er erg veel met Ask werdt gezocht naar ‘dictionary’, terwijl Ask.com zelf een dictionary feature biedt. Verder biedt Ask talloze handige tools en verticals (bloglines, image search, local, driving directions, weather, currency conversion, news enz), maar het grote publiek weet niet van het bestaan van deze tools af. Daarom zijn deze nu in de nieuwe homepage verwerkt als ‘Search tools’. Dit is een, op AJAX gebaseerde, toolbar waarin alle features makkelijk te vinden zijn. De Search tools kun je verder personaliseren door de tools te ordenen op een voor jou handige manier.

De nieuwe Ask.com maps & directions

Verder is de nieuwe Ask.com maps gelanceerd. De navigatie is verbeterd, het is makkelijker om locaties toe te voegen en er is veel aandacht besteed aan driving directions. Naast een routeplanner voor de auto is er nu ook een wandel-variant en kan de route als een filmpje worden afgespeeld. Opvallend is dat Ask heeft gekozen voor luchtfoto’s, terwijl Google, MSN en Yahoo met sattelietfoto’s werken. De beeldkwaliteit zou zo hoger moeten zijn.

Ask.com een serieuze speler?

Ask.com lijkt steeds meer een serieuze zoekmachine te worden waar we rekening mee moeten houden. Ask.com is erg trots op het feit dat ze, in vergelijking tot Google, Yahoo! en MSN slechts weinig advertenties hebben. Verder hebben ze via IAC de beschikking over veel content die ze steeds meer zullen integreren als Smart Answer. De zoeker hoeft dan niet naar een andere site om antwoord te krijgen, maar krijgt het direct in het zoekresultaat.

De strategie waarbij differentiatie centraal staat moet zich op de langere termijn vertalen in marktaandeel, waarbij de focus ook steeds meer op Europa en Azie zal komen te liggen. (Ask.com Nederland zal op 8 maart officieel gelanceerd worden in MediaPlaza) Het klinkt allemaal erg positief, ik ben benieuwd of ze dit gaan waarmaken.

Ik zal de butler wel missen, gelukkig kan ik vanavond in stijl afscheid nemen, op de officiële Jeeves’ retirement party.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Arash

    Bedankt Remi voor de update.

    Veel plezier op de officiële Jeeves’ retirement party.


    27 februari 2006 om 21:03
    media

    Dank voor de update Remi! Ik hoop dat je vandaag ook iets kunt schrijven over de presentatie van Andy Beal.

    Worden presentaties eigenlijk online beschikbaar gesteld?


    28 februari 2006 om 06:11
    media

    Dank voor de update Paul, zal Remi/Haico eens vragen!


    28 februari 2006 om 06:48
    Remi

    Een groot deel van de presentaties is inderdaad via bovenstaande link te vinden. Helaas missen altijd net de meest interessante presentaties. Zo heb ik gisteren een presentatie gezien van het nieuwe eyetracking onderzoek van Enquiro met een aantal interessante sheets over de verschillen tussen zoekmachines. Maar die presentatie mist… ;-(


    28 februari 2006 om 12:29
    Justin

    Om even op Ask aan te haken: op 8 maart vindt de lancering van bètaversie Ask.com Nederland plaats. Miguel Acosta, Vice President Business Development Europe, presenteert de kenmerken van Ask.com en de visie en strategie van het bedrijf. Dit vindt om 16.00 uur bij Media Plaza plaats. Meer info staat hier: http://www.mediaplaza.nl/mp.php/mediaplaza/agenda/agenda.php?id=26


    28 februari 2006 om 14:47
    Walter Mulder

    Bedankt voor deze info. Handig die search-cast!


    28 februari 2006 om 17:53
    yizmo

    @ Remi

    Presentatie van Gord Hotchkiss, Enquiro staat er wel tussen, soms duurt het een dag of langer voordat alle presentaties erop staan.


    1 maart 2006 om 10:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!