Seth Godin en Yuval Noah Harari over de impact van corona op ons leven

23 maart 2020, 12:00

De week van Koot

Ook deze week is er gewoon weer een update. Niet over de vergezichten van het vakgebied maar een kruising tussen corona en relevant nieuws. Verder: houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

1. Conversations

In deze tijd van online meetings, -lessen, -hangouts en online whatever komen er ook weer nieuwe inzichten. Seth Godin schreef een interessante blog over het verschil van een fysieke meeting en het voeren van een (online) conversatie. Wat nu in het bedrijfsleven gebeurt, gaan we ook zien als het gaat om online lessen van de verschillende scholen en opleidingsinstituten. De grote vraag: is er een verschil in effectiviteit te zien? Doen we meer van hetzelfde of snappen we dat we het systeem ook anders kunnen gebruiken? Lees hier de inzichten van Godin.

2. Corona-traffic

Het was natuurlijk te verwachten maar toch wel aardig om wat cijfertjes te zien achter: slechts 1 procent van alle nieuwsartikelen in de VS had ‘corona’ als onderwerp, maar ze waren wel goed voor 13 procent van de traffic. De laatste paar dagen is er zelfs een groei van 50 procent te zien bij de nieuwssites. Hier vind je de achtergronden en de meest gelezen verhalen.

3. Corona-implicaties

Ook voor de marketing- en marketingcommunicatiewereld is de coronacrisis een nieuw en een nooit eerder vertoond fenomeen. Je ziet de eerste berichten over ‘anticyclisch adverteren’ alweer verschijnen. Mark Schaefer heeft een aardig overzicht geschreven over zeven niet alledaagse gevolgen van het coranavirus voor marketing(communicatie). Een aantal van deze gevolgen zijn waarschijnlijk voor iedereen wel logisch maar het kan geen kwaad ze nog eens te lezen.

4. McKinsey over de corona-impact op business

Het bovenstaande verhaal ging over de implicaties voor het vakgebied. Maar in een bredere context is er natuurlijk ook nog de algemene business en de impact op de wereldeconomie. McKinsey heeft een poging gedaan om die impact in kaart te brengen. Dit verhaal is bedoeld om een perspectief te bieden op de veranderende situatie en de gevolgen voor bedrijven. Het verhaal zal overigens regelmatig van updates worden voorzien. Een organisch verslag zullen we maar zeggen.

5. Online lessen voor AI en machine learning

In het kader van thuis blijven en de tijd een beetje nuttig besteden zijn hier de 10 beste en gratis online trainingen voor AI- en machine learning-studies.

6. Corona-complottheorieën

Iedereen heeft de laatste dagen wel een verhaal voorbij zien komen waarin iemand uitgebreid uiteenzet dat deze pandemie geen toeval is maar een vooropgezet plan.Op deze Wikipedia-pagina worden de belangrijkste complotscenario’s besproken en ontrafeld.

7. Un-paywalled

Een aantal uitgevers hebben vanwege de corona-ontwikkelingen besloten een gedeelte of zelfs alle content van hun site tijdelijk open te stellen voor iedereen. Voor ons wel interessant want zo zijn bijvoorbeeld de sites van Bloomberg en de Harvard Business Review (heel interessant) momenteel geheel ‘un-paywalled’. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Hieronder het overzicht van de media (16 maart).

8. Quarantine chat

Als je dan helemaal alleen bent en je hebt zin om met iemand te bellen dan kan dat via deze gratis tool. Met de toepasselijke naam quarantine chat word je dan gekoppeld aan een willekeurig persoon ergens op de wereld.

9. Yuval Noah Harari

De visie van de meester. Een interessant verhaal van Yuval Noah Harari over de toekomst van de ons allen. De tegenstelling van privacy en gezondheid en de noodzaak om niet langer als land alleen te opereren maar juist op te trekken in gezamenlijkheid.

Humanity needs to make a choice. Will we travel down the route of disunity, or will we adopt the path of global solidarity? If we choose disunity, this will not only prolong the crisis, but will probably result in even worse catastrophes in the future. If we choose global solidarity, it will be a victory not only against the coronavirus, but against all future epidemics and crises that might assail humankind in the 21st century”.

Ik heb de link even volledig opgenomen. Als het niet lukt met de normale klik omdat je dan tegen een paywall aanloopt, dan kun je de link ook kopiëren en met een browser in privé-modus het alsnog proberen.

10. Eenzaamheid

Dit verhaal van The New Yorker sluit heel mooi aan bij het verhaal dat we vaker horen de laatste tijd. De paradox van elkaar opzoeken in tijden van crisis en tegenstelling dat dat nu precies is wat er tijdens deze pandemie niet kan. En daar moeten we even aan wennen.

Stay safe en tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

3 Reacties

    8 balll pool

    “6. Corona-complottheorieën

    Iedereen heeft de laatste dagen wel een verhaal voorbij zien komen waarin iemand uitgebreid uiteenzet dat deze pandemie geen toeval is maar een vooropgezet plan.Op deze Wikipedia-pagina worden de belangrijkste complotscenario’s besproken en ontrafeld. “

    –> Zo ja, dan is het eng


    24 maart 2020 om 08:35
    jeroenmirck

    Daarom zijn complottheorieën vrijwel nooit waar. Of zoals een vriendin laatst zei: probeer in een kleine vriendengroep maar eens iets geheim te houden. Dat lukt je niet, dus blijft ook een grootschalig complot nooit onder de radar. Maar dat is wel altijd wat complotdenkers suggereren: er is een mondiaal complot, maar dat is al die tijd onder de radar gebleven. Lukt je niet. Mensen zwelgen gewoon graag in drama.


    24 maart 2020 om 09:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!