Sex sells, but whois buying?

7 januari 2006, 19:45

Nu Marco sex in de ban heeft gedaan neem ik het stokje maar over. Mijn interesse in sex ontstond eigenlijk bij toeval, ik was naar iets heel anders op zoek. Namelijk naar niets.

In het onvolprezen magazine Boodschappen staat deze maand een reclame van Nutrena. Haar zoetjes zijn zo calorie-arm dat je eigenlijk iets, maar toch niets in je koffie doet. ‘Niets’ wordt gepresenteerd als een beeldmerk, en dat leek mij nogal vreemd. Vandaar mijn surf naar het BMB. Daar staat het merk niet geregistreerd, wellicht is het een internationaal merk. Anyway, nu ik toch bezig was gelijk maar ‘sex’ ingetikt. En toen maakte ik kennis met het bedrijf Multam uit Leiden.

Getallen

Eerst de getallen:

  • minstens 15 ingeschreven merken
  • waaronder 12 combinaties met het woord ‘sex’ (amateur sex etc.)
  • bijna zonder uitzondering op 20 oktober 2005 gedeponeerd
  • en in alle gevallen met spoed ingeschreven
  • dus allemaal nog v??r 7/12/05 van kracht
  • ergo: Multam heeft minstens 6500 euro voor al dit moois betaald aan BMB

Mijn eers-te s-e-x

Interessant is hoe Multam naast de 12 combi’s de woorden sex, porno en porn heeft weten te registreren. Namelijk als resp. ‘s e x’, ‘por no’ en ‘p orn’. Uit de merkklassen blijkt verder dat de baas van Multam humor heeft: iedereen die bleekmiddelen, edele metalen of trompetten (sic) wil vermarketen kan deze drie namen niet meer gebruiken. Overigens is artikel 6e van de BM-wet van kracht op deze drie merken: hoewel ze zijn ingeschreven kan het BMB alsnog binnen twee maanden besluiten ze te weigeren.

Sex.eu

De spoedinschrijvingen zijn natuurlijk bedoeld om een aantal .eu-aanvragen kracht bij te zetten. Zoals Emerce al meldde is Multam in de race voor sex (net als 233 anderen (code overtikken)). En passant doet het Leidse bedrijf trouwens ook een gooi naar porn.eu en porno.eu. En het is Multam ernst. Voor porn.eu waren ze de eerste aanvrager, voor sex.eu de vijfde en voor porno.eu de tweede.

Naast Multam zwaait F.G. Hauwert ook nog de scepter over (minstens) twee anders BV’s: Funcall en Funbit. De drie BV’s hebben, op de bedrijfsnaam na, identieke websites. Steeds een lege homepage met de naam en een verwijzing naar een contactformulier. Wat de website of het bedrijf erachter te bieden heeft is volstrekt onduidelijk. Dus daar word ik momenteel niet veel wijzer.

So what?

Wat mij oprecht intrigeert is de vraag welk kapitaal Multam potentieel in handen heeft. Want naast de kans op sex.eu zijn ook de ingeschreven merken best sterk. Ik noem bijvoorbeeld ‘amateur sex’, ‘gratis sex’ en ‘live sex’. Kortom, welke rekensom heeft Multam gemaakt bij het in gang zetten van zijn masterplan waarin al duizenden euro’s zijn ge?nvesteerd?

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

3 Reacties

    CasaMan

    Het eerstvolgende domein die ik controleerde hotels.eu / hotel.eu kom ik die multam ook tegen..


    7 januari 2006 om 20:02
    loket

    Beste Karel,

    ik heb dit bericht wel tien keer gelezen, maar wat wil je nou eigenlijk vertellen? ergens mis ik een essentie, maar ‘k weet niet waar. is er nieuws? wat moeten we weten?


    8 januari 2006 om 20:14
    Karel Kolb

    Goeie vraag Peter, ik vroeg me dat zelf halverwege het schrijven af. Vond het fascinerend te zien dat iemand door ruiten en roeien lijkt te gaan om het woord ‘sex’ te claimen. En dan verzint het met spaties in te dienen. En en en. Want zo ging het: ik wilde steeds meer weten, zonder doel aanvankelijk. Tot ik uiteindelijk kon benoemen waarom het onderwerp me zo boeide: dit moet heel veel geld gekost hebben! Want mijn schatting is zeer conservatief, spoedonderzoek etc. bij BMB kost nog véél meer. Ik had toen gelijk de insteek voor dit stuk: als je zoveel uitgeeft, wat verwacht je dan vervolgens te verdienen?


    9 januari 2006 om 07:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!