Sex sells in de politiek?

6 oktober 2006, 09:45

RSS, podcasts, virale spotjes, weblogs, web TV etc. bleken populaire middelen te zijn in de online marketingstrategieën van politieke partijen tijdens de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. Mijn persoonlijke favoriet qua uiting, was toch wel het filmpje van Jan Marijnissen. In België hebben ze ongetwijfeld er goed van geleerd en gaan ze nog een stapje verder; Onder het motto Sex sells (en anders levert het wel aandacht op) maakte Lien Braeckevelt een aantal opvallende filmpjes voor de gemeenteraadsverkiezingen van aanstaande zondag. En ook Ivo Belet maakte een sexueel getint filmpje. Aandacht leverde het in elk geval op onder andere op de Belgische en Nederlandse TV, maar stemmen?

Benieuwd waar de Nederlandse politieke partijen binnenkort mee gaan komen. Ik begreep dat Paul van Veenendaal opnieuw bezig is met een groot marketingonderzoek onder de politieke partijen en ‘t geheel inmiddels strak aan het monitoren is. (via)

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Eric

    @Gertjan: Ach, je mag jezelf toch wel een beetje promoten op ludieke wijze? Wij als marketeers zouden daar toch niet vies van moeten zijn.


    6 oktober 2006 om 12:12
    Gertjan

    Mwoah, ’t wat mij betreft een kwestie van stijl. Of het ontbreken daarvan 🙂

    Lien was gisteren trouwens ook op radio 1 (de Nederlandse). Als ze in Vlaanderen net zoveel aandacht krijgt zit het wel goed!


    6 oktober 2006 om 12:16
    Kasper Katje

    De stijl is allang verdwenen uit de politiek Gertjan, het is stijlloos elkaar afbekken om daarna nog stijllozer doodleuk met dezelfde punten te komen. En wanneer een partij de meeste stemmen krijgt betekent dat vreemd genoeg nog niet automatisch dat die partij in de regering komt.

    Doe mij als destijds in Italië maar een paar blote borsten, dan heeft je stem tenminste nog iets opgeleverd wat kan boeien.


    6 oktober 2006 om 12:26
    Bert

    Als de verpakking belangrijker is dan de inhoud weet ik wel hoe laat het is


    7 oktober 2006 om 07:36
    ewout@onedaycompany.nl

    Sorry, ik doe hier niet aan mee : cynisme is geen basis voor een verantwoorde keus.

    Liever kies ik nog Gordon of Joling dan dat ik meedoe met dit soort zieligheid.

    Tjeezus, probeer je je sterk te maken voor meer vrouwen in de politiek, doet iemand dit.

    Godezijdank hebben wij Hirshi Ali – voorbeeld van sterke vrouwen voor de komende 100 jaar.


    7 oktober 2006 om 10:28
    Kasper Katje

    Hirshi Ali hebben we niet meer hoor Ewout en volgens mij trok zij ook de aandacht met naakt (Submission) om haar statement kracht bij te zetten.

    Eerst de aandacht trekken, liefst door te shockeren, en daarna de aandacht krijgen, vasthouden en je ware boodschap ventileren.


    7 oktober 2006 om 10:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!