Simon Sinek wordt eindelijk praktisch over de Waarom

26 september 2017, 06:00

Zijn praktische gids over het ontdekken van je Why

Je haat hem of je houdt van hem: Simon Sinek, de bedenker van de Golden Circle-theorie. De meningen over of het klopt wat Sinek beweert, lopen sterk uiteen. Critici vinden dat hij vooral terugkijkt op successen en ze dan relateert aan zijn theorie, dat zijn theorie zweverig en ongrijpbaar is en dat het niet bewezen wordt wat hij zegt. Succesvolle organisaties als Virgin en Tesla zweren erbij. Ook Nederlands bekendste voorbeeld van een sterke Why, Tony’s Chocolonely, (samen maken we 100 procent slaafvrij de norm in chocolade) is fan.

Wat je ook van hem vindt: duidelijke en eenduidige handvatten over hoe te komen tot een inspirerende en overtuigende Why ontbraken. Tot nu, want in zijn laatste boek Vind je Waarom deelt Sinek hoe je je bestaansrecht of hogere doel kunt ontdekken.

Voor je bedrijf of voor jou persoonlijk, al is je Waarom voor beide volgens Sinek identiek. Dit boek schreef hij daarom samen met twee medewerkers, wiens Waarom erop gericht is om juist dit Hoe te belichten. In deze blogpost een samenvatting.

Het begint met Waarom

Sinek begint zijn boek met een bondige uiteenzetting van zijn Golden Circle-theorie. Het hele idee achter het beginnen met Waarom is dat de emotionele band die je opbouwt met je klanten veel sterker en betekenisvoller is dan een relatie die gebaseerd is op eigenschappen en voordelen. Dat is niet toevallig zo: de werking van de Gouden Cirkel sluit aan op hoe dit verankerd is in de biologie van menselijke besluitvorming.

De scheiding tussen het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor ons rationele en analytisch denken en het deel dat verantwoordelijk is voor ons gedrag, onze gevoelens en intuïtie is de reden dat het soms lastig is om woorden te geven aan deze gevoelens of beslissingen te rechtvaardigen.

Maar het is te leren en kan je helpen te begrijpen waardoor jouw gedrag wordt gemotiveerd. Het helpt je doelbewuster keuzes maken en anderen te motiveren van je te kopen, met je samen te werken of zich in te zetten oor jouw doel. Wat je doet is niet onderscheidend; de combinatie met hoe en waarom je dat doet wel.

Kortom: het delen van emotionele waarden zorgt voor een sterkere emotionele verbinding dan alleen feitelijk delen wat je product of dienst inhoudt. Rationele verkooppraatjes leveren in het gunstigste geval een paar herhalingsaankopen op. Een pitch die raakt biedt meer kans op loyaliteit en duurzame relaties.

Werkgerelateerd versus persoonlijk

Er is volgens Sinek geen onderscheid tussen een werkgerelateerde en een persoonlijke Waarom. We zijn wie we zijn, ongeacht waar we zijn. Jouw bijdrage is geen product of dienst, het is datgene waarop alles wat jij doet gericht is, om de impact te realiseren die jij voor ogen hebt.

Het boek maakt wel onderscheid tussen het ontdekken van je Waarom als individu en als ‘stam’. Het proces verloopt anders. Een stam is in deze context elke willekeurige groep mensen die zich verenigd heeft rond een gemeenschappelijke serie waarden en overtuigingen en kan zowel een klein team als complete organisatie zijn. Ieder mens heeft maar één Waarom en deze is aan het einde van de tienertijd volledig gevormd.

Uniek en persoonlijk

Eerst legt Sinek uit hoe je als individu je Waarom kunt ontdekken. De voorwaarden zijn een paar uur tijd en een partner die de relevantie en diepere betekenis kan ontdekken uit de verhalen uit je privéleven en je carrière die jij hem of haar (het liefst voor het eerst) vertelt, op zoek naar jouw Waarom. Speciaal voor deze partners zijn tips en tools opgenomen in het boek, om het proces goed te kunnen begeleiden.

De twee belangrijke componenten in het helpen ontdekken van iemands Waarom zijn de bijdrage die de persoon levert aan het leven van anderen en de impact van die bijdrage door de tijd heen. Sinek geeft praktische tips voor het stellen van effectieve vragen, het maken van aantekeningen en methodes om verhalen te verzamelen en hoe deze vervolgens geïdentificeerd kunnen worden en leiden tot een uniek en persoonlijk Waarom-statement. Je hebt misschien dezelfde waarden als je collega’s of vrienden; je Waarom in combinatie met je Hoe maakt je enig in je soort.

Van stam tot nest

Ook als groep kun je je Waarom ontdekken. Je kan dit doen omdat het mensen binnen een organisatie identiteit en een gevoel van saamhorigheid geeft. Het biedt teams en groepen de kans om te begrijpen welke unieke bijdrage ze leveren aan de bredere visie. Sinek vergelijkt een organisatie met een boom. De wortels en stam staan voor de oorsprong en basis. De takken voor divisies en afdelingen. Op de takken bevinden zich nesten die staan voor de subculturen of teams. In elk nest bevindt zich een familie van vogels die bij elkaar horen. Een individu die zijn Waarom kent, kan gemakkelijker de juiste boom en het juiste nest vinden.

Ook in dit deel van het boek weer een stappenplan en een hoofdstuk met specifieke tips voor de facilitator, zoals hoe de context geschetst kan worden, hoe het ontdekkingsproces uitgevoerd kan worden (‘Waarom-vragen’ hier vermijden en nu juist liever vragen naar de Wat) en hoe een Waarom-statement kan worden opgesteld.

Je Hoe is je kracht

Met alleen het ontdekken van je Waarom is de Gouden Cirkel niet rond. Het drukt niet de ambities uit en ook niet welke acties je neemt om op je best te zijn. Daarom wordt in het laatste deel van het boek ook uitgebreid uitgelegd hoe je van theorie naar praktijk komt.

Bij het vaststellen van het Hoe ontdek je onderscheidende patronen en ingrediënten. “Jouw unieke recept voor succes”. Vervolgens verduidelijk je de punten uit jouw Hoe met praktische details, zodat het als filter kan werken bij het nemen van belangrijke beslissingen. Zo kun je potentiele problemen vooraf identificeren en bespreken.

Tevens helpt het bij het in woorden vatten van “het voelt niet goed” of “ik krijg er niet de vinger achter”. Ook het verschil tussen kernwaarden (meestal ambities en geen daden) en het Hoe (hoe we ons echt gedragen) wordt uitgelegd. Je leert je de Hoe te formuleren en in de context te plaatsen. Met als laatste een stappenplan om stelling te nemen om je Waarom te laten zien in daden, anderen eigenaar te helpen worden van hun Waarom en dit vooral levend te houden op de lange termijn.

Duidelijkheid en inspiratie

Als ‘Sinek-believer’ snijdt dit boek voor mij hout. Zijn eerste boek Het start met Waarom was voor veel mensen te vaag, nietszeggend en op meerdere manieren interpretabel. Dit boek schept duidelijkheid over het Waarom van de theorie, maar ook Hoe deze te implementeren.

Dat kan pas als je erin gelooft of het minimaal een kans wilt geven en je scepsis kunt parkeren. Overtuigen en dwingen werken uiteraard averechts, maar voorleven en bewustmaken kunnen inspireren.

Mijn eigen ervaring leert dat je het zeker in een zakelijke omgeving niet redt met alleen enthousiasme over Sineks gedachtengoed. Dit boek deelt veel ideeën over de aanpak van het vinden van je Waarom die wél werkt, inclusief valkuilen en tegenwerpingen. Achterin worden veel gestelde vragen beantwoord zoals de dooddoener die ik vaak hoor: “Kan ‘geld verdienen’ een Waarom zijn?”

Als je gelooft in zijn theorie kan dit boek je helpen die theorie succesvoller en met meer voldoening te implementeren.

Marieke Heesakkers is eigenaar van Mens en Merk. Ze helpt organisaties hun organisatiecultuur te verstevigen en werkgeluk te stimuleren en borgen, door het inzetten van haar kennis en ervaring op het gebied van marketing, communicatie, cultuur en HR. Hierdoor worden organisaties wendbaarder en veerkrachtiger en worden, zijn én blijven mensen betrokken en bevlogen. Dat levert meer op dan alleen duurzame winst in euro's.

Categorie
Tags

8 Reacties

    brandyourbrand@gmail.com

    Ik voorspel ook nog een derde boek, een app en een bordspel.


    26 september 2017 om 07:52
    Jan Scheutjens

    Ik vrees dat ik het nu toch echt moet lezen. Je hebt me getriggerd nu met deze blog. Helder de keypoints eruit gelicht.


    4 oktober 2017 om 14:29
    mariekeheesakkers

    Dank Jan! Je moet niks natuurlijk, maar mocht je verduidelijking nodig hebben bij hoe je de Golden Circle theorie toe kunt passen, dan raad ik het boek zeker aan.


    4 oktober 2017 om 14:43
    mariekeheesakkers

    Hoi Ronald,

    Jij bedankt voor je reactie! Mooi om te lezen dat je zo enthousiast bent.

    Nee, ik ken de cursus niet. Een korte blik op de website maakt me niet meteen erg enthousiast. Ik denk dat deze materie iets is om persoonlijk te ontdekken. Het boek kan daar bij helpen, maar een goede vriend of businesscoach ook. Ik vond het Nederlandstalige boek prima als hulpmiddel. Mijn ervaring is dat je WHY geen perfecte zin hoeft te zijn, die voldoet aan ‘de regels’, maar juist iets wat je voelt vanuit je hart, omdat je het belangrijk vindt, je er tijd in investeert en je er bewust van bent of wordt. Dat maakt dat je als vanzelf de juiste beslissing neemt (op intuïtie). Succes met het ontdekken!


    26 november 2017 om 14:15
    Edwin Kopper

    Helder artikel, Marieke Heesakkers.


    29 november 2017 om 16:02
    Bert-Jan van der Mieden

    Dank voor deze heldere toelichting op dit boek en de tip, Marieke Heesakkers.


    12 januari 2018 om 08:43
    mariekeheesakkers

    Dank Edwin Kopper en Bert-Jan van der Mieden voor jullie reacties!


    12 januari 2018 om 17:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!