Zoals je ziet is Marketingfacts van uiterlijk veranderd. De nieuwe layout biedt meer ruimte voor berichten, scheidt hoofdzaken beter van bijzaken en is wat minimalistischer van vorm. Daarmee denken we ons hoofddoel te bereiken: een overzichtelijker site die lekkerder leest.
Net als in geval van het vorige design tekende Onstuimig voor ontwerp en techniek, adviseerde Traffic4U op gebied van zoekmachinemarketing, verzorgde Erik van Roekel het projectmanagement en was Marco Derksen opdrachtgever.
Er is trouwens nog meer veranderd dan alleen het design. Daarover binnenkort meer. Nu eerst de diepte in. Springt u mee?
Paginalayout
Wat ‘t eerst op zal vallen is de nieuwe opzet van de pagina’s. De driekoloms-indeling, met de berichten in het midden, heeft plaats gemaakt voor een layout waarin nog maar twee kolommen gebruikt worden. De inhoud van de oude linker- en rechterkolommen is nu te vinden in de kolom aan de rechterkant. Dit maakt de scheiding in contentsoorten eenvoudiger en duidelijker. Berichten links, al het andere rechts.
Ook wat de ruimteverdeling betreft pakt dit goed uit. De twee oude kolommen waren samen breder dan de overgebleven nieuwe kolom. Dat geeft meer ruimte aan de linkerkant: de effectieve breedte van de berichten is nu 580 pixels in plaats van de oude 500. Meer ruimte voor tekst en beeld dus. En doordat de berichtenkantlijn nu helemaal links zit, in plaats van tegen een vrij drukke kolom aan, denken we dat dit koppen snellen en berichten lezen verbetert.
Het samenvoegen van de twee zijkolommen zorgt er ook nog eens voor dat we in de bredere balk meer horizontale ruimte krijgen voor wat langere tekstregels en daarmee minder afbrekingen. Iets als het ‘laatste reacties’-blokje wordt daar overzichtelijker van.
De twee oude kolommen hadden ondanks hun ruimtevretende karakter om eerlijk te zijn ook voordelen. Lijstjes met links en advertenties pasten er bijvoorbeeld prima in. Om ervoor te zorgen dat we dit voordeel in de nieuwe layout niet kwijt zouden raken, kan de rechterbalk waar dat nodig is ook in kolommen of boxjes worden onderverdeeld.
Tenslotte is ‘t nog aardig om te melden dat de rubrieken-dropdown en het zoekveld nu recht boven de berichten staan. Als je ‘t goed bekijkt fungeren ze allebei als filter op diezelfde berichten. Die relatie is nu ook in visuele zin aanwezig.
Berichten en reacties
De berichten en reacties hebben elk een nieuwe header gekregen. Daarin is de informatie sterker gestructureerd. Omdat we -na de titel- de auteur en het tijdstip het belangrijkst vinden, worden die nu met meer gewicht gepresenteerd dan de resterende info. Dat scant weer net even iets sneller.
Voor de reacties geldt iets soortgelijks. Voortaan is de naam van de afzender in een wat groter corps dan voorheen boven- in plaats van onderaan de reactie geplaatst. Daarmee is elke reactie voorzien van een scanbare kop.
Uiterlijk
Meer rust breng je in de regel door zuinig te zijn met wat niet strikt noodzakelijk is. Dat is precies wat we hebben gedaan. Less is more. Minder tussenlijnen, kleurverlopen en schaduwen geven een ongecompliceerder en frisser totaalbeeld. Verder is de kleur rood wat opgefrist, heeft de menubalk een wat steviger uiterlijk gekregen en is het Marketingfacts-logo voortaan in blauw-wit op een foto geplaatst in plaats van in blauw-rood op een wit vlak. Waarbij de foto, die de pagina extra kleur en body geeft, op verzoek van Marco ook nog eens van een sponsor afkomstig kan zijn.
Los van deze cosmetische wijzigingen zijn we vrij dicht bij de look and feel van het vorige ontwerp gebleven. De uitvoering is iets anders, maar het basisidee is gelijk: marketingfacts draait om de inhoud en het design faciliteert dat zo goed mogelijk. Bescheidenheid siert de Marketingfacts-ontwerper.
Adverteerders en sponsors
Nu het woord ‘sponsor’ toch gevallen is: in de oude layout was in dit opzicht wat wildgroei ontstaan. Logo’s of banners moesten vaak ad hoc worden ingepast omdat er niet voldoende standaardoplossingen voor waren. In het nieuwe ontwerp is daar beter in voorzien. De gesponsorde headerbalk, de bannerblokjes in de rechterbalk en de duidelijk te onderscheiden balkjes met gesponsorde links zijn daarvan voorbeelden. Zo kunnen adverteerders goed in beeld worden gebracht zonder dat de site er onnodig rommelig van wordt. Iedereen blij.
Marketingfacts kan er dus weer even tegen. Wat natuurlijk niet betekent dat we klaar zijn. Klaar zijn is voor mietjes.