Skypen met de doden
Wie wil er niet voor eeuwig leven?
Is er leven na de dood? Het is een vraag waar iedereen weleens bij stil staat. Wetenschappers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) proberen het hiernamaals nu vorm te geven. Een team van ontwikkelaars, ontwerpers en zakenmensen probeert de dood te verslaan door herinneringen te bewaren en om te zetten in een intelligente avatar. Een digitaal evenbeeld waarmee nabestaanden na overlijden blijvend mee kunnen communiceren.
Praten tot in de eeuwigheid
De momenten en emoties in ons leven bepalen hoe we worden gezien door onze familie en vrienden. Als deze langzaam vervagen na onze dood, zijn we op een dag allemaal voorgoed vergeten. Maar wat als je tot in de eeuwigheid kan worden herinnerd?
Wat als uw kinderen of kleinkinderen meer over jou en jouw leven zouden weten? Wat als ze meer op jou zou lijken, meer dan je zouden denken? Wat als alle belangrijke gebeurtenissen, avonturen en gedachten uit je leven toegankelijk zouden zijn voor toekomstige generaties, die je nooit in levende lijve hebben ontmoet? En wat als ze echt kunnen communiceren met uw herinneringen, alsof ze echt met u praten?
De startup Eterni.me zegt in staat te zijn om alles wat iemand meemaakt tijdens zijn leven te verzamelen en deze enorme hoeveelheid informatie met behulp van kunstmatige intelligentie nieuw leven in te blazen. Het eindresultaat is een digitale avatar die iemands persoonlijklijkheid nabootst. Familie en vrienden kunnen deze avatar na iemands overlijden consulteren. Het is als een Skype-chat uit het verleden.
Niet nieuw
Het idee is op zich niet nieuw. De applicatie Liveson belooft te blijven tweeten na iemand’s dood. “When your heart stops beating, you’ll keep tweetin”, belooft de app. Op basis van tweets die je in het verleden hebt verstuurd, kent de app jouw voorkeuren en simuleert hij je persoonlijkheid.
En via de website DeadSocial kun je vooraf gefabriceerde tweets en Facebook-statusupdates op getimede momenten vanuit het hiernamaals versturen. Er bestaan zelfs sociale-media-executeurs die zich bekommeren op iemands digitale erfenis.
Dialoog
Maar het unieke aan Eterni.me is dat ze een mogelijkheid bieden om een dialoog met iemand’s digitale geest aan te gaan.
Het klinkt creepy. Wil ik eigenlijk wel na mijn dood nog als een soort van OS verder leven? Of ontneem ik mijn kinderen iets als ik mij hier niet voor inschrijf? Moet ik mijn kinderen zonder hun toestemming (ze zijn nog te klein) hier ook voor opgeven? Het is in ieder geval iets om over na te denken.
Scenario's
Over dit soort scenario’s wordt trouwens al langer nagedacht. Begin vorig jaar werd in het tweede seizoen van de televisieserie Black Mirror, dat de schaduwkanten van technologie belicht, de aflevering “Be Right Back” uitgezonden. In deze aflevering wordt de hoofdrolspeelster geconfronteerd met de dood van haar partner. Tijdens de rouwdienst wordt zij door een vriendin op de hoogte gesteld van het feit dat haar partner niet dood hoeft te zijn. Ze kan hem nieuw leven inblazen op basis van zijn sociale-mediaverleden. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.
Ook de voor een Oscar genomineerde film “Her” behandelt een soortgelijk thema. En binnenkort gaat ook de film “Transcendence” met Johny Depp in de hoofdrol in première, waarin hij een geleerde speelt wiens geest na een aanslag wordt geüpload in een machine. Of sla de technothriller “Daemon” van Daniel Suarez er maar eens op na.
Transcendence Official Trailer #1 (2014)
Het is dus allemaal al eens bedacht. De technologie gaat nu echter zo snel dat science fiction werkelijkheid wordt. Het is bijzonder boeiende themathiek. Dermate boeiend dat Thomas van Manen en ik er een trendrapport over geschreven hebben dat volgende week verschijnt. Een rapport dat gaat over wearable technologie die dankzij allerlei sensoren steeds beter in staat is om zich in te leven in de intenties van de drager en hierdoor in staat is om deze op de menselijke maat te bedienen. Niet voor niets heet het rapport “Empathic Computing“.
Inmiddels heb ik mij ingeschreven op de website Eterni.me. Eens kijken of de technologie daadwerkelijk al zo ver is of dat ik hier te maken heb met een geslaagde marketingstunt. Een ding weet ik zeker. Ik neem vanuit het hiernamaals in ieder geval niet op.