Snapchat lanceert Snapcodes voor bedrijven

1 februari 2017, 10:00

Snapchat heeft een update uitgerold voor gebruikers van iOS waarmee het veel gemakkelijker is geworden om content te delen; voortaan kan dat namelijk met Snapcodes. Snapcodes lijken nog het meest op QR-codes: het is namelijk een scanbare afbeelding waaraan je een URL kunt hangen. Daarmee mikt Snapchat uiteraard op bedrijven.

Snapcodes ken je waarschijnlijk al: je kan ze namelijk sinds januari 2015 gebruiken om mensen toe te voegen in de app. Scan een code met een username en je kan de persoon toevoegen aan je vrienden. De nieuwe Snapcodes werken volgens hetzelfde principe, alleen openen ze een website via de in-app browser van Snapchat. De Snapcodes werken dus als QR-codes en kunnen dus ook offline (op billboards, abri’s et cetera) of buiten de app (op websites of andere social media) worden gebruikt. Kortom: er zullen de komende tijd een hoop Snapcodes opduiken in advertenties.

Merken kunnen parameters meegeven aan de URL om verkeer vanaf Snapchat te volgen. Snapchat biedt ook een analyticsfeature op Snapcodes die meer dan honderd keer gescand worden. Dat betekent dat in ieder geval duidelijk is hoevaak een code wordt gescand en welk percentage ook daadwerkelijk doorklikt op de link.

Goed nieuws dus voor contentmakers die hun website en content makkelijker op Snapchat willen delen. Het voordeel is vooral dat de gebruikers de app niet hoeven te verlaten. Ook voor Snapchat is het een voordeel om de bezoekers binnen de app te kunnen bedienen met deze functie: de gebruiker spendeert zo meer tijd binnen de app en er kan meer data worden verzameld voor adverteerders en hun campagnes.

Zo maak je je eerste Snapcode

  1. Ga naar je instellingen in Snapchat en klik op Snapcodes
  2. Kies Snapcode creëren
  3. Voer hier je URL in en klik op maken
  4. Personaliseer je Snapcode
  5. Opslaan, downloaden en verspreiden

Net als persoonlijke Snapcodes biedt Snapchat je de mogelijkheid om deze te personaliseren met een afbeelding. De app haalt zelfs afbeeldingen uit je website, zodat je deze gemakkelijk kunt gebruiken, maar je kunt ook kiezen voor een afbeelding uit je telefoon. Snapchat zal gebruikers in de toekomst ook de mogelijkheid geven om hun Snapcodes te customizen met een selfie-gif en vectorversies beschikbaar maken voor printadvertenties en meer.

Je kan de Snapcodes voor alle websites gebruiken, maar er zijn wel een (paar) richtlijnen voor het gebruik van Snapcodes. Restricties hebben voorlopig alleen betrekking op afbeeldingen waar copyright op berust. Verder verwijst Snapchat naar de richtlijnen van Google Safe Browsing, met betrekking tot phishing, malware en andere schadelijke websites.

Projectmanager bij Sales Care Online Marketing met veel liefde voor design, contentcreatie, sport en food.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Aw Jansen

    Hoi Wendy. Wat leuk een artikel hier te lezen met jouw naam erbij. Was er erg lang op zoek naar dit onderwerp. Super dat het nu kan ga het proberen. Groetjes nathalie jansen


    2 februari 2017 om 20:05
    Wendy Polman Tuin

    Hi Nathalie,

    Leuk om te horen 🙂 Benieuwd hoe jullie het gaan inzetten.

    Liefs aan de familie


    5 februari 2017 om 11:19
    Gustavo Woltmann

    Ziet eruit als een interessante manier van adverteren, weeral iets nieuws om uit te proberen. Bedankt voor de tip!


    6 februari 2017 om 14:25
    Evelyn

    Hoi Wendy,

    Is dit inmiddels ook mogelijk met Android?


    31 mei 2017 om 12:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!