Snelheid mobiele website: de laatste update van Google rankingfactor

18 januari 2018, 10:00

Gisteren bracht Google eindelijk het nieuws naar buiten: de snelheid van je website wordt een rankingfactor. Met andere woorden, die snelle site van je concurrent kan je na juli 2018 zo maar eens gaan inhalen in de zoekresultaten.

Waarom is de snelheid van een site belangrijk voor Google?

Alle wijzigingen die Google doorvoert in het zoekalgortime hebben één doel: het vergroten van gebruikersgemak of het verbeteren van de ervaring van de bezoeker van Google.

Het overgrote deel van het internetverkeer verloopt tegenwoordig via mobiele apparaten. Ondanks de snelle verbindingen van smartphones en tablets in Nederland, laden pagina’s op die apparaten langzamer dan op ‘reguliere’ computers. En ga maar bij jezelf na, het blijft vervelend om te staren naar een wit scherm.

Als een gebruiker op jouw zoekresultaat klikt bij Google en kort daarna weer terugkeert naar dezelfde resultatenpagina op Google, dan ziet Google dat als een negatief gebruikerssignaal. De interpretatie van Google is dat deze gebruiker niet de beste informatie heeft gevonden, een ander resultaat was wellicht beter geweest: reden om de ranking aan te passen. Tot nu toe was op deze manier de snelheid van je pagina’s al een indirecte ranking factor. Vanaf juli 2018 gaat Google dit los trekken en de snelheid van je site als losse ranking factor gebruiken.

Tijd om in actie te komen. En denk eraan: ook al doe je het niet voor SEO-doeleinden, je maakt je gebruikers altijd blij met snelle pagina’s.

Hoe meet ik de snelheid van mijn site?

Google helpt je graag op weg met de gratis Pagespeed Insights tool. Het werkt eenvoudig: je plakt je URL erin en krijgt een rapportcijfer, zowel voor Mobiel als voor Desktop. Belangrijk om te weten is dat de snelheid per pagina wordt berekend. Een andere gratis tool die je kunt gebruiken is Pingdom. Bij Pingdom krijg je naast een performance grade ook de tijd te zien die er nodig is om je website volledig te laden.

Check hier ons seo-dossier met allerlei tools om je website en seo te verbeteren.

Bij Google en Pingdom krijg je meteen tips om je snelheid te verhogen, voor de meeste zul je moeten schakelen met webdevelopers omdat het technische aanpassingen zijn, maar vooral Google maakt het je zo eenvoudig mogelijk.

Optimaliseren voor snelheid

Uiteraard kun je meteen aan de slag gaan met het optimaliseren van je website, vaak kom je al een heel eind met bijvoorbeeld het aanpassen/verkleinen van afbeeldingen. Zeker als je een site hebt waaraan meerdere auteurs meewerken zijn te grote afbeeldingen al snel aanwezig. Een handige en snelle tool om je afbeeldingen te verkleinen is Optimizilla. Je sleept er een afbeelding heen en Optimizilla comprimeert hem automatisch, soms levert je dat een besparing van 70-80 procent op, overschrijf de afbeelding op je pagina met de kleinere versie en haal de pagina nog eens door de pagespeed tool van Google.

De andere optimalisaties zijn een stuk technischer van aard, maar ook daarvoor zijn oplossingen zonder direct developers in te schakelen. Zeker als je site draait op WordPress kun je vrij snel met behulp van Plugins richting de 100/100 score van Pagespeed Insights gaan werken. Daarover zijn ontzettend veel artikelen te vinden.

Tot slot nog een belangrijke overweging: ook de snelheid van je website is een relatieve ranking factor. Dit betekent dat je snelheid wordt vergeleken met andere websites die proberen te ranken op hetzelfde keyword. Google eens (vooral met je smartphone) op je belangrijkste zoekwoorden en vergelijk de snelheden van de concurrenten die zowel beter als slechter dan je ranken. Beter scoren dan je directe concurrenten voor specifieke termen zou je primaire doel moeten zijn.

Teun van den Acker
Head of Digital bij TEAM LEWIS

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!