Dit zijn de nieuwste trends in social advertising
Twitter News Camera, LinkedIn Groups, Insta-DM’s en dynamische Facebook-ads
De social media-giganten blijven groeien in actieve gebruikers. De support voor de platformen lijkt alleen maar meer te worden. Er komen maandelijks weer nieuwe features bij en de mogelijkheden op het gebied van social media-advertising ontwikkelen zich razendsnel. Een aantal belangrijke updates voor je op een rij, over Twitter News Camera, LinkedIn (contentsuggesties en groepen), dynamische Facebook-ads en direct messaging van Instagram.
Dynamisch advertenties op Facebook
Binnen Facebook bestaat een functie waarmee adverteerders sneller de perfecte advertentie voor hun doelgroep kunnen creëren: dynamisch advertentiemateriaal. Veel adverteerders worstelen met vragen: welke afbeelding spreekt het beste aan onder de doelgroep? Welke advertentietekst zorgt voor het beste resultaat? Deze functie geeft adverteerders de mogelijkheid om verschillende teksten, CTA’s, kopteksten en afbeeldingen in één advertentie te plaatsen. Er is de mogelijkheid om in totaal dertig advertentievariaties te maken. Facebook combineert alle variabelen en toont automatisch verschillende advertenties. Houd daarbij rekening met de volgende limieten per advertentie onderdeel:
- Tien afbeeldingen of video’s
- Vijf titels
- Vijf CTA’s
- Vijf beschrijvingen
- Vijf teksten
- Eén landingspagina
De functie voor dynamisch advertentiemateriaal is beschikbaar voor de doelstellingen verkeer, conversies, app-installs, leadgeneratie of productcatalogus verkopen. De feature is in te schakelen door een campagne aan te maken en deze als concept op te slaan. Vervolgens kun je de optie selecteren op het advertentiesetniveau.
Facebook Dynamisch Advertentiemateriaal
Instagram gaat testen met directe berichten op desktop
Het platform Instagram is aan het onderzoeken of zij het onderdeel Direct Messages ook op dekstop en iPad kunnen implementeren. Instagram is een van de weinige platformen die nagenoeg uitsluitend te gebruiken is op mobiele apparaten. Daar moet nu verandering in gaan komen. Door gebruikers de mogelijkheid te geven om berichten te versturen vanaf andere apparaten, probeert Instagram de gebruikerservaring op de webversie te verbeteren. De functie wordt momenteel intern getest en zal in de aankomende maanden worden uitgerold.
“Adverteerders kunnen zo een groter bereik behalen via Instagram”
De nieuwe chatfunctie van Instagram op desktop geeft Facebook de mogelijkheid om meer geld te verdienen aan advertenties. Gebruikers kunnen niet alleen hun berichten via desktop bekijken, maar ook actiever worden in de nieuwsfeed van Instagram op desktop. Adverteerders kunnen zo een groter bereik behalen via Instagram. Vorig jaar kwam Facebook nog met het bericht naar buiten dat er plannen waren om de messaging services van Instagram, Facebook Messenger en WhatsApp te bundelen in één app. Deze ontwikkeling lijkt zodoende op de lange termijn geschoven te worden.
Focus op groepen in LinkedIn
LinkedIn heeft aangegeven de functie ‘groepen’ nieuw leven in te willen blazen. Het gebruik van LinkedIn-groepen liep terug, onder andere doordat veel gebruikers de content in de groepen als spam en overbodig ervoeren. Daarnaast bleek de stap om voor een aparte LinkedIn Groups-app te kiezen geen slimme zet. Updates uit de groepen konden enkel via deze app op mobiele apparaten bekeken worden en ontwikkelingen op het platform bleven uit.
Het toevoegen van nieuwe functies en user experience moeten ervoor zorgen dat de groepen beter geïntegreerd raken. Het doel van LinkedIn is om de gebruiker zo relevant mogelijke content te tonen. Relevante groepen kunnen hier een belangrijke bijdragen aan leveren. Facebook ging LinkedIn al voor en gaf vorig jaar aan dat posts van familie, vrienden en groepen voorrang zouden krijgen op die van bedrijven en organisaties. De eerste aanpassingen die LinkedIn doorvoert bestaan onder andere uit:
- Geen mogelijkheid meer om groepsberichten als e-mails te versturen naar iedereen
- Admins krijgen de mogelijkheid om leden te accepteren of te weren
- Leden hebben de mogelijkheid om video’s en GIF’s te plaatsen in de groepen
- Threads kunnen gemaakt worden door leden
- Admins kunnen belangrijke content aan de bovenkant van de groep nieuwsfeed pinnen
Momenteel zijn er wereldwijd 575 miljoen gebruikers die gebruik maken van LinkedIn. Door de jaren heen zijn er in totaal 2 miljoen groepen gecreëerd. De nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot LinkedIn-groepen kunnen ook voor adverteerders een belangrijke rol gaan spelen. De targeting op basis van groepen wordt immers nog relevanter en zodoende nog effectiever voor adverteerders. Houd de ontwikkelingen voor LinkedIn Groepen dus goed in de gaten en probeer hierop in te spelen.
Bedrijfspagina’s op LinkedIn
LinkedIn heeft een nieuwe functie voor bedrijfspagina’s toegevoegd aan het platform: Bedrijfspagina contentsuggesties. Een van de grootste uitdagingen voor veel adverteerders en beheerders van bedrijfspagina’s is het bepalen van succesvolle content. Om organisaties hiermee te ondersteunen is contentsuggesties geïntroduceerd.
“LinkedIn wil ervoor zorgen dat beheerders van bedrijfspagina’s meer inzichten krijgen in wat mensen bezighoudt”
Contentsuggesties geeft een overzicht van de meeste populaire onderwerpen en posts onder de doelgroep. De functie geeft ook de mogelijkheid om populaire artikelen of posts direct te delen op de bedrijfspagina. LinkedIn wil ervoor zorgen dat beheerders van bedrijfspagina’s meer inzichten krijgen in wat mensen bezighoudt en dat gebruikers relevantere content te zien krijgen.
LinkedIn Contentsuggesties
De functie is beschikbaar in het paginabeheerderscentrum. Gebruikers kunnen content filteren op bedrijfstak, locatie, publiek, senioriteit of functie. Binnen de selectie moet minstens één filter worden ingesteld. Ook dient de doelgroep te bestaan uit minimaal driehonderd leden om inzichten te krijgen in de meest populaire artikelen.
Twitter introduceert News Camera
Het platform Twitter is de laatste maanden druk bezig geweest met de ontwikkeling van een nieuwe camerafunctie, genaamd News Camera. Twitter wil met de nieuwe fotobewerkingsfunctie gebruikers de mogelijkheid geven om tekst en locaties toe te voegen aan foto’s, video’s of livestream. Teksten worden onderaan de afbeelding of video in een gekleurde balk geplaatst zodat deze duidelijk opvalt. Video’s kunnen maximaal 280 seconden duren.
Twitter News Camera
Andere platformen zoals Facebook, Instagram en Snapchat beschikken al langere tijd over een dergelijke camerafunctie. Het lijkt daarom een stap van Twitter om in te spelen op de trend van de laatste jaren: videocontent gaat steeds belangrijker worden. Ook LinkedIn heeft aangegeven mogelijkheden om een soort ‘story’-video’s in het platform te verwerken, te onderzoeken.