Social commerce, zo doe je mee

14 februari 2019, 10:00

Social media draaien in de eerste plaats om contacten onderhouden, maar de verkoopkant laat zich steeds meer zien op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. Door shoppable feeds, koopbuttons en advertenties met webshop-links wordt social commerce steeds belangrijker in e-commerce. Om dit optimaal in te kunnen zetten, moet je wel de steeds veranderende spelregels van social media weten.

Marketingstrategie

Hoewel het soms wel zo lijkt, op social media doe je niet ‘zomaar’ iets. Helemaal niet als het om een zakelijk account gaat. Je dient een strategie te hebben, waardevolle posts te plaatsen en de (potentiële) volger te boeien. Vaak hoor ik, vooral in het MKB, dat bedrijven wel op social media zitten, maar eigenlijk niet goed weten wat ze daar nu eigenlijk doen. Laat staan dat ze een strategie hebben. Zonde, want door serieus met social media om te gaan, kan een onderneming juist groeien.

“Eruit springen doe je met goede content”

Op alle socialmediakanalen is de concurrentie moordend. Eruit springen doe je met goede content waar de doelgroep op zit te wachten, zoals interessante blogs en creatieve video’s. Door social media te implementeren in de marketingstrategie kun je van Facebook, Instagram en andere vergelijkbare kanalen omzetmachines maken. Zorg dus dat je een duidelijk beeld hebt wie je op social media wilt bereiken en hoe je dat het beste kunt doen. Als je een kledingwinkel hebt voor jongvolwassenen, dan zet je hoogstwaarschijnlijk Instagram extra in en probeer je ook nog enkele influencers aan je bedrijf te koppelen. Onderzoek wat voor jouw onderneming het beste werkt.

Coolblue is de held als het gaat om creatieve video’s:

Geen onzin, maar facts

De tijd van ‘wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’ is al lang en breed voorbij, dat hoef ik jou als marketingexpert niet te vertellen. Maar het gaat nog steeds op, want als je je eigen bedrijf of merk promoot, heb je grote kans dat je niet serieus wordt genomen. Ook als wat je vertelt, waar is. Op social media willen we snel de facts zien en zitten we niet te wachten op een opsommingslijst van USP’s.

“Als je je eigen bedrijf of merk promoot, heb je grote kans dat je niet serieus wordt genomen”

Zorg daarom dat je een creatieve video laat zien, waarbij het product of de dienst de oplossing biedt, of vraag een influencer een eerlijke review te geven. Door het snelle internet wil je (potentiële) volger direct zien waarom hij of zij voor jouw product of dienst moet kiezen. Geen onzin, maar facts. Klaar.

Kai Gorgels doet het als influencer onopvallend en slim, terwijl de video van Dafne Schippers wel echt duidelijk reclame is. Bij Dylan Haegens wordt de reclame weer netjes verborgen gegeven. Ga voor jezelf na bij welke post of video je een beter gevoel hebt.

Echte meningen

Daarop aansluitend kun je de socialmediabezoekers bereiken door echte meningen te laten zien. Ik gaf net al even aan dat een influencer jouw merk of product kan helpen promoten, zolang de review geen onzin is. Maar je ziet ook dat steeds meer bedrijven User Generated Content (UGC) inzetten voor eigen promotiedoeleinden.

UGC kan komen via influencers, maar dit wordt ook gecreëerd door socialmediagebruikers met weinig volgers. Het is echt, eerlijk en gratis! Uiteraard kun je niet alles zomaar reposten, want de content moet wel bij jouw bedrijf passen en natuurlijk van goede kwaliteit zijn. Probeer het eens. Uit onderzoek blijkt immers dat mensen het oordeel van andere consumenten meer vertrouwen dan traditionele reclame-uitingen van bedrijven.

Coolblue geeft echte meningen weer van socialmediabezoekers, maar dan op een slimme manier. In de video vertelt een medewerker over de mooie reacties over poezen en de blauwe doosjes van Coolblue. Voor de klanten hebben ze daarom een kattenkalender gemaakt met de leukste foto’s van de poezen en de blauwe dozen. Win-win, want allereerst geeft het aan dat klanten tevreden zijn en ten tweede wordt men geactiveerd om de kalender te kopen.

Waarom online adverteren?

Online adverteren doe je tegenwoordig echt niet meer alleen om likes en volgers te ‘kopen’. Door de veranderingen in de algoritmes, is het voor bedrijven namelijk steeds moeilijker om hun doelgroep goed te bereiken. Een gratis post wordt niet of nauwelijks op de tijdlijn gezien en dat is natuurlijk zonde van alle tijd en moeite die je in content steekt.

“Het adverteren van content wordt alleen maar belangrijker”

Als je slim adverteert op social media, wordt je bericht wel bij de doelgroep gezien. Erg belangrijk als je wilt dat social media voor je gaat werken. Het adverteren van content wordt alleen maar belangrijker, omdat Facebook en alle andere kanalen het bedrijven organisch steeds moeilijker gaan maken. Logisch ook, want dat is hun verdienmodel. Pak het dus slim aan en zorg dat je een goede strategie achter je contentcampagnes hebt lopen! Daarnaast dien je campagnes continu te optimaliseren, zodat je meer haalt uit de advertentie en sneller een hogere ROI behaalt.

Bol.com speelt met zijn advertenties slim in op de hypes van nu. Samen met een goede dosis humor scoort Bol.com een flink bereik:

Verkopen via social media

Online adverteren doe je ook om via social media je spullen of diensten te verkopen. Ik ben ervan overtuigd dat kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn steeds vaker worden ingezet voor social commerce. Deze kanalen blijven zich ontwikkelen, waardoor je binnenkort als bedrijf geen webshop meer nodig hebt. Verkopen doe je direct via social media. Instagram Shopping, Facebook marktplaats, ‘swipe ups’ (zie Hans Anders voor voorbeeld) et cetera, maken socialmediaplatformen steeds geschikter om in te zetten voor de verkoop. Probeer het zelf en ervaar of dit iets voor jouw bedrijf is.

Jessica Henneman
Marketing & Communicatie Strateeg - Ondernemer bij Egeniq

Je kunt mij omschrijven als een ondernemende en actiegerichte tech-geek die graag haar kennis van ondernemen, marketing en communicatie deelt. Sneak preview van mijn CV: Marketeer, Ondernemer, Project manager, SMP, SCP en SDP. Meer weten? Check JessicaHenneman.nl.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!