Social employer branding: hoe doe je het goed?

22 mei 2015, 11:30

Stuur je bedrijfsimago tot een geweldige plek om te werken

Employer branding is het sturen van je bedrijfsimago tot een geweldige plek om te werken. Door employer branding in te zetten zorg je er niet alleen voor dat het huidige personeel geïnspireerd en betrokken blijft, maar maak je jouw bedrijf een interessante werkplek voor potentiële werknemers. Het zoeken naar een baan is voor de werkzoekende tegenwoordig vereenvoudigd door social media. Als bedrijf kan je hier slim op inspelen door je op een kanaal als LinkedIn, Facebook of YouTube te profileren als interessante werkgever. Hoe maak je gebruik van de verschillende mogelijkheden en welke content zet je per kanaal in om succesvol te zijn?

Social employer branding

Met employer branding zorg je ervoor dat een werkzoekende jou als potentiële werkgever verkiest boven een concurrent. Social media is een ideaal middel om employer branding kracht te geven. Als werkgever moet je aanwezig zijn op verschillende kanalen om social employer branding optimaal te kunnen inzetten. Maak gebruik van de verschillende mogelijkheden die de kanalen bieden. Houd er rekening mee dat bepaalde content op het ene kanaal effectiever is dan op het ander.

Door als bedrijf content te plaatsen die in lijn is met het gewenste imago en de merkwaarden communiceert, kun je de manier waarop de potentiële werknemer je leert kennen positief beïnvloeden. Naast dat de bezoeker meer van jou te weten komt, heb je als bedrijf de mogelijkheid om het socialmediaprofiel van je potentiële werknemer te bekijken en voorkennis op te doen voor een eventueel gesprek. Hieronder worden een aantal socialmediakanalen uitgelicht, contenttips gegeven en lees je voorbeelden uit de praktijk.

LinkedIn

Het zakelijke netwerk LinkedIn is het populairst als het gaat om social employer branding voor bedrijven. LinkedIn heeft een speciale zoekfunctie voor banen en door middel van tags tippen gebruikers elkaar voor een eventuele nieuwe baan. Aangezien LinkedIn veel gebruikers met zakelijke doeleinden heeft, is het kanaal een goede manier om jezelf neer te zetten als interessante werkgever.

Om een succesvolle bedrijfspagina te ontwikkelen en bij te houden, is een goede contentstrategie essentieel. Bedenk welke content LinkedIn-gebruikers relevant vinden en pas hier de contentlijnen op aan. Op LinkedIn zou bedrijfsinformatie interessant kunnen zijn. Content over de voortgang van het bedrijf of ontwikkelingen in de markt passen namelijk goed bij het zakelijke karakter van het socialmediakanaal.

Verder zou een contentlijn met posts waarin verschillende werknemers hun ervaringen delen interessant kunnen zijn voor potentiële werknemers. Zo zouden werknemers in een korte video kunnen vertellen wat ze het leukst vinden aan hun baan of aan de organisatie. Dit geeft de organisatie een gezicht en verlaagt de drempel voor potentiële werknemers om in contact te treden met het bedrijf.

Online shop Coolblue maakt slim gebruik van employer branding via LinkedIn. De LinkedIn-pagina heeft ruim 17.000 volgers. Op de Careers-pagina staan verschillende vacatures, persoonlijke verhalen van personeelsleden en video’s waarin potentiële werknemers worden aangesproken. Ook maakt het bedrijf gebruik van een aantal Showcase-pagina’s. Met een LinkedIn Showcase-pagina kan een bedrijf een specifiek onderdeel, dienst of product een plek geven waar relevante content voor een specifieke doelgroep geplaatst kan worden. Elke Showcase-pagina van Coolblue heeft een specifiek onderwerp als ‘Online marketing’ of ‘Nieuws en feiten’. De werkzoekende vindt op de LinkedIn-pagina van Coolblue genoeg informatie om het bedrijf te leren kennen zich te laten inspireren.

Facebook

Facebook is nog steeds heel populair in Nederland en ook voor het vinden van een baan wordt het veel gebruikt. Het gebruik van Facebook geeft je organisatie een gezicht. Voor employer branding is het dus handig om ook op dit socialmediakanaal actief te zijn. Er is veel ruimte voor verschillende vormen van content en door de tagfunctie kunnen gebruikers elkaar op de hoogte stellen van een mogelijke nieuwe baan.

Om Facebook met succes in te kunnen zetten voor social employer branding, moet de bedrijfspagina goed onderhouden worden. Bedenk waarom gebruikers jouw pagina volgen en wat voor content ze verwachten. Creëer gepaste contentlijnen en laat jezelf van je beste kant zien. Zo worden je volgers enthousiast over je bedrijf en stijgt de kans dat potentiële werknemers interesse in een functie krijgen.

Facebook is een handig en geschikt kanaal om gebruik te maken van beeld. Een social post met een afbeelding in combinatie met tekst werkt vaak goed. Je kunt de volger een vraag stellen en zo interactie met en tussen gebruikers stimuleren. Vraag de volgers bijvoorbeeld hoe zij zich op een sollicitatiegesprek voorbereiden. Op die manier voelt de gebruiker zich betrokken bij je merk en zal hij jouw Facebook-pagina blijven volgen.

Ook zou je foto’s van activiteiten binnen het bedrijf kunnen delen. Op die manier maak je via Facebook je bedrijf persoonlijk en toegankelijk voor de potentiële werknemer. Een vacature zou je in plaats van tekstueel kunnen uitleggen via een video of explanimation. Film een medewerker die de desbetreffende functie van A tot Z toelicht en plaats die op je Facebook-kanaal. De originaliteit zal zeker worden gewaardeerd.

Een goed voorbeeld van employer branding op Facebook is de pagina van Defensie. De overheidsorganisatie heeft een speciale Werken bij Defensie-pagina waarbij ze door middel van social posts geschikte mensen voor de Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee probeert te vinden. De Facebook-pagina heeft ruim 45.000 volgers en is onderdeel van de bekende tv-commercials. Op de pagina staan social apps en links naar de website waar testen kunnen worden gedaan om te checken of je geschikt bent om te werken bij Defensie.

YouTube

Via een YouTube-kanaal kan een bedrijf huidige werknemers aan het woord laten en potentiële werknemers oproepen om te solliciteren. Door gebruik te maken van video krijgt je organisatie een menselijk karakter. Daarnaast werkt een video waarin een persoon een verhaal vertelt vaak beter dan een geschreven tekst.

Via YouTube zijn verschillende contentlijnen mogelijk. Zo zou een reeks video’s waarin werknemers aan het woord komen over hun functie en ervaringen bij het bedrijf, interessante content zijn. Een functieomschrijving kan handige informatie bevatten, maar een persoonlijk verhaal van een werknemer is natuurlijk écht relevant voor de potentiële werknemers. Denk bijvoorbeeld aan een videoreeks waarin een werknemer elke week een sollicitatietip geeft aan de potentiële werknemer. Ook kan in een video de werkplek gepresenteerd worden. De sollicitant zal bij interesse in jouw bedrijf ongetwijfeld geïnteresseerd zijn in een video waarin zijn toekomstige werkplek in beeld wordt gebracht.

Wie anders dan Google weet als de beste hoe je via YouTube je potentiële werknemer moet aanspreken. Via het Life at Google YouTube-kanaal komen werknemers aan het woord die vertellen over hun werkzaamheden en leven bij Google. Het kanaal heeft bijna 36.000 abonnees en de filmpjes worden duizenden keren bekeken. Ook op Facebook is Life at Google goed vertegenwoordigd met ruim 82.000 volgers. Veel mensen zijn geïnteresseerd in werken bij Google en nemen via social media een kijkje in de keuken van het bedrijf. Google neemt social employer branding heel serieus en voert het succesvol uit.

Iets voor jouw bedrijf?

Wil je social employer branding inzetten voor jouw bedrijf, bedenk dan goed welke socialmediakanalen voor jouw organisatie relevant zijn. Het is slim om te onderzoeken waar jouw potentiële werknemers zich online bevinden en probeer daar actief te zijn. Houd daarnaast nieuwe vacatureplatforms in de gaten. Een platform als Magnet.me bijvoorbeeld, wordt al gebruikt door meer dan 700 bedrijven. Via de website vinden werkzoekenden vacatures, kunnen ze bedrijven volgen en reageren op interessante oproepen. Ook Tyba.com is een goed voorbeeld. Hier kunnen bedrijven een professionele pagina laten aanmaken en zich presenteren als interessante werkgever. Tyba.com werkt samen met LinkedIn, waardoor je kunt inloggen met je LinkedIn-account.

Bovenstaande tips en voorbeelden uit de praktijk geven je inspiratie om zelf effectief aan de slag te gaan met social employer branding. Je toekomstige talentvolle werknemer bevindt zich op social media en maakt online kennis met jouw bedrijf. Speel hierop in en laat zien waar je als organisatie voor staat. Transparantie en authenticiteit spelen hierin een belangrijke rol.

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie

2 Reacties

    Smithe454

    Howdy! Would you mind if I share your weblog with my twitter group? Theres lots of people that I think would truly enjoy your content material. Please let me know. Thanks fdekakbedkeaddae


    28 augustus 2016 om 07:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!