Dit zijn dé social-marketingtrends voor 2021
DDMA Commissie Social Media: conversational marketing, social e-commerce en social gaming worden groot volgend jaar
Toen wij, als DDMA Commissie Social Media, vorig jaar de trends van 2020 voorspelden dacht niemand van ons dat we in de huidige situatie terecht zouden komen. Een situatie die zich binnen het social marketingveld tekent als een veeleisende periode van continue en onverwachte veranderingen. Het aanpassen aan het ‘nieuwe normaal’ en discussies over de toenemende mediaconsumptie als gevolg ervan voerden daarbij de boventoon. In dit artikel bespreken we de impact van deze consequenties op het social-marketingveld en blikken we graag vooruit op de trends voor komend jaar.
Dit artikel is geschreven door de DDMA Commissie Social Media. De commissie bestaat uit Marit Hendriksen (Nochii Online Marketing), Sjoerd Bosmans (Merkle), Sander Blokker (Addurance), Tanja Stomp (Volvo Car Nederland), Larissa van Haasteren (GUC Agency), Tim Schlangen (Lidl Nederland) en Steve Klare (Netprofiler), Karolien Rottier (KLM) en Daan Jansonius (Snap Inc.)
1. Social e-commerce: in-app shopping
2021 wordt hét jaar van de strijd om de aandacht van de social shopper. Online verkoop is sinds de eerste lockdown met maar liefst 55 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Social-platformen signaleren deze trend en doen hun uiterste best om zich in alle opzichten om te vormen tot op zichzelf staande social e-commerce partijen om de concurrentiestrijd aan te gaan met traditionele webwinkels en marketplaces. Dit doen ze door de visuele inspiratie, waar social platformen zich zo goed voor lenen, te verbinden aan sales. Zo streven de meeste social-mediaplatformen om de mogelijkheid te bieden om in-app aankopen te doen. Een aantal platformen is hiermee al aardig op weg. Als adverteerder de uitgelezen kans om in 2021 alle social e-commerce mogelijkheden binnen social media platformen eens goed te onderzoeken.
Uiteraard houdt techgigant Facebook de toename van online verkoop goed in de gaten en zien we al een aantal toepassingen van social e-commerce terug in het platform. Zo bestaan Facebook Marketplaces al enige tijd en is sinds dit jaar ook Facebook Shops live gegaan. Via Facebook Shops kunnen adverteerders hun eigen online winkelomgeving inrichten. In-app afrekenen binnen Facebook Shops en Marketplaces is nog niet mogelijk in Nederland. De verwachting is dat dat in 2021 wel mogelijk zal zijn.
Instagram is bij uitstek dé plek voor het opdoen van inspiratie. Maar het platform beweegt zich steeds meer in de richting van een point-of-purchase. Het feit dat de shopping-button nu een prominente plek heeft gekregen in navigatiebalk van de app, laat zien dat Facebook en de platformen die onder de gigant vallen, een centrale rol willen innemen binnen de online journeys van klanten. Het afgelopen jaar konden klanten in de Verenigde Staten al in-app aankopen doen via Instagram en er liggen plannen om om dit bij de rest van de wereld versneld uit te rollen. De merken Balr. en G-star zijn de eerste Nederlandse bedrijven die producten nu op deze manier verkopen. Voor nu alleen in de VS, maar in 2021 ook in Nederland.
Met een gecombineerd aantal van 2,7 miljard gebruikers is er veel data beschikbaar over winkelgedrag, interesses en interacties van potentiële kopers
Het grote voordeel van in-app verkoop is dat gebruikers de producten die ze op social platformen tegenkomen – via vrienden, influencers, favoriete sporthelden en merken – meteen kunnen afrekenen binnen één app. Dat is een grote meerwaarde ten opzichte van marketplaces als Amazon en Alibaba. Bovendien is het op Instagram nu ook mogelijk om via ads de producten die getoond worden te taggen – een feature die we al kennen van de organische posts. Nog een voordeel – zeker in het geval van Facebook en Instagram – is dat met een gecombineerd aantal van 2,7 miljard gebruikers er een enorme bak aan data beschikbaar is over winkelgedrag, interesses en interacties van potentiële kopers. Zo kunnen organisaties doelgericht adverteren en klanten op het juiste moment aanspreken.
YouTube
Natuurlijk zit Google, de andere grote techgigant, ook niet stil op het gebied van social e-commerce. Naast ontwikkelingen op Google zelf, zoals Google Shopping, speelt Google’s videoplatform YouTube ook in op de toename van online verkoop. Zo zijn performance-gedreven aanbiedingen op YouTube direct gekoppeld aan Google Shopping. Ook is YouTube bezig inspirerende content te verbinden aan producten. Zo wordt er nu getest met het taggen van producten die influencers in hun video’s bespreken.
Waar Facebook en Instagram alles, van trigger tot transactie, binnen de apps willen laten plaatsvinden, gaat Pinterest veel meer voor het digitalewinkelstraatgevoel.
Pinterest gaat veel meer voor het digitalewinkelstraatgevoel
In 2021 ga je op Pinterest niet linea recta op je product af, maar krijg je het gevoel dat je door een groot magazine vol met inspiratie bladert. In september kondigde Pinterest een aantal shopping updates die we hopelijk zo snel mogelijk in Nederland kunnen verwelkomen.
TikTok
Eerder maakte TikTok al de stap richting social e-commerce door te testen met een koopknop. Nu gaat het platform een samenwerking aan met webwinkelplatform Shopify. Binnenkort kunnen organisaties die via Shopify producten verkopen gemakkelijk hun TikTok-campagnes creëren, monitoren en optimaliseren direct vanuit het Shopify-dashboard. TikTok heeft aangegeven deze feature eerst uit te rollen als beta-programma, voordat deze beschikbaar wordt gemaakt voor het grote publiek.
2. Conversational marketing
Gesprekken voeren met je doelgroep wordt steeds belangrijker en gelukkig ook steeds makkelijker. Daarom kan het interessant zijn om je in 2021 in conversational marketing te verdiepen. Hierbij draait alles om het engagen van (potentiële) klanten en het opbouwen van relaties dankzij gepersonaliseerde content.
Conversational marketing betekent meer klantcontact en meer potentiële leads
Het geeft iedereen real-time, 24/7 toegang tot de antwoorden en producten waar ze naar op zoek zijn. Bovendien betekent dit meer klantcontact en meer potentiële leads. Een uitgebreide conversational groeistrategie kan dus een mooi doel zijn voor 2021. Van chatbots tot WhatsApp en van social livestreams tot Messenger – qua tools en social platformen kun je alle kanten op.
Van conversational service naar conversational sales
Klantenserviceteams zetten al langere tijd chat(bots) in om service te verlenen. Maar een chat(bot) kan ook als ondersteuningstool voor conversational sales dienen. Zo kunnen chatbots helpen om op een behulpzame, persoonlijke en organische manier contact te leggen met (potentiële) klanten. Immers: iemand die vraagt naar de bagageruimte van een auto, kan vanwege zijn interesse in autospecificaties gezien worden als een potentiële klant. Een uitgelezen kans om deze klant via deze route voor sales te benaderen. Het zou zonde zijn om in deze situatie alleen aan te geven dat de bagageruimte 332 liter telt.
Facebook Click-to-Messenger
Maar conversational marketing is meer dan een reactieve een-op-een chat met een (potentiële) klant. Tools als Facebook Click to Messenger-advertenties geven de mogelijkheid om proactief op zoek te gaan naar conversational sales – hypergepersonaliseerd, maar toch op schaal. Zie het als een traditionele nieuwsfeedadvertentie die prospects naar Facebook Messenger stuurt. Daar voer je via een bot een gesprek met de (potentiële) klant, waarna de geselecteerde antwoorden de klant een kant opsturen die past bij zijn/haar wensen en behoeften. De mogelijkheden om deze prospects vervolgens te converteren tot leads zijn eindeloos: van het delen van de juiste landingspagina tot het in contact komen met een real life sales agent.
Instagram en LinkedIn bieden ook al dergelijke advertentiemogelijkheden en dankzij de snelle ontwikkeling van AI zal het niet lang duren voor conversational marketing in 2021 zijn echte doorbraak gaat beleven.
WeChat: Alles in een
Maar de mogelijkheden van Facebook, Instagram en LinkedIn vallen compleet in het niet in vergelijking met de Chinese mega-app WeChat. In China is dit platform zo geïntegreerd in het dagelijks leven dat velen niet meer zonder kunnen: een derde van de gebruikers spendeert er dagelijks zo’n vier uur. Dankzij de combinatie van messaging, in-app social shopping en de ontelbare hoeveelheid mini-apps (WeChat Minis) wordt WeChat gebruikt voor allerlei dagelijkse activiteiten. Of je nu een taxi nodig hebt, een doktersafspraak in wilt plannen, een bioscoopkaartje wilt kopen of een vriend moet terugbetalen – het oorspronkelijke chatplatform is uitgegroeid tot hét schoolvoorbeeld van conversational marketing. En dankzij Snapchat lijkt het nu ook onze kant op te komen met de introductie van Snapchat Minis.
3. Augmented reality
Augmented reality (AR) is inmiddels niets nieuws meer, maar de toepassingen van AR binnen social media worden wel steeds geavanceerder. Na de introductie van AR bij Snapchat volgden al snel Facebook, Instagram en TikTok met AR-toepassingen binnen de platformen. Filters, effecten en lenzen zijn ter vermaak, maar blijken ook geheel geschikt voor branding en e-commerce. Nu we in Nederland onze tijd vooral binnen doorbrengen zullen AR-toepassingen binnen social media naar verwachting in 2021 veel vaker voorkomen met het oog op niet alleen vermaak, maar ook sales.
AR wordt volwassen: van speels naar iets functioneels
Naar alle waarschijnlijkheid zal het nog even duren voordat we ons weer in volle winkels, vliegtuigen of andere openbare ruimtes kunnen begeven. Zolang het advies ‘blijf thuis’ luidt, slaat AR een brug tussen thuis zitten en iets ‘echt’ ervaren: het is opeens mogelijk een nieuwe bank uit te zoeken en deze via AR gelijk in je woonkamer te zien staan.
Zolang het advies ‘blijf thuis’ luidt, slaat AR een brug tussen thuis zitten en iets ‘echt’ ervaren
AR maakt met dit soort toepassingen echt een slag richting volwassenheid; waar AR een jaar geleden nog viel samen te vatten als een kotsenderegenboogfilter, kunnen gebruikers nu potentiële aankopen daadwerkelijk uitproberen, zonder hun huis te verlaten.
De toekomst van AR
De laagdrempelige kennismaking met AR waar platformen als Snapchat en Instagram de afgelopen jaren voor hebben gezorgd, zal ervoor zorgen dat de adoptie van AR steeds groter wordt. Voor 2021 voorspellen we dat deze trend zich nog verder zal voortzetten en serieuzere, functionelere vormen aan zal nemen. Daardoor verwachten we dat niet alleen jongeren, maar ook volwassenen steeds vaker AR gaan gebruiken. Denk hierbij aan het testen van een nieuw kleurtje op de muur of om te kijken hoe die ene plant in je woonkamer zou staan. Onze behoefte om producten in het echt te zien wordt nu voorzien door simulatie door middel van AR. Maar AR gaat nog veel verder dan dat. Door middel van AR kun je via Snapchat zelfs ‘op reis’ gaan door overlays te plaatsen. Een toepassing waar we komend jaar nog veel meer van verwachten.
Dat AR volwassener wordt heeft ook te maken met de ontwikkelingen van technologie. De camera van Snapchat is bijvoorbeeld in staat wijnflessen, honden en zelfs planten te herkennen. Er is steeds meer mogelijk, waardoor AR een stuk intelligenter wordt. Inmiddels is AR in staat alles in de wereld om ons heen te herkennen en te bewerken met alle mogelijke toepassingen die er zijn.
Social gaming-marketing
Dat gamen en social media gemakkelijk door één deur kunnen, was al bekend. Als jongeren even niet actief zijn op TikTok of Snapchat, kun je ervan uitgaan dat ze zich bezighouden met een andere grote gezamenlijke passie: gamen. En dat gaat verder dan gamen an sich, want het bekijken van livestreams van games die door anderen gespeeld worden, is ook een populaire activiteit. De pandemie heeft deze trend nog eens versterkt. Nu gaming en social media beiden een prominente plek innemen in het leven van jongeren, is te verwachten dat de scheidslijn vervaagt en social gaming zijn intrede doet. Want in een tijd waarin elkaar fysiek ontmoeten moeilijk gaat, bieden social gaming platformen perfecte online ontmoetingsplaatsen – niet alleen voor bestaande vrienden, maar ook voor nieuwe vrienden. Dit heeft inmiddels geleid tot het ontstaan van hele communities, vaak gecategoriseerd in verschillende fanbases.
Video game streaming
Mede door de pandemie groeiden social gaming-platformen dit jaar explosief en deze trend zal zich volgend jaar zeker voortzetten. Zo rolde Facebook dit jaar het live-videogame streaming-platform Facebook Gaming versneld uit en naar verwachting zullen er in 2021 extra mogelijkheden op het platform komen om de concurrentiestrijd met andere streaming-platformen als Twitch en YouTube Gaming aan te gaan. Of Facebook Gaming daadwerkelijk een platform wordt waarin adverteerders grote slagen kunnen slaan valt te betwijfelen. Simpelweg vanwege het feit dat de meeste streamers niet op Facebook actief zijn.
Je kan het niet over social gaming hebben zonder Reddit te noemen. De social-nieuwswebsite vormt het grootste forum ter wereld en is al jaren groter dan andere nieuwswebsites, zoals Twitter. Op Reddit bestaan veel specifieke sub-fora (subreddits), toegespitst op games, game-genres en specifieke games.
Door de toenemende populariteit van social gaming zullen meer adverteerders zich richting Reddit begeven
Daarom is Reddit ook zeer interessant voor adverteerders, omdat voor eigenlijk iedere niche-interesse wel een subreddit bestaat. Door de toenemende populariteit van social gaming verwachten we dat komend jaar meer adverteerders zich richting Reddit zullen begeven.
Wat kunnen adverteerders met social gaming?
In 2021 vormt social gaming voor adverteerders de uitgelezen kans om in gaming communities te duiken en gepersonaliseerde content aan te bieden aan een betrokken, gepassioneerde doelgroep. Om daarin te slagen moet je verder gaan dan alleen het communiceren van je kernboodschap en zal je moeten inzetten op interactieve en prikkelende content met een hoge entertainmentwaarde.
Samenvattend, zien we eigenlijk dat social media als geheel steeds volwassener worden. De tijd dat ze alleen werden gebruikt om foto’s met familie en vrienden delen, laten we (gedeeltelijk) achter ons. De trends voor social-mediamarketing in 2021 richten zich op het inzetten van social media voor meer functionele doeleinden.