Social media 2012 in cijfers
Hoe staan de sociale media er eind 2012 voor?
Het einde van 2012 in zicht. Nog een paar dagen en dan is het officieel 2013. Hoog tijd om terug te blikken op de staat van de social media eind 2012. Als we terugkijken op het afgelopen jaar dan is 2012 toch wel het jaar van de sociale fotosites. Instagram, Pinterst en Tumblr kenden allen een topjaar. In Nederland is dit jaar die van de teloorgang van Hyves. Het bezoek aan het Nederlandse sociale netwerk halveerde en is inmiddels door zowel LinkedIn en Twitter ruim gepasseerd.
Social media bezoek in Nederland
Een gemis van bovenstaande cijfers is dat we van de afgelopen maanden geen 'time spend' meer hebben. comScore geeft deze voorlopig niet meer uit. Als de je bezoekcijfers van Facebook in 2012 bekijkt dan kun je wel concluderen dat het bezoek is gestabiliseerd. Net als in januari had Facebook in december rond de 8,7 miljoen maandelijks unieke bezoekers. Het Hyvesbezoek keldert verder en is in vergelijking met een jaar terug gehalveerd.
Er worden momenteel elke 2,5 dag 1 miljard tweets verstuurd. Dat maakte Twitter CEO Dick Costolo onlangs bekend. Het duurde 3 jaar, 2 maanden en 1 dag voordat de eerste miljard tweets werden verzonden. Qua actieve gebruikers bereikte Twitter onlangs ook een mijlpaal: Twitter kent nu 200 miljoen actieve gebruikers. Daar tegenover staat dat Twitter nog altijd veel inactieve gebruikers heeft. Het aantal geregisteerde accounts staat nog altijd op meer dan 500 miljoen (afgelopen juni). Wel weten we eindelijk wat meer over het feitelijke gebruik van Twitter nadat comScore haar meetsysteem uitbreidde naar mobiel. Uit de Amerikaanse cijfers blijkt 56,7 miljoen maandelijks unieke Amerikaanse bezoekers heeft. Het aantal unieke desktop bezoekers staat op 36,8 miljoen, en het aantal unieke mobiele bezoekers op 30,6 miljoen.
Net als Facebook heeft Twitter een jaaroverzicht samengesteld. Je kunt op de site van Twitter ook je eigen jaaroverzicht inzien.
Het aantal Nederlandse Facebookgebruikers staat momenteel op 7.553.800 volgens Socialbakers. Afgelopen september waren dat er nog 7.310.820. De groei lijkt daarmee wat af te nemen, maar het is altijd even de vraag of de cijfers up-to-date zijn. De meest interactieve Facebookpagina van dit moment is ILikeFeyenoord (onofficiele Feyenoord fanpagina), gevolgd door Natuurmomenten en het magazine Hart voor Dieren.
Google+
In december maakte Google op haar blog een aantal stats van Google+ bekend. Zo staat het aantal accounts op meer dan 500 miljoen, waarvan er 253 miljoen actief gebruik maken van Google+ features (+1′en van apps in Google Play, contact hebben met vrienden in Search, etc). Het aantal gebruiker wat actief is in de timeline van Google+ is 135 miljoen.
In dezelfde blogpost kondigde Google communities aan, die moeten concurreren met Facebook Groups.
Het aantal LinkedIn gebruikers staat momenteel op 187 miljoen. Afgelopen maand bereikte het LinkedIn bezoek in Nederland een recordhoogte: 3,9 miljoen Nederlandse bezochten in november de site van LinkedIn. In het derde kwartaal kwam 25% van de unieke bezoekers vanaf mobiele apps. Een jaar terug was dat nog 13%. Company Pages worden steeds vaker ingezet door bedrijven. Ook vanuit Marketingfacts zijn we sinds een aantal maanden actief op LinkedIn op onze Company Page. Op dit moment hebben meer dan 2,6 miljoen bedrijven een LinkedIn Company Page.
Uit Amerikaanse cijfers van Pingdom blijkt dat LinkedIn gebruikers gemiddeld van hoge leeftijd zijn. Hetzelfde geldt overigens voor Facebook. Twittergebruikers zijn beduidend jonger.
Tumblr
Zoals ik in de oktober update van de social media cijfers al aangaf groeien de fotonetwerken hard door. Ook in Nederland. In september had Tumblr nog 695.000 maandelijks unieke bezoekers, afgelopen november waren dat er al 910.000. In dezelfde periode groeide het aantal Tumblr blogs van 76,9 miljoen naar 85.5 miljoen.
Dezelfde trend geldt ook voor Pinterest. Het bezoek steeg enorm de afgelopen tijd. In september bezochten nog 220.000 Nederlanders de site van Pinterest, in november waren dit er al 402.000. Fotonetwerken zijn nog altijd met name populair onder vrouwen. Pinterest spant daarbij de kroon (let wel op, de cijfers van van Pingdom zijn van juni), ik verwacht wel de verhouding man/vrouw inmiddels minder scheef is.
Instagram stond de afgelopen dagen vooral in het nieuws vanwege de nieuwe TOS. Gebruikerscijfers zijn er al even niet bekend gemaakt, wel deelde het team van Instagram stats over het gebruik tijdens Thanksgiving. Tijdens de feestdag werden er op z'n hoogtepunt 226 foto's per seconde gedeelt. Een record voor Instagram. Totaal werden er meer dan 10 miljoen Thanksgiving foto's geupload.
Heb jij betere of recentere cijfers? Laat van je horen in de comments!
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.
Afbeelding: Martin Fisch (cc)
Leuke statistieken geeft een goed beeld van de ontwikkelingen de laatste tijd!
Dankje voor het compliment Arjan!
Altijd leuk die cijfers aan het eind vh jaar. Leuk artikel & leuk geschreven!
Leuk Artikel! Echter, niets is zo veranderlijk als het weer.. ehh.. ik bedoel Social Media, want jullie FB App betreft de top 100 is bijgewerkt, en nu staat Natuurmonumenten weer op 1.
@Tom,
Dankje!
@Siv,
Klopt, de statistieken worden elke dag bijgewerkt dus het blijft een momentopname.
Kampioenen op facebook;-) 7 januari huldiging op de Coolsingel
Hier kunnen we blij mee zijn! Maakt het mogelijk om de voor velen ongrijpbare wereld van social media wel tastbaar te maken. Veel dank!
@Floris, thanks, leuk om te horen.
Je artikel, mbt SM 2012 de cijfers, is intressant voor onze klanten die werkzaam zijn in marketing en communictaie. Graag wil ik je blog gebruiken in een email aan onze klanten met natuurlijk de bronvermelding en auteur? Mag dat?
Groeten Fione
Hi Fione,
Ja, da’s prima! Liefst wel inc. link naar het artikel.
Zijn er ook meer specifieke cijfers bekend over de verschillende leeftijdsgroepen in Nederland?
He Danny,
Bedankt voor je snelle reactie! De link die je deelde kende ik helaas al. Ik heb al een tijd rondgezocht op internet en kan niet echt heel gedetailleerde onderzoeken vinden over de Nederlandse markt. De cijfers van Newcom laten de leeftijden onder de 15 buiten beschouwing en daarnaast zijn de categorieen 20 tm 39 en 40 tm 64 mij wat te grof. Ik zou graag willen weten wat het online gedrag is van bijvoorbeeld de volgende leeftijdsindeling: < 11, 12-17, 18-25, 26-35, 36-50, 51-65, 66<. Ik streef naar deze indeling omdat de groepen 12-17 (tieners), 18-25 (studenten, jong-volwassenen) en 26-35 (starters) naar mijn mening interessant zijn om apart van elkaar onder de loep te nemen.
Btw, ik heb deze vraag al vaker gekregen de afgelopen tijd, dus ik denk dat ik, als ik er goede cijfers over heb, deze ook ga plaatsen in het Stats Dashboard van Marketingfacts.
Danny,
Misschien een domme vraag, maar hoe kan het aantal maandelijks unieke bezoekers hoger zijn dan het aantal gebruikers? Bijvoorbeeld, facebook : 7.553.800 gebruikers en 8,7 miljoen maandelijks unieke bezoekers??
Alvast bedankt voor de uitleg.
Hi Lucas, heb de vraag wel vaker gekregen dus het ligt niet aan jou 😉 Het antwoord is eigenlijk heel simpel, namelijk dat je facebook.com ook gewoon kunt bezoeken als je niet geregistreerd bent. Facebook scoort natuurlijk enorm goed in Google dus het is ook niet ongewoon dat het snel opduikt in zoekresultaten.
@Lucas, Danny: kan het ook zijn dat bezoeken vanaf verschillende devices als aparte “unieke bezoekers” worden geteld. Sowieso als mensen niet zijn ingelogd, denk ik.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!