Social media anno 2025: cultuur bepaalt wie wint
Waar we vorig jaar van Brazilian marketing naar Demure fall gingen, met een vleugje Brat summer en een pistache-hype tussendoor, zullen er in 2025 wéér nieuwe trends en culture-momenten ontstaan waar marketeers mee aan de haal moeten gaan.

Wat al deze momenten gemeen hadden? Ze ontstonden vanuit culturele relevantie. En dat wordt in 2025 alleen maar belangrijker. In de snelle, digitale wereld van vandaag bepaalt cultuur de richting. Cultuur gaat over hoe mensen zich gedragen, hoe ze denken, praten, en hoe ze zich organiseren in communities. Met alle overtuigingen, houdingen en gewoontes die daarbij horen.
De merken die social media dit jaar gaan winnen, zijn de merken die zichzelf in het hart van deze momenten weten te plaatsen. De winnende merken zijn degenen die de tijd nemen om te begrijpen wat jongeren belangrijk vinden, zodat ze op de juiste plek, op het juiste moment waarde kunnen bieden. Een virale video is niet meer genoeg. Om échte impact te maken, moeten merken de tijd nemen om relaties op te bouwen met hun publiek. Dat betekent luisteren, begrijpen en inhaken. Cultuur kan op vreemde manieren werken. Vaak moet je het script omdraaien, tegen de stroom ingaan en betekenis geven aan momenten die je normaal gesproken links zou laten liggen.
Uit ons For You Agency 2025 Culture Report zijn de volgende insights gerold die cruciaal zijn om in het aankomende jaar relevant te blijven:
- Community vs volgers: Succesvolle merken bouwen communities, niet alleen bereik of losse volgers. Interactie en betrokkenheid worden dé succesfactoren in 2025.
- Het algoritme als beste vriend: 63% van Gen Z vindt dat het algoritme hen beter kent dan hun vrienden. Merken kunnen hierop inspelen door via socials vertrouwen op te bouwen met de klant.
- Creators moeten écht creëren: ‘Unpolished’ content is uit. Kwalitatieve formats en goed doordachte series nemen socials over.
- Denk bottom up, niet top down: Als de cultuur beslist, laat dan degenen die het dichtst bij de cultuur staan de beweging creëren. Laat kleinere makers en communities trends starten en kijk hoe de grotere influencers volgen. Als het een goed genoeg concept is, zal dat gebeuren.
- De niche-ification van het internet: Dit is iets waar we veel meer van gaan zien dit jaar. Niche communities hebben een veel sterkere en waardevollere band met merken die hier goed op inspelen. Denk hierbij aan sterke niche accounts voor zowel creators als merken.
- Creativiteit is belangrijker dan ooit: We gaan veel meer geformatteerde, serie achtige content zien waardoor het publiek blijft terugkomen voor meer. Het wordt niet zwart-wit, ‘short form’ OF ‘long form’. De winnende strategieën zullen beide strategisch combineren.
- Ga het gesprek aan met je volgers: Probeer echt te luisteren naar de reacties en wat ze willen zien. Dus niet alleen passief zenden online, maar actief de interactie aangaan. De toekomst van content ligt niet alleen online, maar ook in offline ervaringen en activaties.
Ook in 2025 blijft het allerbelangrijkste dat je content maakt vóór je doelgroep. Wat vinden zij belangrijk, wat speelt er in hun leefwereld, hoe communiceren ze en wat is voor hen van waarde? Het wordt belangrijker dan ooit om te creëren door de lens van je publiek en hun gemeenschappen. Dus als je ideeën voor content ontwikkelt, vraag jezelf dan af: voegt dit écht waarde toe aan de doelgroep die ik probeer te bereiken?