De sociale media buzz van oktober: sorry en de Snapchat-obsessie
Dit gebeurde er deze maand op sociale media
De maand oktober was de maand van het sorry. Volkswagen én de Volkskrant zeiden sorry. Maar ook webcareteams bieden de hele dag door excuses aan. Naast deze mea culpa’s presenteerde ING het jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van social media onder journalisten en pr-professionals. Maar er gebeurde in oktober veel meer online. Daarom heb ik wederom de social media buzz van deze maand uiteengezet.
Merken op social media
- Sorry dus: #dieselgate bereikte zijn climax met een sorry-advertentie van Volkswagen in alle dagbladen onder de noemer ‘Schaamrood’. De advertentie werd veelvuldig gedeeld op sociale media. Maar wat vinden we daarvan? Bram Koster schreef er een mooie analyse over.
- Gisteren was het sorry-dag voor de Volkskrant. Over sorry gesproken: bedrijven zeggen de hele dag door sorry via webcare. Ze doen dat vanuit de wij-vorm (“onze excuses”) terwijl ze juist worden opgeleid om ‘ik’ te zeggen en te tutoyeren. Je leest het onderzoek naar de tone of voice van webcareteams hier.
- Albert Heijn had het niet makkelijk deze maand. Eerst werd op Facebook de vloer aangeveegd met de nieuwe spaaractie en later werden de hamsterweken geparodieerd met de vluchtelingenweken. Reageer je daarop als bedrijf? Albert Heijn schatte kennelijk in dat iedereen wel begreep dat dit nep was en deed dat niet.
- Vorige keer schreef ik over 360-graden video’s op Facebook. Deze maand zagen we al een prachtig voorbeeld van zo’n video door de Efteling: de gloednieuwe Baron 1898.
- De Bijenkorf sloot deze maand een tijdperk af, het tijdperk dat Drie Dwaze Dagen heet. Voor Microsoft begon er juist een nieuw tijdperk. Hier lees je wat ze allemaal aankondigden op hun event van 6 oktober. Het legde Microsoft geen windeieren: de hashtag #windows10devices werd op 6 oktober wereldwijd ruim 90.000 keer gebruikt op Twitter.
- 63 procent van de bedrijven met meer dan tien werknemers gebruikt sociale media. 61 procent gebruikt sociale netwerken, 31 procent (micro)blogs en 27 procent sites die multimedia delen. Dat maakte het CBS bekend.
De sociale netwerken zelf
- Bijna de helft van webcare vindt plaats via direct message en Facebook is het grootste online klantenservicekanaal, op de voet gevolgd door Twitter. Dat beschreef ik in dit artikel.
- Twitter presenteerde deze maand Moments. Er waren positieve en ook negatieve reacties. De ‘nieuwe’ ceo Jack kondigde aan dat onder zijn bewind meer veranderingen doorgevoerd gaan worden. Dus kwam er deze maand de poll-optie. Verder vond er een ontslagronde plaats, die erg onhandig werd gecommuniceerd. Wie hier ook toe behoorden zijn alle medewerkers van Vine, dus dat netwerk zullen we snel op het social media kerkhof tegenkomen. Stopt Twitter dan met video’s? Juist niet: je kunt nu ook via het web video’s posten en ermee adverteren. Vooralsnog heeft het niet het gewenste effect.
- Niet alleen Twitter, ook Facebook zet in op video’s. Deze maand werd meer bekend over de Augmented Reality-plannen en werd bekend dat er profielvideo’s komen, dat er uitgebreide opties zijn toegevoegd voor televisiemakers (o.a. een NBA-wedstrijd werd live uitgezonden en de eerste aflevering Homeland werd gestreamd) en dat er een Snapchat-killer aankomt. Terwijl dat de vorige keer helemaal misging. En Facebook wil niet alleen Snapchat maar ook YouTube killen, door de video’s beter doorzoekbaar te maken.
- Er was meer Facebooknieuws dan alleen op videogebied: de eerste tests zijn gaande met het nieuwe liken, wat dus helemaal geen disliken wordt. En een belangrijke strategische move is dat Facebook een graantje wil meepikken van de groeiende e-commercemarkt. In de toekomst kun je vanuit je timeline shoppen (zonder tussenkomst van een externe site).
- Zichtbaar aan de ontwikkelingen van Facebook en Twitter is dat ze een obsessie voor Snapchat lijken te ontwikkelen. Dat is niet verwonderlijk: Snapchat claimt evenveel video’s uit te serveren als Facebook, terwijl zij hier juist zo hard aan werken. Retailers weten Snapchat dan ook steeds eenvoudiger te vinden.
- Instagram lanceerde deze maand Boomerang, een app om video’s van maximaal één seconde te maken. Pinterest verbeterde haar zoekmogelijkheden en de LinkedIn-groepen gaan op de schop. Oh en wist je dat mensen op recensiesites veel positiever zijn dan op sociale netwerken? Is echt zo!
Wat ons verder bezig hield online
- Heel Holland Transparant. Hoe klinkt dat? De Correspondent schreef hoe bedrijven en overheden bepalen dat je een risicoburger bent. Als voorbeeld lanceerden ze heelhollandtransparant.nl, waarbij onder andere de social footprints van BN’ers tegen het licht werden gehouden.
- Vorig jaar, toen Waylon een tijdje niet was gesignaleerd, ontstond de twitterhype #waariswaylon. Deze maand gebeurde hetzelfde rondom Rutte, die volgens velen onzichtbaar is in het vluchtelingendossier. Het leverde hilarische kiekjes op. Dit waren de meest gedeelde:
- Over de vluchtelingenproblematiek gesproken. NRC peilde met sociale media data de stemming op sociale media en constateerde dat het debat negatief is, maar niet harder wordt. Hier lees je het volledige stuk op Blendle.
- Het was vorige week #backtofutureday. Hoewel we op sociale media een beetje #…day moe lijken te worden, was dit een groot internationaal succes als we kijken naar de hoeveelheid berichten online:
- Tot slot baanbrekend onderzoek van NOS op 3: zo schelden we op sociale media. Een spoilertje: in Brabant wordt het meest gescholden en ‘kut’ is het meest gebruikte scheldwoord.
Volgende maand meld ik me weer! Ongetwijfeld kijk ik dan naar de snorren op social en onze goedheiligman en alles daaromheen.
Bedankt weer voor het overzicht! Altijd leuk om even door te nemen zo aan het begin van de nieuwe maand.