Het is alweer even geleden sinds ik de laatste update heb gedaan van de cijfers van socialmediagebruik in Nederland en wereldwijd, maar hier zijn ze dan weer. In de tussentijd is Facebook doorgegroeid naar 1,155 miljard gebruikers, heeft Yahoo Tumblr overgenomen en is de populariteit van messaging-apps zoals WhatsApp enorm toegenomen. Weet je aanvullende of meer recente cijfers? Laat het weten in de comments!
Social media in Nederland naar maandelijks unieke bezoekers (x1000)
Wanneer we kijken naar het maandelijks unieke bezoek aan sociale media in Nederland zien we weinig verrassingen, zo blijkt uit cijfers van comScore. LinkedIn wint langzaam aan bezoek en is nu het tweede sociale netwerk van Nederland. De daling van het bezoek aan Hyves is nog altijd niet afgevlakt. Twitter presteert qua websitebezoek over de gehele linie minder dan vorig jaar.
In juni publiceerde comScore data over de profielen van de gebruikers. Uit die data blijkt dat Hyves een relatief groot aandeel ouderen heeft. Tweederde van hun gebruikers is ouder dan 35 (69,4 procent). Bij Tumblr is iets meer dan de helft (51 procent) van de gebruikers ouder dan 35. Het aantal bezoekers in de leeftijd van 45 tot en met 54 is het grootste segment voor zowel Twitter als LinkedIn. Bij Facebook is de grootste groep bezoekers die van 55 jaar en ouder.
In vergelijking met andere Europese landen is Nederland koploper in het gebruik van social media, zo blijkt uit een analyse van het Britse bureau voor statistiek, het Office for National Statistics, in samenwerking met Eurostat. Volgens het onderzoek zegt 65 procent van de ondervraagde Nederlanders in de drie maanden voor de vraag gebruik te hebben gemaakt van social media.
Facebook: de grootste in 127 van de 137 landen
Facebook heeft op dit moment 1,155 miljard maandelijks actieve gebruikers. Daarmee zijn er gedurende het afgelopen jaar meer dan 100 miljoen gebruikers bij gekomen. Afrika en Latijns-Amerika zijn de grootste continenten met 346 miljoen gebruikers, gevolgd door Azië (339 miljoen), Europa (272 miljoen) en VS & Canada (198 miljoen). SocialBakers is helaas gestopt met het publiceren van het aantal Nederlandse Facebookgebruikers. Gelukkig weten we dankzij Fanrise dat het aantal Nederlandse Facebookgebruikers op dit moment staat op 8,4 miljoen.
Als we kijken naar dagelijkse activiteit zien we dat het sociale netwerk dagelijks door 699 miljoen unieke gebruikers wordt bezocht. Het platform wordt daarnaast maandelijks door 819 miljoen mobiele gebruikers bezocht, dat is ruim 70 procent van het totaal aantal maandelijks unieke gebruikers. Om het mobiele gebruik te stuwen, lanceerde Facebook een eigen launcher genaamd Facebook Home. De app kreeg veel negatieve reviews en inmiddels heeft Facebook ertoe besloten om de meest populaire features in de Facebook-app te integreren.
100 miljoen van de mobiele gebruikers bezoeken Facebook met een feature phone (niet-smartphones). Dit komt onder andere door Facebook For Every Phone, een app voor deze categorie mobieltjes waarmee het sociale netwerk voor iedere gebruiker toegankelijk wil zijn. De applicatie is een simpele versie van de smartphone-variant en biedt toegang tot het nieuwsoverzicht, berichten en foto's.
In Nederland komt 78,2 procent van de 7,8 miljoen gebruikers dagelijks op de website, zo blijkt uit cijfers die Facebook Benelux onlangs publiceerde - ja, het aantal gebruikers wijkt dus iets af van de cijfers van de Facebook API die Fanrise uitleest en die ik hierboven noemde. Het aantal dagelijks actieve gebruikers in Nederland komt daarmee uit op 6,1 miljoen. In vergelijking met de wereldwijde cijfers bezoeken relatief veel Nederlanders Facebook via een smartphone of tablet, maar liefst 77 procent (wereldwijd is dat 70 procent). Van de 6 miljoen mobiele gebruikers loggen 4,6 miljoen mensen elke dag in.
Onlangs heeft Vincenzo Cosenza weer een World Map of Social Networks uitgebracht. Facebook is nog altijd in 127 van de 137 onderzochte landen de grootste. In het afgelopen halfjaar is het Amerikaanse social network in Letland gepasseerd door Draugiem, dat 1.282.366 geregistreerde gebruikers heeft. Zuid-Korea is daarentegen nu wel Facebook-blauw gekleurd, nu het meer gebruikers heeft dan QZone.
Ander nieuws van Facebook is dat het inmiddels de grens van 1 miljoen actieve adverteerders (binnen een periode van 4 weken) is gepasseerd. Volgens Europese statistieken worden de Facebook-pagina's gezamenlijk wekelijks 270 miljoen keer bezocht (gemiddelde van 1 tot 28 maart 2013). Het meldt ook dat er wekelijks zo’n 8 miljoen reacties op bedrijfspagina's wordt achtergelaten. 61 procent van de maandelijks actieve gebruikers is verbonden met ten minste één lokale bedrijfspagina (gemeten op 31 maart).
Er zijn inmiddels meer dan 1,5 miljard accounts geregistreerd bij Twitter. Wat betreft het aantal actieve gebruikers moeten we het doen met de cijfers die Twitter tijdens haar 7-jarig bestaan bekend maakte. Volgens Twitter heeft het platform "well over" 200 miljoen actieve gebruikers die samen meer dan 400 miljoen tweets per dag versturen. Overigens maakte CEO Dick Costolo vorig jaar nog bekend dat er 500 miljoen tweets per dag worden verstuurd, gek genoeg is dit niet het cijfer dat Twitter zelf communiceert.
Gemiddeld worden er dagelijks 5.700 tweets per seconde verstuurd. Op zaterdag 3 augustus werd een nieuw recordaantal tweets per seconde verstuurd: 143.199 TPS. De piek was het gevolg van het TV-programma Castle in the Sky dat in Japan werd uitgezonden. Deze spike was ongeveer 25 keer hoger dan het 'normale' gebruik.
Google+
In mei 2013 bereikte Google+ de grens van 500 miljoen geregistreerde gebruikers. Van hen zijn er 235 miljoen maandelijks actief ("+1'ing apps in Google Play, hanging out in Gmail, connecting with friends in Search...") en 135 miljoen gebruikers zijn maandelijks actief in de stream/timeline. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat Google+ bezoekers gemiddeld slechts 7 minuten per maand doorbrengen op het platform. Ter vergelijking: de gemiddelde gebruiker van Facebook was in diezelfde periode 6 uur en 44 minuten per maand actief. De cijfers zijn wel een verbetering voor Google+, een jaar terug was de gemiddelde bezoektijd nog 3 minuten. Het gebruik van Facebook is juist gedaald met 23 minuten. In de VS zou Google+ inmiddels 20 miljoen unieke gebruikers hebben in de iOS- en Android-apps, ruim drie keer zo veel als een jaar eerder. Hoeveel gebruikers de desktopvariant heeft is niet bekendgemaakt.
Ondertussen ontwikkelt Google vrolijk verder aan Google+. Zou kreeg het sociale netwerk een flink redesign en ook de mobiele versie heeft een opfrisbeurt gehad. Daarnaast beschikken Google+ pagina-eigenaren nu over een dashboard.
Uit data van Searchmetrics blijkt dat delen via Google+ flink toeneemt. Mensen die Facebook gebruiken, delen maandelijks 10 procent meer, terwijl Google+-shares maandelijks met 19 procent groeien.
Zou je deze trend volgen, dan zou het aantal Google+-shares die van Facebook in 2016 overschrijden. Dat is echter niet helemaal waar. Het onderzoek vergelijkt namelijk twee verschillende dingen: +1 kliks op Google+ versus “shares” op Facebook. Een meer solide vergelijking zou natuurlijk zijn door Facebook “likes” te vergelijken met +1 kliks, of Facebook “shares” met Google+ shares/posts.
Als tegenhanger van het onderzoek van SearchMetrics heeft Gigya, eveneens een provider van social-logintools, data gepubliceerd over het gebruik van Google+-sharing. Uit die cijfers komt een ander beeld naar voren. Volgens die cijfers bestaat slechts twee procent van het social sharing uit Google+-shares (Q2 2013). Dat is een fractie van Facebook- en Twitter-shares, en ook Pinterest en LinkedIn worden meer gebruikt.
Google+ wordt daarnaast steeds populairder voor social logins. Uit onderzoek van Janrain (DAT tools maakt om socialnetworklogins te implementeren) blijkt dat Google+ na Facebook het meest gebruikt wordt voor social logins.
Er wordt flink aan de weg gewerkt bij LinkedIn. Zo zijn de mogelijkheden van bedrijfspagina's doorontwikkeld, zijn aanbevelingen voor vaardigheden geïntroduceerd (de teller staat inmiddels op meer dan 1 miljard endorsements) en werd er afscheid genomen van apps. Met LinkedIn Today en bedrijfspagina's zien we dat de timeline steeds belangrijker wordt. Het aantal LinkedIn Company Pages staat inmiddels op 3 miljoen. Daarvan zijn er het afgelopen jaar een half miljoen aangemaakt.
Momenteel zijn er wereldwijd 238 miljoen mensen lid van LinkedIn. Van alle bezoeken komt 27 procent van mobiel. De VS is met 84 miljoen leden nog altijd het grootste land op LinkedIn. In Europa zijn er 57 miljoen mensen lid van het zakelijke sociale netwerk. Nederland heeft met 4 miljoen leden wereldwijd de hoogste penetratie.
LinkedIn wordt maandelijkse door 216 miljoen mensen bezocht (juli 2013). Daarvan bezochten 25,7 miljoen de site via mobiel, oftewel 11,8 procent.
Hyves
De cijfers die Hyves zelf presenteert dateren van april 2013 en wijzen op 2,6 miljoen unieke bezoekers per maand. Daarvan bezoeken 588.000 mensen de site via mobiel. We kennen allemaal het verhaal van Hyves, dat terrein heeft verloren aan Facebook en gebruikers onvoldoende heeft weten vast te houden. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers van TMG heeft interim-topman Cees van Steijn aangegeven dat de online activiteiten van TMG nog tot het einde van het jaar hebben om zich te bewijzen: "Maar pas nadat ze allemaal een eerlijke kans hebben gekregen om hun verdienmodel te bewijzen. Bijvoorbeeld naar de toekomst van Hyves zullen we scherp kijken.''
Uit onderzoek van Mijn Kind Online blijkt dat Hyves onder de jongsten nog aardig populair is. Ongeveer 40 procent van de 10-14-jarigen maakt gebruik van het Nederlandse sociale netwerk. Van de 17-jarigen is nog 22 procent actief op Hyves. Ter vergelijking: in onderzoek van Newcom Research gaf 9 procent van de Nederlanders nog aan actief te zijn op Hyves.
SlideShare
In mei dit jaar maakte SlideShare bekend dat er meer dan 10 miljoen presentaties zijn geüpload naar het platform. 31 procent van de presentaties op SlideShare komt van Europese gebruikers, daarmee is Europa het grootste continent op SlideShare. Fun fact: Nederlanders gebruiken gemiddeld 26 slides in hun presentaties.
Volgens cijfers van comScore wordt SlideShare maandelijks door 60 miljoen mensen bezocht. Zij vragen samen 130 miljoen pagina's op.
Tumblr
Het was in mei groot nieuws dat Yahoo! Tumblr overnam voor de som van 1,1 miljard dollar. Het platform wordt maandelijks door 247,7 miljoen mensen bezocht. 36 procent hiervan heeft de site bezocht via een mobiel apparaat. Het aantal blogs staat op het moment van schrijven op 134,2 miljoen, die samen goed zijn voor 59,6 miljard berichten. Dagelijks worden op de site 86,1 miljoen berichten gepubliceerd en melden zo'n 120.000 mensen zich aan voor de microblog.
De belangrijkste ontwikkeling bij Instagram het afgelopen jaar was toch wel de introductie van Instagram Video, waarmee het de directe concurrent van Vine werd. Tijdens de lancering van de videofunctie maakte co-founder Kevin Systrom bekend dat Instagram inmiddels 130 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft. Op haar site laat Instagram weten dat er dagelijks 45 miljoen foto's worden geüpload en er 1 miljard likes worden uitgedeeld. Daarmee staat het totaal aantal foto's nu op 16 miljard. Op de eerste dag van Instagram Video zijn er 5 miljoen video-uploads verwerkt.
Vine
Vine, de Twitter van onlinevideoland, had bij de lancering van de Android-app 13 miljoen gebruikers. Afgelopen week maakte Vine via Twitter bekend dat de teller nu op 40 miljoen staat. Dit cijfer zal inmiddels dus flink hoger liggen. Volgens Topsy worden er dagelijks 12 miljoen Vine-video's op Twitter gedeeld. Uit onderzoek van Unruly Media blijkt dat gedurende de explosies tijdens de Boston Marathon de meeste Vine-video's zijn getweet: 19.667 in een uur. Gemiddeld worden er elke seconde 9 Vine-video's getweet. Ondanks het groot aantal gebruikers van Instagram lijkt de dynamiek van Vine de creatieven voor zich te hebben gewonnen.
Foursquare
De community van Foursquare bestaat uit 33 miljoen gebruikers. Samen hebben zij al meer dan 3 miljard keer ingecheckt op een locatie. De website van Foursquare wordt daarnaast maandelijks door 55 miljoen mensen bezocht.
Uit onderzoek van Semiocast blijkt dat Pinterest meer dan 70 miljoen gebruikers heeft. Voor het onderzoek analyseerde Semiocast 70 miljoen Pinterest-profielen. Daaruit is onderstaande grafiek van de groei van Pinterest gekomen:
Pinterest is momenteel het sterkste vertegenwoordigd in Amerika en andere landen waar Engels de voertaal is. Amerika is met 49 miljoen geregistreerde accounts het grootste land op Pinterest, gevolgd door Canada en het Verenigd Koninkrijk en Australië. Om de userbase te doen groeien, is Pinterest in mei en juni in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk een campagne gestart. Ons kikkerlandje staat maar liefst op de 8e plaats op de lijst van de grootste landen met zo'n 600.000 gebruikers.
Pinterest wordt maandelijks door 30 miljoen mensen bezocht, die samen meer dan 2,5 miljard pagina's opvragen. 9 miljoen gebruikers hebben hun Pinterestaccount aan Facebook gekoppeld.
Vimeo
Vimeo wordt maandelijks door 102 miljoen mensen bezocht, die samen 378,9 video-views genereren. Het ledenaantal staat op 18 miljoen. In heel 2013 zijn er 4 miljoen leden bijgekomen. Ter vergelijking: in heel 2012 hebben zich 5 miljoen nieuwe leden geregistreerd.
YouTube
YouTube heeft zich bij een magisch rijtje gevoegd, nu het videoplatform maandelijks meer dan 1 miljard unieke bezoekers heeft. Zij kijken gezamenlijk meer dan 6 miljard uur aan video per maand. Daarnaast wordt er elke minuut nog eens 100 uur videomateriaal geüpload naar YouTube.
Path
Path, de meer intieme social-networking-app, timmert flink aan de weg en heeft inmiddels meer dan 12 miljoen gebruikers. Daarvan gebruikt de helft de app op maandelijkse basis. De groei is sinds een aantal maanden in een stroomversnelling gekomen. Dave Morin, mede-oprichter en CEO van Path, zei hierover tegen de Wall Street Journal dat het grootste gedeelte van de groei nu uit Engels-sprekende landen komt. De sterke groei die Path de afgelopen tijd doormaakte kwam vooral uit Centraal- en Zuid-Amerika, van landen als Venezuela en Mexico.
In hoeverre 'privé-socialenetwerken' als WhatsApp en WeChat sociale media zijn, daarover valt te discussiëren. Ik heb wel besloten ze in het overzicht op te nemen. Waar WhatsApp in juli nog bekendmaakte 250 miljoen actieve gebruikers te hebben, deelde het onlangs dat de teller inmiddels op 300 miljoen staat. Dagelijks worden 31 miljard berichten via WhatsApp verstuurd en 325 miljoen foto's gedeeld.
Tegelijkertijd heeft WhatsApp een push-to-talk-functie geïntroduceerd, waarmee gebruikers elkaar audio-opnames kunnen toesturen. Met de nieuwe functie wil WhatsApp zich onderscheiden van de concurrentie, waarvan de meest vooraanstaande LINE, WeChat, Kakao Talk, Facebook Messenger en Apple's iMessage zijn. Het van Chinese origine WeChat maakte onlangs bekend 235,8 miljoen maandelijks actieve gebruikers te hebben, een groei van 176,8 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Onavo Insights publiceerde onlangs een infographic over de staat van de 'messaging apps'. Hoewel het alleen iOS betreft, is het een redelijk accurate weergave van het chat-app-landschap. De conclusie is duidelijk: de Aziatische chat-apps zijn populair in Azië, de westerse in het Westen.
Heb jij betere of recentere cijfers? Laat van je horen in de comments!
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.
Afbeelding: James A. Howie (cc)