Social media inzetten om je B2B-thought leadership te versterken

13 december 2021, 10:00

Ken je publiek, wees consistent, divers en betrokken en wissel formats af!

Het tot stand brengen van een sterke thought leadership positie is een belangrijk aandachtspunt geworden in de B2B wereld. Toch is academisch onderzoek naar het belang van thought leadership in B2B nog niet zo wijd verbreid. In dit artikel bespreek ik twee academische onderzoeken en ga ik dieper in op hoe thought leadership de relatie tussen B2B-organisaties en klanten positief beïnvloedt. Ook deel ik richtlijnen en tips.

De impact van thought leadership op sociale media op klantrelaties

Je denkt misschien wel “huh, sociale media inzetten, dat is toch meer voor B2C-organisaties in plaats van B2B?”. Klopt niet helemaal. Volgens dit onderzoek (2019) dat thought leadership ziet als een middel om zakelijke relaties te onderhouden en te versterken, heeft thought leadership op sociale media een positieve invloed op merkprestaties in de B2B-wereld. Ook de klantrelatie werd direct positiever ingeschat dan voor het toepassen van een thought leadership strategie binnen de organisatie.

Het opzetten van een thought leadership strategie op sociale media kan helpen om klantrelaties te ontwikkelen en te onderhouden. Door waardevolle content te delen kunnen B2B-organisaties hun expertise demonstreren, waardoor ze relevant blijven voor klanten.

Uit een ander onderzoek (2020) blijkt dat het volgen van een thought leadership-strategie via sociale media een betrouwbare manier is om merkprestaties te verbeteren. Dit leidt ook tot betere relaties tussen de klant en de B2B-organisatie. Daarom is een investering in hoogwaardige thought leadership content positief voor je organisatie.

Je succes vergroten als thought leader op sociale media

Nu we weten waarom thought leadership op sociale media zo belangrijk is, kunnen we naar de praktijk kijken. Zo makkelijk is het natuurlijk niet om thought leader te worden in jouw branche. We hebben hieronder een aantal richtlijnen en tips voor je opgesteld, zodat jij aan de slag kan om jouw thought leadership positie op sociale media te versterken.

1 Ken je publiek

Het kennen van je publiek is het allerbelangrijkste als je aan thought leadership wilt werken. Je moet weten met wie je te maken hebt voordat je passende content kunt maken. Verdiep je in je publiek en stel de volgende vragen:

  • Wie leest mijn content?
  • Wie is opzoek naar mijn kennis?
  • Waar worstelen ze mee?
  • Hoe kan ik waarde leveren aan mijn publiek?

Door erachter te komen waar jouw publiek behoefte aan heeft en hierop te anticiperen, zal je vanzelf meer geïnteresseerde lezers krijgen. Op deze manier kun je specifieke onderwerpen aankaarten.

2 Content van hoge kwaliteit

Er staat ontzettend veel informatie op het web. Om echt op te vallen met hetgeen wat jouw organisatie te vertellen heeft moet je content van hoge kwaliteit zijn. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze bij jouw organisatie aan het juiste adres zijn als ze bepaalde informatie nodig hebben die met jouw branche te maken heeft. Je publiek moet jouw B2B-organisatie gaan associëren met hoogwaardige en betrouwbare content.

3 Verschillende soorten content inzetten

In de B2B-wereld denken mensen vaak aan geschreven stukken wanneer ze aan content denken. Jammer, want er zijn veel meer manieren om je boodschap te verspreiden. Hierdoor kun je je ook onderscheiden van je concurrenten.

Afhankelijk van de voorkeur van je publiek, kun je dus ook ander soort content delen. Sommigen vinden het interessanter om bijvoorbeeld een video of afbeelding te zien in plaats van een artikel te lezen. Zorg ervoor dat hier voldoende variatie in zit. Door het delen van verschillende soorten content heb je de mogelijkheid om meerdere doelgroepen te bereiken en je expertise te laten zien.

4 Wees betrokken bij je publiek

Na het delen van je content is het belangrijk dat je actief in contact blijft met je lezers. Een inhoudelijke reactie op je content is ontzettend waardevol. Die persoon is oprecht geïnteresseerd. Reageer daarom ook op je reacties en sta open voor vragen en opmerkingen.

Aan de andere kant, is het ook belangrijk om interactie te hebben met anderen via sociale mediaplatforms van anderen. Reageer inhoudelijk op content van personen uit jouw branche. Dit is een hele goede manier om te laten zien dat je veel kennis in huis hebt over het onderwerp. Neem daarom deel aan discussies of voeg waar nodig interessante informatie toe.

5 Breid je netwerk uit

Om als thought leader gezien te worden is het belangrijk om je publiek te laten groeien. Je moet dus veel volgers genereren op sociale media platforms. Dit kan uiteraard vanuit je organisatie, maar ook vanuit jou als persoon. Zonder genoeg bekendheid is het moeilijk om als thought leader gezien te worden. Wat hierbij kan helpen is goede PR. Breid je netwerk zoveel mogelijk uit op LinkedIn, maar vergeet vooral Twitter, Instagram en Facebook niet. Zoals aan het begin van dit artikel vermeld, vormen sociale media een belangrijke voedingsbodem voor het versterken van de thought leadership positie van je organisatie.

Consistentie

Om sociale media te laten werken voor je b2b-organisatie is het belangrijk om consistent te blijven. Het kost veel tijd en energie om thought leader te worden binnen je branche. Geef daarom niet op en deel consistent nieuwe content op alle sociale media platformen van jouw b2b-organisatie. Succes!

Over de onderzoeken

Magno, F. and Cassia, F. (2020), “Establishing thought leadership through social media in B2B settings: effects on customer relationship performance”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 35 No. 3, pp. 437-446. https://doi.org/10.1108/JBIM-12-2018-0410

“Harnessing opportunity in the new wave of thought leadership: The mechanics of elevating B2B customer relationship performance through social media”, Strategic Direction, Vol. 36 No. 1, pp. 36-38. https://doi.org/10.1108/SD-10-2019-0202.

Başak is brand marketeer en denkt strategisch na over de groei van Bey by Bergman Clinics. Ze is verantwoordelijk voor alle marketingactiviteiten binnen Nederland. Başak heeft marketing gestudeerd aan de Tilburg University en heeft internationale marketing ervaring. Naast haar marketingtechnische kwaliteiten heeft ze ook een voorliefde voor social media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!