Felle strijd tussen social media: kansen voor Vero en beeldbellen
In hun onderlinge strijd om de aandacht weten social media soms van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen. Dus profileren ze zich tegenwoordig bijna allemaal met Stories (je hebt het de afgelopen maanden vaak kunnen lezen in onze zaterdagse rubriek De Week Op Social, waarover meer aan het eind van deze blogpost), maar ze experimenteren ook met nieuwe diensten: zo zou Instagram werken aan een Video Call-functie. Appen, verhalen, bellen: verloopt straks al onze communicatie via social media? En wie wint de strijd?
Post-Social Media World
“Social Decay”, zo kopte deze week een bericht in mijn timeline op LinkedIn. Neergang van social media, zou het echt? Het bleek een serie gemanipuleerde foto’s van CGI-artist Andrei Lacatusu uit de Roemeense hoofdstad Boekarest. Designblog Booooooom.com omschrijft dit project als “amazingly detailed 3D renderings imagining a crumbling post-social media world.” Wat we zien zijn afbladderende gevels, neonletters en reclamezuilen met de steeds slechter leesbare logo’s van sociale netwerken als Facebook, Instagram en Pinterest. Zelfs Tinder komt langs.
Natuurlijk kent iedereen vrienden die vertrekken van Facebook. Onder dertigers en veertigers een excentriek statement (vaak ook slechts tijdelijk), maar onder tieners is het een serieuze verschuiving, zo weten we uit het Newcom-onderzoek Nationaal Social Media Onderzoek 2018.
Groei in de breedte
Maar laten we elkaar niet voor de gek houden: het gaat fantastisch met social media over de volle linie. Pubers die afhaken bij Facebook, stromen direct door naar Instagram en Snapchat. In de breedte stijgt het gebruik significant.
“Rond de Olympische Spelen werden alleen al in Nederland 122.000 tweets verstuurd”
Zelfs het al veelvuldig afgeschreven Twitter doet het nog altijd prima. Goed voorbeeld zijn de Olympische Winterspelen: alleen al in Nederland werden 122.009 tweets verstuurd rondom dit grote sporttoernooi, zo becijferde Crimson Hexagon. Op dagen dat Nederland goud won, werden soms wel 14.000 Nederlandse tweets verstuurd. Van 41% van de tweets is een positief sentiment vastgesteld, 9% bevatten een negatief sentiment. Twee derde van de Nederlandse ‘Olympische’ twitteraars is trouwens man, dat valt dan weer wel tegen.
Videobellen met Instagram
Wie als ondernemer groei ambieert, doet dat bij voorkeur in verbreding van de eigen dienstverlening, want daar valt de meeste winst te behalen. Dat verklaart ook waarom fotodienst Instagram ineens overweegt om in te gaan zetten op beeldbellen.
TechCrunch ontdekte de plannen voor een nieuwe belfunctie in de broncode van de Android-apps van Instagram en Instagram Direct. Slim gedaan. Daar stonden knopjes en bestanden klaar met titels als ‘Call’ en ‘Video Call’.
Na Stories zou dit opnieuw een feature zijn die Facebook-dochter Instagram schaamteloos jat van concurrent Snapchat. Eerder kopieerde Instagram met succes de populaire Stories-functie van Snapchat. Lucratief jatwerk trouwens, want Instagram Stories had in november 2017 al meer dan 300 miljoen gebruikers. Bellen via Facebook Messenger wordt maandelijkse door ruim 400 miljoen mensen gebruikt, aldus Facebook een jaar geleden.
Verhuizen naar Vero?
What’s next? De nieuwste sociale hype heet Vero. Dit reclamevrije Instagram-alternatief haalde de afgelopen dagen honderdduizenden nieuwe gebruikers binnen, maar dat is natuurlijk geen enkele garantie voor groot succes op langere termijn. Vraag maar aan alternatieve diensten als Diaspora, Ello en Telegram.
“Als zelfs het beperkte Vero al gebruikers kan wegkapen bij Facebook, dan is er ruimte voor een serieuze concurrent”
De opkomst van Vero gaat in feite ook niet over Vero, betoogt online magazine Slate: “The barely capable social app’s popularity suggests Facebook and Instagram may be facing a deeper backlash than we thought.” Simpel gezegd: als zelfs het uiterst beperkte Vero al gebruikers kan wegkapen van het grote Facebook-imperium, dan is er blijkbaar ruimte voor een serieuze nieuwe tegenhanger. Het lijkt er alleen wel op dat die nog gelanceerd moet worden, want de huidige concurrentie volgt Facebook op eerbiedige afstand. Of komt de nieuwe wereldleider uit Azië, bijvoorbeeld WeChat?
De vraag is: Wie durft het roer in social media helemaal om te gooien? Wie gaat de boel eens lekker disrupten? Of zoals Marleen Stikker onlangs bij Fast Moving Targets zei: wie durft het dominante verdienmodel van betalen met je persoonlijke data overboord te gooien voor iets anders?
Tot vorige week publiceerde Marketingfacts ruim een jaar lang op elke zaterdagmorgen de rubriek De Week Op Social. Juan Felix, samensteller van deze rubriek, heeft ervoor gekozen om met zijn rubriek te stoppen. De nieuwe redactie van Marketingfacts denkt nu na over een nieuwe invulling. Wij danken Juan Felix voor zijn langdurige inzet!