Nu de vakantie bijna op z'n einde loopt en de eerste helft van 2012 voorbij is, is het hoog tijd om de huidige stand van het social media gebruik in Nederland op een rijtje te zetten. Aan de hand van de comScore-cijfers proberen we door de seizoensinvloed heen te prikken, en zien we onder andere dat vanaf volgende maand Hyves minder maandelijkse bezoekers zal ontvangen dan Twitter. In juni 2012 ontving Hyves 4,3 miljoen unieke bezoekers, Twitter ontving er 200.000 minder. Wereldwijd zorgt Instagram voor de meest indrukwekkende cijfers. Het fotonetwerk groeide binnen een half jaar van 27 miljoen leden (maart) naar 80 miljoen in augustus.
Hyves & Twitter
Qua gespendeerde tijd is Twitter nog geen match voor Hyves. Afgelopen juni gespendeerde een Hyves bezoeker gemiddeld 116 minuten op het platform, voor Twitter was dit nog geen 26 minuten. Het blijft echter moeilijk vergelijken met Twitter, omdat het gebruik van de microblog grotendeels buiten desktopbezoek plaatsvindt.
Volgens cijfers van Semiocast zijn er momenteel 7,6 miljoen Nederlandse Twitteraccounts geregistreerd. Dat blijkt uit onderzoek dat het bedrijf onlangs publiceerde. Een enorm aantal. Veel accounts zijn echter inactief. Uit cijfers van Multiscope blijkt dat ± 1 miljoen accounts daadwerkelijk actief is. Opvallend is dat van de 7,6 miljoen accounts er 2,5 miljoen in het eerste half jaar van 2012 zijn aangemaakt. In totaal is Nederland goed voor 1,6% van alle publieke tweets wereldwijd. Dat komt neer op 6,4 miljoen Nederlandse tweets per dag.
Social media in Nederland naar maandelijks unieke bezoekers
Het aantal maandelijks unieke bezoekers van Facebook groeide de afgelopen 2 maanden boven de 9 miljoen. Daarmee is het groter dan Hyves in haar gloriedagen. Dit geldt overigens ook voor de gespendeerde tijd; in juni besteedden Facebook bezoekers gemiddeld 271 minuten op het sociale netwerk. Ook zijn er definitief meer mensen druk met vrienden op Facebook dan het bekijken van video's op YouTube. De videodienst van Google scoort al geruimte tijd een stabiel bezoekersaantal van 8,5-8,7 miljoen maandelijks unieke Nederlandse bezoekers.
In een blog op Marketingfacts bracht Jop Bröcker eerder deze maand Facebook in Nederland in kaart. Uit die blog: "In Nederland kent Facebook iets meer dan 6.6 miljoen gebruikers, een groei van 40% ten opzichte van de 4,7 miljoen gebruikers een jaar eerder. [...] Als we kijken naar de penetratie en er rekening mee houden dat 94 procent van de Nederlanders online zit (bron: CBS), heeft Facebook een bereik van ruim 42 procent".
Het is goed om te zien dat de gemiddelde interactie van Facebook pagina's groeiende is. Kijkend naar de IPM+ cijfers blijkt dat restaurants, café's, non-profit organisaties en plaatselijke bedrijven de meeste interactie hebben met hun doelgroep. Bijzonder is dat TV programma's, die gemiddeld de meeste likes hebben, juist weinig interactief zijn.
Het aantal LinkedIn leden is doorgegroeid naar 175 miljoen. Medio juni waren dit nog 161 miljoen leden, een flinke stijging in zo'n korte periode. Deze groei komt met name vanuit opkomende economieën zoals India, Brazilië en Mexico. Het aantal Nederlandse leden dateert nog van december 2011 en staat nog altijd op 3+ miljoen.
Onlang heeft Henk-Jan Geel de staat van LinkedIn in Nederland uitgebreid beschreven in een blog op Marketingfacts: "De verhouding man/vrouw is 61% vs 39%. Een kleine verschuiving naar de vrouwen. Afgelopen periode is het aantal vrouwen met 15% gegroeid. De mannen namen met een toename van 217.199 accounts 11% groei voor hun rekening. Ook in de verdeling per branche zijn opvallende zaken te constateren. Absoluut de grootste groeiers zijn hierin de medici en onderwijs, samen goed voor een aanwas van ruim 100.000 accounts in 7 maanden tijd. Maar ook de recreatieve sector doet goede zaken. Zij groeien met 27% naar net boven de 200.000 accounts."
Tumblr
Tumblr is hard bezig om zijn belofte waar te maken. Het aantal unieke bezoekers is de afgelopen tijd van 14 miljoen naar 23 miljoen gegroeid (alleen Amerika). In Nederland zakte het aantal unieke bezoekers de afgelopen 2 maanden van 721.000 in naar 682.000 in juni. Momenteel zijn er 68,4 miljoen Tumblr blogs waarop 29,3 miljard posts zijn geplaatst. Tumblr behoort tot de top 20 best bezochte sites van Amerika, en ontvang maandelijks ruim 16 miljard pageviews.
Het sinds eind 2011 enorm populaire sociale fotonetwerk Pinterest heeft in mei nog eens 100 miljoen dollar opgehaald tijdens investeringsrondes. Daarmee wordt het in Silicon Valley gebaseerde fotoprikbord nu gewaardeerd op 1,5 miljard dollar. comScore maakte rond diezelfde tijd bekend dat het maandelijks 20 miljoen unieke bezoekers meette op pinterest.com. In Nederland wordt de site maandelijks door 220.000 mensen bezochte, een toename van 10% in 2 maanden. De app wordt maandelijks door 15,9 miljoen mensen gebruikt.
Instagram maakte afgelopen week bekend de grens van 80 miljoen gebruikers te zijn gepasseerd. Een enorme stijging ten opzichte van mei 2012, toen het ledenaantal nog op 50 miljoen stond. In maart was dit zelfs nog maar 27 miljoen. De afgelopen tijd lanceerde Instagram een Android app en werd het overgenomen door Facebook.
Op haar eigen blog schrijft Instagram:
"We’re excited to announce that the Instagram community has grown to over 80 million registered users who have shared nearly 4 billion photos! Since we launched Instagram in October 2010, we’ve expanded from one platform to two, bringing Instagram to Android users as well as iOS users."
Ook gedurende de afgelopen twee weken werden er tijdens de Olympische Spelen in Londen enorm veel foto's gemaakt. Zwemfenomeen Michael Phelps was de populairste hashtag op Instagram, #michaelphelps werd 27.000 keer gebruikt. McKayla Maroney, een Amerikaans gymnaste, is de meest gevolgde Olympiër. Haar account telt meer dan 200.000 volgers. Zij wordt gevolgd door turnster Gabrielle Douglas (150.000) en Usain 'Lightning' Bolt, die iets meer dan 100.000 volgers heeft op Instagram. Vanuit het Olympisch stadion zijn er totaal 762.000 Instagrams geschoten.
Path
Hoewel het in de schaduw staat van Pinterest, groeide het mobile-only sociale netwerk Path van 2 miljoen gebruikers naar 3 miljoen. 1 op de 3 van het totaal aantal leden gebruikt maandelijks de mobiele applicatie.
Overig
Ter gelegenheid van het eigen filmfestival maakte Vimeo bekend inmiddels 65 miljoen maandelijks unieke bezoekers te hebben. Het aantal maandelijks actieve gebruikers van de Foursquare app stokt al enige tijd op 3,8 miljoen. Heb jij betere of recentere cijfers? Laat van je horen in de comments!
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.
Afbeelding: Rosaura Ochoa (cc)