Social media make-overs: gaan aanpassingen Twitter en Snapchat redden?

21 november 2017, 07:00

Twitter verkeert al langer in zwaar weer en probeert door middel van de nodige aanpassingen weer relevant te worden. Uit de meest recente cijfers van Snapchat blijkt dat ook dit platform het niet makkelijk heeft. Afgelopen week kondigden beide platformen fundamentele veranderingen aan. Op Twitter mogen je tweets nu twee keer zo lang zijn als voorheen en Snapchat kondigt voor december een volledige make-over van de app aan.

Tweeten naar hartenlust

Twitter ligt de laatste jaren onder vuur. Het netwerk blijft niet alleen ver achter bij tijdgenoot Facebook, maar het lukt het netwerk de laatste tijd ook niet om te groeien en om zwarte cijfers te schrijven. Twitter wordt kleiner, is alleen nog interessant voor een niche en heeft net als Facebook te maken met ‘fake news’, trolls en nepaccounts. Hoe moet het verder?

Al tijden probeert het netwerk daarom het tij te keren. Zo kwam oprichter Jack Dorsey terug als ceo en worden constant de regels rondom het gebruik aangescherpt om duidelijker te zijn over wat wel en wat niet mag. De grootste verandering kwam echter afgelopen week: in plaats van 140 karakters mogen tweets nu 280 karakters lang zijn. Tweets mogen nu dus twee keer zo lang zijn als voorheen!

Hoewel eerste reacties hierop negatief lijken te zijn – veel mensen vonden juist de beperkte lengte van de berichten uniek aan Twitter – noemt Twitter het zelf: ‘Tweeting made easier’. Het netwerk is daarnaast niet over een nacht ijs gegaan bij de verandering. Er is uitvoerig getest, er zijn modellen gecreëerd en correlaties gevonden. De uitkomst: hoe minder moeite het kost, hoe meer mensen zullen tweeten.

De correlatie tussen het aantal mensen dat tweet en de moeite die kost te tweeten.

Twitter geeft aan dat met de langere Tweets nog maar 1 procent van alle Engelstalige tweets tegen de limiet aanloopt. Voorheen was dit 9 procent. Bovendien hoeven mensen zich geen zorgen te maken dat hun tijdlijn nu volloopt met ellenlange berichten: hoewel mensen vlak na het introduceren van de maatregel (in de test) even experimenteerden met lange tweets, was uiteindelijk maar 5 procent van alle Tweets langer dan 140 karakters. Business as usual dus. En, veel belangrijker, langere tweets leverden meer reacties op!

Vlak na deze aanpassing kondigde het netwerk trouwens aan dat ook je displaynaam voortaan langer mag zijn: 50 in plaats van 20 karakters.

Hoop voor de toekomst

Gaan deze veranderingen Twitter helpen? Zal het netwerk weer een dominante speler worden of op zijn minst haar bestaansrecht verstevigen? Alleen de tijd zal het leren, maar er zijn wel lichtpuntjes.

Langere tweets zouden kunnen zorgen voor iets meer nuance, uitgebreidere en dus betere informatie en dialoog. Zelfs al blijft Twitter een nicheplatform, dan nog zouden dit verbeteringen zijn die duidelijke voordelen en resultaten op kunnen leveren.

Ook zijn de laatste cijfers positief (al zijn deze al van voor de aanpassingen). Het laatste kwartaal is Twitter iets gegroeid qua gebruikersaantallen en is het verlies beperkt gebleven. Bovendien sprak het de verwachting uit eind dit jaar voor het eerst sinds de beursgang in 2013 (!) winstgevend te zijn. Aanknopingspunten voor een hoopvolle toekomst!

Snap! Verlies op verlies

Als new kid on the block en platform dat het anders deed veroverde Snapchat de wereld. Vooral onder jongeren werd Snapchat razendsnel populair. Dat ging zó goed dat het moederbedrijf Snap Inc. begin dit jaar naar de beurs ging. Sindsdien vallen de resultaten echter tegen. Na eerder al tegenvallende resultaten vielen de cijfers over het derde kwartaal slechter uit dan verwacht. De omzet kwam lager uit dan verwacht en het bedrijf boekte een verlies van €443 miljoen. Bovendien nam het aantal gebruikers minder snel toe dan in de eerste twee kwartalen van 2017. Er kwamen ‘maar’ 3 miljoen gebruikers bij.

Positief nieuws was er ook: Tencent, de maker van WeChat, nam een belang in Snapchat. Dit is niet alleen een financiële impuls, maar betekent ook een kapitaal- en daadkrachtige partner voor Snapchat. Of we dit vooral gaan zien in China of ook in het Westen is afwachten. Daarnaast reageerde ceo Evan Spiegel direct op de resultaten: de app krijgt een make-over.

Snapchat redesign

In reactie op de resultaten onderkende Evan Spiegel de kritiek op Snapchat: de app is moeilijk te begrijpen en lastig te gebruiken.

Deze uitleg van de app liet Snap zien bij het aanvragen van de beursgang.

De app moet daarom op de schop. Ondanks risico op de korte termijn, wordt van de make-over juist profijt op de lange termijn verwacht. Het gebruik van de app moet door de make-over vooral natuurlijker worden en daarmee een groter publiek aantrekken. De vernieuwde app gaat volgens geruchten live op 4 december. Naast een herontwerp van (het uiterlijk) van de app om het gebruik makkelijker te maken, zullen er ook achter de schermen veranderingen plaatsvinden.

De app gaat gebruik maken van een algoritme om orde te scheppen in de ‘Our Stories’ feed. De feed wordt straks geordend op basis van wat jij leuk vindt. Snapchat krijgt hiermee meer controle over wat je wel en niet te zien krijgt. Snapchat ontwerpt immers het algoritme en bepaalt wat je te zien zult krijgen en waarom. Waar Instagram en Facebook eerder functionaliteiten van Snapchat hebben overgenomen, volgt Snapchat hiermee het voorbeeld van Facebook.

Overigens heeft Snapchat nog niet gereageerd op deze geruchten. Wat we precies kunnen verwachten van de make-over weten we nog niet.

Snapchat of Twitter?

De aanpassingen in Twitter zijn al te gebruiken, die van Snapchat zijn nog even afwachten. Wat denk jij, zullen de veranderingen het gewenste effect hebben? Zal Twitter een comeback maken en Snapchat opnieuw hard gaan groeien?

Maarten Bresser
Research Executive bij Social Inc.

Maarten studeerde rechten en communicatiewetenschappen in Amsterdam, waar hij inmiddels ook al weer 10 jaar woont. Na webcare voor KLM en werk voor Politie Kennemerland en als jurist werkt hij sinds november 2014 voor Social Inc. Eerst als community manager, inmiddels als research executive om met onderzoek en analyses klanten inzichten te verschaffen en resultaten inzichtelijk te maken. Hiernaast is hij gek van sport en van reizen, waardoor hij in het buitenland gestudeerd en stage gelopen heeft, rondreizen heeft gemaakt in Australië, Zuid-Amerika en Zuid-Oost Azië en heeft gewerkt als vrijwilliger bij het WK zwemmen in Australië in 2007.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Omar Boussaïd

    Hoi, kleine kanttekening: het betreft niet de gebruikersnaam maar de displaynaam.


    22 november 2017 om 08:23
    maartenkbresser

    Scherp Omar! En je hebt gelijk natuurlijk. Dank voor je reactie.


    22 november 2017 om 08:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!