Social Media Monitor #SMM5 ‘Geen evolutie, maar een revolutie’

12 juli 2012, 11:55

Deze zomer publiceert Social Embassy de vijfde editie van de Social Media Monitor. Daarmee is het onderzoek een van de langstlopende social media onderzoeken van Nederland. Het doel van de Social Media Monitor is om het overzicht te geven van de inzet van social media door merken. Omdat er binnen social meer dan ooit gebeurt, pakken wij het onderzoek dit jaar anders aan. Lees je even mee?

  • Van waardering per netwerk naar social business: ondanks de verdieping in de vorm van een online survey was de vierde editie van de monitor vooral gericht op de functies van social media platforms. Met de vijfde editie verschuiven we de waardering naar de inhoudelijke inzet van social media door de merken. We waarderen merken op hun inhoudelijke succes en niet langer alleen op het benutten van functies. We waarderen merken daarnaast niet meer op de aanwezigheid op een netwerk. De ranglijsten per netwerk worden dan ook niet meer gepubliceerd. Des te meer kijken we naar de totale inzet van social media en de mate waarin een merk in staat is om communities te ontwikkelen rond haar merk of bepaalde bedrijfsfuncties (bijvoorbeeld marketing, service, corporate). Hiermee zetten we een stap in de richting van social business.

  • Uitbreiding Top 100 adverteerders met merken uit de community: De Nielsen top 100 van adverteerders biedt houvast, maar is tegelijkertijd beperkend. In Social Media Monitor 5 is de top 100 aangevuld met merken die door de community zelf zijn aangedragen. Op die manier wordt de lijst uitgebreid met merken waarvan top 100 adverteerders zelf vinden dat ze niet mogen ontbreken in een onderzoek als de Social Media Monitor.

  • Niet invullen = niet meedoen. Om de inzet van een merk goed te kunnen beoordelen ten opzichte van de doelstellingen, kijken wij alleen naar merken die de vragenlijst hebben ingevuld. Heb jij een uitnodiging naar de survey ontvangen? Vul de vragenlijst dan in als je met je merk wilt verschijnen in de ranglijst.

  • Uitbreiding met categorieën: merken zijn om totaal verschillende redenen actief op social media. Om hieraan tegemoet te komen, zijn er drie nieuwe categorieën geïntroduceerd. Dit zijn Corporate, Marketing en Service.

  • Introductie jury van experts: als uitbreiding op de waardering vanuit het model, hebben wij een vakjury benoemd. Dit zijn allen social media verantwoordelijken van een merk met een eigen expertise. De jury bestaat uit: Jasper van der Bijl (Volkswagen), Marlou van Campen (WNF), Stijn Fien (wehkamp.nl), Kim Kleine Staarman (HEMA), Philip Sijthoff (Unilever) en Roos Van Vugt (Deloitte).

Wij zitten nu middenin het onderzoek. De presentatie van de resultaten staat gepland voor september. Waar en in welke vorm houden we nog even geheim. Maar ook het event pakken wij bij het jubileum heel anders aan. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen of een uitnodiging ontvangen voor de lancering? Meld je dan nu alvast door een e-mail te sturen aan martin@socialembassy.nl.

Afbeelding: Mark Goodwin (cc)

Martin Kloos
Head of Strategy & Consulting bij Isobar

Head of Strategy & Consulting bij Isobar. Isobar is een internationaal digitaal creatief bureau met social DNA. Ik adviseer en begeleid merken op het gebied van digital en socialmediamarketing, vanuit de visie dat creativiteit en technologie inspiratie (branding) en transactie (performance) dichter bij elkaar brengen.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Patrick Boonstra

    Hi Martin & co. Mooie nieuwe (of iig verschuiving van de) opzet: vooral de beperking van ‘grootste adverteerders’ sloot te veel merken uit die juist toonaangevend zijn, en (mede dankzij) succesvolle inzet social media minder konden adverteren worden nu gelukkig wel meegenomen! Ook benieuwd naar de nieuwe totaalwaardering van community/social business.

    Succes!!!


    12 juli 2012 om 12:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!