Social Today 2019: welk beeld doet je stoppen met swipen?
Er blijft onverminderd behoefte aan het produceren en bedenken van creatieve content die de aandacht trekt. Dat bleek maar weer eens tijdens Social Today, een congres van Frankwatching op 14 februari over de laatste trends in social media. Ook niet onbelangrijk om vast te stellen: organic reach is not dead. Maar hoe zorg je er nou voor dat mensen stoppen met swipen?
Neem een stapje terug
Tijdens de presentatie van Uber Eats kwam een heel concrete tip: neem een stap terug. Waartoe is jouw organisatie op aarde? Waarin ben je onderscheidend? Wat is je doel op social? Uber Eats maakte een SWOT-analyse waaruit bleek dat hun ‘sweet spot’ vooral lag bij het vertellen van hun verhaal over eetmomenten en welke maaltijd past bij welk moment. Met als speerpunt consistente editorial content. Dus niet gericht op conversie, wel op bereik. En hoe bereik je dat organisch?
Maak het waard om te delen
- Mensen delen omdat het hen raakt (emoties oproept)
- Omdat het delen iets zegt over mij of ons (hier sta ik voor of dit is mijn humor)
- Dit moet je weten (tips en inzichten)
- Ik wil mezelf profileren als slim door dit te posten (ik had alle vragen goed!)
Wanneer plaats je iets?
- Roept het emoties op of is het relevant?
- Geen inhakers om het inhaken: heb je hier echt iets nuttigs of relevants over te zeggen?
- Is de content gemaakt voor dit doel? Geen pdf’s op social bijvoorbeeld. (Dit noopt ook tot betrokkenheid aan het begin van het creatief proces.)
- Werkt deze post mee aan je grote merkverhaal en je content-thema’s?
- Draagt het bij aan je doelstellingen?
En wellicht een open deur, maar zorg er ook voor dat de content past bij het kanaal en de hoeveelheid tijd die je publiek heeft (zijn ze onderweg of thuis?)
Een beeld zegt meer dan duizend woorden
Tijdens Social Today bleek uit het aanbod van workshops dat beeld en video steeds belangrijker wordt. Het heeft natuurlijk ook meer stopkracht dan tekst. Ik volgde een superpraktische workshop van Pelpina Trip over hoe je je eigen video’s opneemt, en een workshop van Kirsten Jassies over Instagram Stories, waarbij de deelnemers ook direct zelf aan het werk werden gezet. En wat bleek: het is niet zozeer moeilijk om een video op te nemen (al moet je natuurlijk wel zorgen dat je de basics van licht, geluid en videoformaten kent), maar het is gewoon vooral heel spannend om met je kop in beeld te komen – of een ander zo ver te krijgen.
How to: professionele video’s maken met je smartphone (Pelpina Trip)
Toch zie je bij de grote vloggers dat juist het pratende hoofd stopkracht heeft. Zoals Jassies het zei: voor een mooi plaatje stoppen mensen minder snel met swipen dan voor een selfie.
Instagram Stories en YouTube
Hoe kun je beter ‘storytellen’ (buzzword-alert!) dan via de Stories-functie op Instagram of je YouTube-kanaal? Niet iedereen heeft een flitsend merk met viral filmpjes, maar je hebt wél altijd wat te vertellen. Zoals een wijkagent op YouTube, die je wekelijks meeneemt op zijn ronde en via de comments enorm veel vragen en tips krijgt van volgers. Of wat dacht je van zuster Nancy?
“The Guardian scoort hit met InstaStories waarbij je fake news moet herkennen”
The Guardian kiest ervoor om mensen zelf een instastory of vlog te laten delen. Dat kan over uiteenlopende onderwerpen gaan, ook zoiets zwaars als je standpunt over de abortuswet in Ierland. User generated content wordt als betrouwbaarder gezien dan nieuws van andere media.
Ook de Instagram Stories van The Guardian waarbij je fake news moet herkennen zijn een grote hit. Mensen wachten op de wekelijkse rubriek van een snel opgenomen stelling met daarbij een stemmogelijkheid. Kanttekening: je moet voor InstaStories wel al een aanzienlijk organisch bereik hebben vergaard, omdat alleen je volgers dit zien, en dan alleen binnen een bepaald tijdsvak.
Mensen stoppen met swipen op Instagram bij de volgende onderwerpen:
- Nieuws. Alles is nieuws. Maak ergens een hoogtepunt van.
- Expert zijn. Sta open voor vragen van je volgers en beantwoord ze ook.
- Persoonlijk zijn. Vertel je verhaal en wat je bezig houdt.
- Identificatie met de content. Laat mensen elkaar taggen, want delen kan slecht. Liken of taggen. Viral gaan kan niet. Je moet het van je eigen volgers hebben.
- Emoties. Humor, activisme, boosheid. Wek een emotie op.
- Stel vragen. Gebruik het poll-boxje. Zet Stories daarvoor in. Of de emoji-slider.
- Gebruik influencers. En dat zijn heus niet alleen verveelde magere meisjes die #lovemylife roepen, maar mensen die echt iets met jouw merk of organisatie hebben.
Tot zo ver een aantal praktische tips uit het programma van Social Today. Er waren nog veel meer goede sprekers en presentaties tijdens #STE19. Je bekijkt ze op de event-site van organisator Frankwatching.