LinkedIn lanceert zijn Productpagina’s en Facebook opent nu écht de aanval op Apple

8 januari 2021, 07:00

De Social Update van december 2020

Om als online marketeers voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates in de wereld van social media. In dit artikel zetten we de opvallende nieuwtjes van december 2020 op een rij. Er gaan geruchten dat Instagram een nieuwe functie test, Facebook vindt Apple helemáál niet aardig meer, je kunt nu producten taggen in Instagram Reels en meer!

Facebook zocht aandacht, en heeft het gekregen. Met een paginagrote advertentie in onder andere The New York Times en The Washington Post, een speciale website en diverse blogartikelen probeerde Facebook begin december de aandacht te vestigen op de aanstaande iOS 14-update van Apple. Volgens Facebook gaat de update van het besturingssysteem een schadelijke impact hebben voor veel kleine bedrijven die momenteel al veel moeite hebben om hun hoofd boven water te houden.

IDFA-code

Facebook uit al langere tijd zorgen over de iOS 14-update die naar verwachting begin 2021 door Apple gelanceerd gaat worden. Apple is van plan om een grote aanpassing door te voeren met betrekking tot het delen van de zogenaamde IDFA-code (Identifier for Advertisers). Met dit stukje code trackt Facebook de gedepersonaliseerde gebruikersgegevens van iOS-gebruikers. De gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om informatie te ontdekken, zoals welke in-app-gebeurtenissen een gebruiker activeert en identificeren wanneer gebruikers interactie hebben gehad met een advertentiecampagne. IDFA’s zijn daarom voor Facebook van groot belang om de nauwkeurigheid van hun campagnes door te meten en gepersonaliseerde advertenties te kunnen vertonen op een privacyveilige manier. Met de nieuwe iOS 14-update moeten Apple-gebruikers voortaan expliciet toestemming geven voor het gebruik van hun IDFA.

Bron: Bloomberg

Het platform verwacht dat een aanzienlijke meerderheid van de Apple-gebruikers deze opt-in niet zal accepteren. Volgens Facebook moeten adverteerders rekening houden met een 60 procent daling in website verkopen. De kans is groot dat iOS gebruikers minder advertenties in het Audience Network te zien krijgen en de advertenties in Facebook en Instagram minder relevant worden.

Volgens Facebook moeten merken rekening houden met een 60 procent daling in online verkopen

Met de nieuwe Anti-Apple-campagne probeert Facebook zichzelf neer te zetten als een voorvechter voor alle MKB-bedrijven wereldwijd. Tegelijkertijd heeft Facebook de afgelopen jaren het organisch bereik van bedrijven afgeknepen en ze nagenoeg gedwongen om advertenties in te zetten om hun doelgroep te bereiken. Het lijkt daarom vooral om een groot charmeoffensief te gaan. Hoewel de algemene boodschap van Facebook niet onjuist is, zullen vooral grote bedrijven met de capaciteit om optimaal gebruik te maken van datatracking en -analyse de grootste impact kunnen verwachten. Deze bedrijven zijn immers meer afhankelijk van gedetailleerde advertentie-targetingmogelijkheden. Apple heeft gereageerd op de kritiek van Facebook en kwam met onderstaande verklaring:

“We zijn van mening dat dit een simpele kwestie is van opkomen voor onze gebruikers. Gebruikers moeten weten wanneer hun gegevens worden verzameld en gedeeld met andere apps en websites – en ze moeten de keuze hebben om dat al dan niet toe te staan. Transparantie van app-tracking in iOS 14 vereist niet dat Facebook zijn benadering van het volgen van gebruikers en het maken van gerichte advertenties verandert, het vereist gewoon dat ze gebruikers een keuze geven.”

Bron: Apple

Met in het achterhoofd de introductie van de nieuwe Europese AVG-wetgeving en de steeds groter wordende zorgen over misbruik van gebruikersdata, neemt Apple een stap in de goede richting om gegevensbescherming en transparantie te verbeteren. Natuurlijk heeft Apple ook zijn eigen zakelijke overwegingen om de iOS 14 update door te zetten. Facebook beschuldigd Apple er namelijk van dat de nieuwe update geen impact zal hebben op het eigen gepersonaliseerde advertentieplatform van Apple. Daarnaast hekelt Facebook de controle die Apple heeft over de App Store. Door het blokkeren van IDFA’s verwacht Facebook dat bedrijven sneller overstappen naar abonnementen en andere in-app verdienmodellen. Vooral Apple zal hier sterk van profiteren, omdat zij momenteel 30 procent provisie vragen per in-app aankoop. De provisie per gerealiseerde in-app abonnement start ook op 30 procent, maar daalt tot 15 procent na één jaar. Apple heeft zelf al aangegeven dat zij vanaf volgend jaar de standaard provisies gaan verlagen naar 15 procent.

Vooralsnog lijkt Facebook vooral voor dovemans oren te spreken. Ondanks de smeekbeden ziet het er niet naar uit dat Apple de IDFA update nogmaals gaat uitstellen.

Nieuw: Instagram Contentkalender Tool

Bedrijven die gebruik maken van de Facebook Business Manager kunnen via het ‘Studio voor Makers’-tabblad een nieuwe Facebook-feature bewonderen: de Instagram-contentkalender. Deze contentkalender geeft een overzicht van alle geplaatste berichten uit het verleden en geeft de mogelijkheid om berichten tot zes maanden van te voren in te plannen. De nieuwe functie zal in eerste instantie alleen beschikbaar zijn voor het plaatsen van feed- en IGTV-berichten. Het is het nog niet mogelijk om Stories te plaatsen via de contentkalender. Het is wel mogelijk om de geplaatste stories uit het verleden te bekijken.

Zoals te zien is op het screenshot hierboven, verschijnt de nieuwe kalender optie onder het kopje ‘Agenda’, in de functiebalk aan de linkerkant op het Instagram Tabblad van de Studio voor Makers. De kalender maakt gebruik van afzonderlijke pictogrammen per berichtstype, waardoor je een duidelijke overzicht krijgt van de geplande marketingactiviteiten.

De nieuwe functie is vooral interessant voor bedrijven die meer controle willen hebben over het plannen en beheren van hun Instagram posts zonder daarvoor externe tools te moeten gebruiken. Of Facebook van plan is om binnenkort ook een Facebook contentkalender toe te voegen aan Studio voor Makers, is nog onduidelijk.

Countdown-melding bij Stories

Er gaan geruchten dat Instagram een nieuwe functie aan het testen is. Op basis van screenshots die zijn gedeeld door Matt Navarra, vertoond Instagram bij sommige gebruikers een countdown die aangeeft hoelang een story nog zichtbaar is. De nieuwe melding moet ervoor zorgen dat gebruikers sneller geactiveerd worden om Stories te bekijken, waardoor uiteindelijk het aantal interacties per gebruiker zal stijgen.

Bron: SocialMediaToday

Instagram is zelf nog niet met een officieel statement gekomen met betrekking tot de test. Vooralsnog lijkt de functie op kleine schaal getest te worden. Hoe de nieuwe functie technisch in elkaar zit is nog onduidelijk. Schiet de timer bijvoorbeeld weer naar 24 uur zodra er een nieuwe story is geplaatst? Voor nu richt de functie zich primair op het aanzetten van interactie.

Of de nieuwe countdown-melding ook volledig zal worden uitgerold op het platform moet nog blijken. Ondanks dat test veel wisselende reacties losmaakt bij de gebruikers is één ding duidelijk: het zal de impact van stories via Instagram direct verhogen.

Producten taggen in Instagram Reels uitgerold

Instagram komt alweer met een nieuwe e-commerce feature! Deze maand heeft het bedrijf aangekondigd dat taggen van producten in Reels over de hele wereld wordt uitgerold. Met de uitrol van deze laatste feature maakt Instagram het mogelijk om te winkelen op elke beschikbare plaatsing in de app, de nieuwsfeed, Stories, IGTV, Live en nu dus ook Reels.

Bron: Instagram

Zoals in het bovenstaande voorbeeld te zien is, kunnen makers meerdere producten taggen en toevoegen aan hun Reels-video. Gebruikers kunnen op de button ‘View Products’ klikken om de vermelde producten te zien en vervolgens doorklikken om een aankoop te doen. Ook zal het voor influencers mogelijk worden om branded-contentproducten toe te voegen aan hun Reels. Op deze manier wilt het platform meer transparantie creëren met betrekking tot het gebruik van betaalde promoties.

Facebook Inc, het moederbedrijf van Instagram is al langere tijd bezig om de e-commerce functionaliteiten binnen hun Family of Apps te vergroten. Het bedrijf probeert hiermee meer bedrijven aan zich te binden, de verkoop van producten via het platform te stimuleren en de inkomstenbron van apps zoals Facebook en Instagram te diversifiëren. Met onder andere de introductie van Facebook Pay begin van dit jaar, hoopt Facebook een nieuwe inkomstenbron aan te boren in de vorm van provisie per transactie via Facebook Pay.

TikTok, de grootste concurrent van Instagram, kondigde in oktober al aan te gaan samenwerken met Shopify om het taggen van producten mogelijk te maken. Of dit genoeg is om Instagram op afstand houden is maar de vraag. De E-commerce functionaliteiten van Instagram zijn op het moment beter toegankelijk en verder ontwikkeld dan die van TikTok. Het is interessant om te zien of TikTok in staat zal zijn om onder de druk van Instagram uit te komen.

WhatsApp maakt winkelen makkelijker met ‘winkelwagen’-functie

Na de lancering van WhatsApp Productcatalogi in november vorig jaar is Whatsapp constant manieren aan het zoeken om de verbinding tussen bedrijven en consumenten te verbeteren. Het platform voegt voortdurend nieuwe functies toe die het voor gebruikers gemakkelijker moet maken om items te kopen via de app. De laatste ontwikkeling is de lancering van de ‘winkelwagen’-functie. De nieuwe functie is wereldwijd direct te gebruiken.

WhatsApp kondigde de lancering enthousiast aan in een officieel statement:

“We zijn verheugd te melden dat we vanaf vandaag Winkelwagens bieden in WhatsApp. Winkelwagens zijn ideaal bij chats met bedrijven die vaak meerdere items tegelijk verkopen, bijvoorbeeld een lokaal restaurant of een kledingwinkel. Met Winkelwagens kunnen gebruikers door een catalogus bladeren, meerdere producten kiezen en de bestelling als één bericht naar het bedrijf verzenden. Zo kunnen bedrijven een stuk gemakkelijker bestellingen bijhouden, aanvragen van klanten beheren en transacties afronden.”

Bron: WhatsApp

Het gebruik van de deze feature is eenvoudig. Zoals in de afbeelding hierboven te zien is, krijgen gebruikers de mogelijkheid om een product uit te catalogus te selecteren door op ‘Toevoegen aan winkelwagen’ te klikken. Zodra de gebruiker klaar is met winkelen kan de winkelwagen vervolgens in één keer als bericht worden verzonden naar het bedrijf.

Naar verwachting zullen er in de nabije toekomst meer e-commerce functionaliteiten worden toegevoegd aan WhatsApp. WhatsApp Business zal daardoor in de toekomst een steeds belangrijkere rol gaan vervullen binnen de marketingstrategieën van veel bedrijven.

LinkedIn lanceert zijn Productpagina’s

LinkedIn heeft deze maand LinkedIn Productpagina’s aangekondigd, een speciaal tabblad voor bedrijfspagina’s om te merk affiniteit op te bouwen rondom een specifiek product. Met productpagina’s wordt het voor bedrijven mogelijk om productaanbevelingen en ‘reviews onder de aandacht te brengen, leads te generen en extra content toe te voegen zoals video’s, productomschrijvingen’ en meer.

Omdat het bedrijf van plan is om een vertrouwd overzicht te creëren van relevante productpagina’s en productreviews, zal het nauw betrokken zijn bij het selecteren van gekwalificeerde productpagina’s. Bedrijven die de optie krijgen om een productpagina toe te voegen aan hun bedrijfspagina, zullen een lijst van vooraf geselecteerde producten tegenkomen die LinkedIn heeft samengesteld op basis van bestaande gegevens van zowel de bedrijfswebsite als de LinkedIn Bedrijfspagina. LinkedIn hoopt hiermee te voorkomen dat zijn productpagina’s worden gebruikt om tijdelijke producten of aanbiedingen te promoten.

Het platform geeft in hun introductie aan dat de productpagina’s in eerste instantie zijn gereserveerd voor ’tastbare productaanbiedingen’. Het platform is wel van plan om in nabije toekomst een ‘dienstenmarktplaats’ te lanceren. De nieuwe LinkedIn Productpagina’s worden als eerst uitgerold binnen B2B-softwareproducten categorie. In het verloop van het aankomende jaar zal LinkedIn meer industrieën toegang gaan verlenen tot de productpagina’s.

Bron: LinkedIn

Bas van Poorten
Partner & Head of Social bij SDIM Online Marketing bij SDIM Online Marketing

Full-service online marketing agency SDIM maakt succesvolle organisaties nog succesvoller online. Van e-commerce tot business-2-business, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!