Social media op de online arbeidsmarkt

18 mei 2011, 11:00

Het werk van intermediairs is drastisch veranderd van kaartenbakken met faxnummers naar databases met e-mailadressen. Social media komen steeds vaker om de hoek kijken bij het werven en selecteren van sollicitanten. Er is een geheel nieuwe arbeidsmarkt ontstaan, de online arbeidsmarkt. In mijn vorige blog, Goed nieuws: Meer werk voor marcommers!, ben ik uitgebreid ingegaan op het feit dat het aantal vacatures voor marcommers flink is gestegen en dan vooral voor online professionals. Het is dan ook geen verrassing dat het internet en de daarbij behorende social media een duidelijke impact hebben op de arbeidsmarkt.

Zestig procent van de Nederlandse werknemers heeft een profiel op een social media website, blijkt uit de Randstad WerkMonitor, dat naast het vaste onderwerp mobiliteit, in april ook ingaat op het gebruik van social media van de werknemers. Bijna een kwart van alle werknemers zet social media in om zichzelf specifiek als werknemer te profileren.

Veel werknemers zien arbeidskansen in het gebruik van social media. Dat blijkt wel uit het onderzoek, waar 55 procent van de werknemers zegt dat social media ze kunnen helpen bij het vinden van een nieuwe baan. Een goed netwerk is hiervoor altijd belangrijk geweest, maar met netwerksites als LinkedIn en Twitter is het uitbreiden van je netwerk en dus het vergroten van je kansen op de arbeidsmarkt, in één keer enorm gegroeid.

Ook voor werkgevers zijn deze social media een goede ontwikkeling. Als organisatie is je online profilering op social media belangrijk omdat dit tevens je visitekaartje is naar de buitenwereld. Als wij als USG Capacity zijnde een kandidaat ergens willen voorstellen dan bekijken onze kandidaten veelal eerst de online profilering van het betreffende bedrijf om te bepalen of dit bedrijf past bij de persoon. Uit recentelijk onderzoek van de WerkMonitor wordt dit dan ook bevestigd ongeveer de helft van de respondenten geeft aan op social media informatie te zoeken over een werkgever, ter voorbereiding op een sollicitatie.

Nederland voorloper op Twitter & LinkedIn

Nederland is een koploper in het gebruik van LinkedIn en Twitter, blijkt uit een onderzoek van comScore. Vooral hogeropgeleiden en dan met name professionals tot dertig jaar, zijn het meest actief op deze social media. Dit is een belangrijk gegeven voor Nederlandse bedrijven. Het maakt duidelijk dat het loont om actief gebruik te maken van social media. Het laat zien dat het je bereik vergroot en dat de kansen op geschikte matches toenemen.

Het is dan ook opmerkelijk dat ondanks dat een derde van de ondervraagde werknemers aangeeft zakelijk profijt te hebben van social media, slechts een minderheid van de werkgevers toegang biedt tot social media op het werk. Het gebruik van social media is immers iets waar werkgevers in de toekomst niet langer omheen kunnen. De online arbeidsmarkt zal niet snel inkrimpen. Social media is een factor waar je je voordeel mee kunt doen, dus erken de voordelen en implementeer deze.

Wout Oosterhof
Bedrijfsdirecteur bij Maintec

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rick de Jong

    Leuke blog, al is het weinig nieuws & weinig nieuwswaarde. Daarbij een aantal niet goed lopende zinnen (zinsopbouw).


    20 mei 2011 om 08:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!