Social network + e-commerce = social commerce

28 februari 2006, 11:09

Frank Janssen heeft opnieuw een lezenswaardig artikel gepubliceerd op Frankwatching, dit keer over de opkomst van social commerce. Social Commerce, een begrip dat eind vorig jaar werd geintroduceerd door Yahoo toen het de Shoposphere lanceerde, is niets anders dan de rol van sociale netwerken (kenissen, vrienden, familie) bij de online aankoop van producten. Het begrip werd na de introductie door Yahoo snel opgepakt door trendwatchers als David Beisel en Steve Rubel.

Frank gaat in zijn artikel in op online communities, vergelijkingssites en nieuwe e-commerce initiatieven zoals Kaboodle en Zoundry. Opvallende afwezige in het lijstje van Frank is het recent gelanceerde Edgeio.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Aldo

    De nieuwe micro economie is een feit. Ook mijn weblog staat hoog gerankt door Google (6) terwijl ik pas vanaf december actief ben. Mijn blog is de spil in alle communicatie, uitwisseling van ervaringen, opinie, aanbevelingen, etc. Logisch natuurlijk wanneer ik nu al 350 unieke bezoekers per dag trek hier een eShop aan koppel (deze week live) Ook andere eShops melden zich inmiddels en zie up en cross-sell mogelijkheden. Neem je een knooppunt positie in binnen een thema of content, voor mij lekker eten en drinken, dan is de voorsprong enorm. Andere eShops ontbreekt dus de content, een shop koppelen aan je blog is dus logisch en heel krachtig. Overigens zijn 10 andere foodbloggers nu producten aan het proberen en schrijven er inmiddels recensies over op hun eigen bog.


    28 februari 2006 om 10:33
    media

    Aldo, ik begrijp je enthousiasme maar ik wil je er toch op wijzen dat online communities niet ontstaan vanuit de behoefte om online producten te kopen. Online communities onstaan door gemeenschappelijke interesse en dat deze peer group wordt aangesproken op het moment dat er een aanschaf moet worden gedaan is een logische gedachte (en daar kun je ook zeker gebruik van maken). Pas echter op er geen online shop van te maken waarbij ook nog iets van sociale componenten in ‘hangen’. Dat is namelijk de omgekeerde wereld en zou (opnieuw) de doodsteek betekenen van e-commerce!


    28 februari 2006 om 10:37
    Aldo

    Helemaal gelijk, is zeker ook niet de primaire insteek. Wel een extra kans die vanuit een converstatie over een thema of zelfs product ontstaat. Het thema eten & drinken in mijn geval, gerelateerd aan een overtuiging, duurzame productie, smaak en biologisch is waar ik voor sta en waar ik over blog.

    Dank.


    28 februari 2006 om 11:43
    Joost

    Ja interessant. Zelf hou ik me bezig met de strategische waarde van internet voor bedrijven en organisaties. Ik ben bezig met hoe het strategisch management met betrekking tot internet verandert is in de laatste vijf jaar. Maak daarbij op dit moment vergelijkingen met het boek Internet Strategie van Ben Tiggelaar zo’n 5 jaar geleden. Iets als social commerce is duidelijk zo’n vernieuwing ten opzichte van toen. Frank’s artikel was inderdaad lezenswaardig. Top!


    28 februari 2006 om 13:06
    Robert Gaal

    Edgeio is een andere manier van e-commerce, niet zozeer social commerce.


    1 maart 2006 om 08:58
    media

    Blue, Edgeio is wel degelijk gebaseerd op social commerce – het is een component die juist is ontwikkeld om op sociale netwerken (bijv. weblogs) in te zetten.


    1 maart 2006 om 09:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!