Sociale media en e-mail: enkele voorbeelden van Key Performance Indicators

JDC
24 april 2010, 09:39

Een recent rapport van eMarketer toonde aan dat de convergentie tussen e-mail marketing en sociale media niet alleen een prioriteit is maar dat e-mail marketing en sociale media ook ‘dikke vriendjes’ zijn. Een volgende vraag is wat de impact is op het vlak van metrics. Via deze Amerikaanse post vond ik een artikel dat enkele voorbeelden geeft van Key Performance Indicators.

Om te bewijzen dat de integratie tussen e-mail marketing en sociale media werkt heb je natuurlijk de nodige metrics en KPI’s (Key Performance Indicators) nodig. Sommigen daarvan kunnen te maken hebben met engagement, conversaties, viral spread en merkreputatie maar er zijn ook heel wat andere manieren om na te gaan hoe ‘sociaal’ je e-mails en vooral je abonnees zijn.

Volgens Ryan Deutsch kunnen de volgende KPI’s e-mail marketeers helpen bij het bepalen van de waarde en bijdrage van zogeheten influencers in de e-mail lijst.

Contacten

Als de ‘sociale content’ (lees: content die de moeite van het delen waard is) de ontvangers van je e-mails aanzet om te delen, zullen de zogeheten ‘sharing tools’ die je in je e-mails opneemt, je iets vertellen over de omvang van het netwerk van je abonnees en je toelaten diegenen te identificeren die het meeste ‘influencer’ potentieel hebben.

Het aantal gedeelde uitnodigingen

Nieuwe oplossingen, die aanzetten tot sharing, bieden je de mogelijkheid om het sociale engagement van je abonnees te bepalen bij het tracken van het aantal verstuurde uitnodigingen (om in te schrijven of iets te delen bijvoorbeeld).

Het aantal aanvaarde uitnodigingen

Het is niet omdat een abonnee van je e-mails een vriend uitnodigt, dat die ook aanvaardt. De echte influencers zijn niet per se zij die de meeste uitnodigingen versturen maar zij die het meeste anderen kunnen aanzetten tot effectieve participatie.

Conversies

Conversie is een bekend begrip in e-mail marketing. Uiteindelijk is het een basisonderdeel van wat we allemaal doen: de conversie van klik tot actie en de conversie van lead tot klant. Maar je kunt ook de conversies gaan bekijken op een ander, meer sociaal niveau. Zo kun je nagaan hoeveel van de leden van de persoonlijke netwerken van je abonnees tot conversie hebben geleid.

Het zijn slechts enkele manieren waarop je het virale karakter en de sociale dimensie van de integratie tussen e-mail marketing en social media marketing kunt in kaart brengen door nieuwe KPI’s.

Welke KPI’s voor jou werken, bepaal je zelf. Ze hangen vooral af van je doelstellingen en je inventiviteit.

Voor wie meer wil weten over hoe je e-mail en social media kunt integreren, nog deze link naar een white paper van de Amerikaanse ESP over het thema.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!