Sony sluit in-game advertising deal voor PS3 met IGA

6 juni 2008, 10:10

{title}Enkele dagen geleden maakte Sony bekend een in-game advertising deal te hebben gesloten voor de PS3 met het bedrijf IGA Worldwide. Dit houdt in dat IGA dynamische in-game advertising uitingen zal verzorgen in een aantal PS3-games, wat concreet gezien neerkomt op billboards en posters die via de online vebinding van de PS3 kunnen worden ingeladen en gemeten.

De CEO van IGA Worldwide zegt in het persbericht: ‘Door dit partnerschap met Sony Computer Entertainment, kan IGA adverteerders wereldwijd in contact brengen met een grote en waardevolle groep consumenten van 16 t/m 35 jaar die geld te besteden heeft. Onze gestandaardiseerde, bewustzijnsverhogende reclameformaten komen tijdens het spelen direct de huiskamers binnen. Hierdoor ontstaan geweldige mogelijkheden voor adverteerders die gebruik willen maken van een ander entertainmentmedium dan de gebruikelijke tv-spot.’ Wat niet in het persbericht wordt gemeld, is dat dit een non-exclusive partnership is.

IGA Worldwide zal enkel de dynamische in-game advertising in een aantal EA games gaan verzorgen. Hiervoor hebben EA en IGA Worldwide onderling afspraken gemaakt. De deal tussen IGA en Sony komt er dus op neer dat IGA nu een “PS3 approved” in-game advertising leverancier is geworden. Het is nu aan IGA om meer deals met publishers en game-ontwikkelaars te maken, zodat het netwerk met games uitgebreider wordt en er meer bereik kan worden gegenereerd over verschillende doelgroepen.

De concurrent van IGA, Double Fusion, is momenteel ook in gesprek met Sony over een partnership. Volgens mijn bronnen duurt het niet lang meer tot ook Double Fusion toegang krijgt tot het PlayStation Network en net als IGA ook dynamische in-game advertising uitingen mag en zal verkopen. Dit betekent dus, zoals ik eerder ook al aangaf, dat de PS3 een open ingame advertising platform krijgt en dat IGA en Double Fusion het zullen moeten uitvechten met de gamepartijen. Vanuit Ubisoft zijn wij ook in contact met beide bedrijven. De komende maanden zal een besluit worden genomen over een partnership. Zoals wellicht bekend, valt Massive Inc. geheel buiten deze discussie, aangezien dit bedrijf onderdeel is van Microsoft en verantwoordelijk is voor dynamische in-game advertising voor de Xbox 360 en PC.

Hoewel de PS3 een jaar later dan de Xbox 360 op de markt is verschenen, heeft Sony de achterstand op Microsoft en de Xbox 360 in Europa al ingehaald. In Japan heeft de Xbox 360 het nooit echt goed gedaan – het zijn de Wii, DS, PSP en PS3 die daar domineren. De enige markt waar de Xbox 360 nog wel een ruimte voorsprong heeft, is de VS. De verwachtingen zijn dat de PS3 in 2009 de Xbox 360 wereldwijde installed base zal passeren.

Via dynamische in-game advertising kunnen adverteerders dus vanaf zeer korte termijn zowel op de Xbox 360 en PC, als op de PS3 campagnes gaan boeken. Dit biedt mogelijkheden voor zowel internationale brands (Coca-Cola, Nike etc.) als voor lokale partijen (Postbank, Landmacht, enzovoort). Het blijven echter relatief platte uitingen en echte interactie vanuit de game met een billboard of poster zal er niet zijn. Hiervoor bieden statische in-game advertising, product placement en gameplay integraties de oplossing. Inmiddels duiken de voorbeelden van campagnes bestaande uit een mix van dynamische en statische in-game advertising ook op. Denk aan een statische Puma shop in een game, met in de shop zelf dynamische uitingen met daarop specifieke campagnes en andere communicatie die tijdsgebonden is. Dit is slechts het begin; ik verwacht dat de creativiteit de komende jaren zal toenemen en dat we nieuwe en verfrissende campagnes zullen gaan zien.

Cem Yildiz
Strategic Sales Manager bij Ubisoft

Strategic Sales Manager bij Ubisoft en binnen deze functie verantwoordelijk voor digitale distributie, sublicensing, in-game advertising en strategische partnerships. Daarnaast oprichter van World of Goals en G4M3.nl.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Koen

    Ik ben benieuwd hoe creatief de marketeers van deze tijd zijn om deze hele specifieke doelgroep(en) te kunnen bereiken. Er is namelijk nog veel weerstand vanuit de hardcore gamers. En aangezien voornamelijk hardcore gamers een Xbox360, PS3 of PC hebben ben ik eveneens benieuwd naar de Nintendo Wii.

    Persoonlijk ben ik over ingame advertisement op de Wii nog niets tegengekomen. Nu heb ik ook niet actief gezocht, maar aangezien dit de meest populaire console van het moment is (onder hardcore gamers en casual) hoop ik dat hier eveneens gekeken wordt naar dergelijke toepassingen. Zelf verwacht ik dat met de Wii meer creatieve concepten bedacht kunnen worden dan ooit mogelijk zullen zijn met de xbox360, PS3 of PC. Het bereik van de verschillende doelgroepen daargelaten.


    8 juni 2008 om 10:44
    CemYildiz

    De PC is zeker geen hardcore game platform, er worden zowel hardcore games als casual games op gespeeld. De Wii neigt misschien aan de oppervlakte naar casual gamers, maar het zijn in het begin ook miljoenen Nintendo fans geweest die de console hebben gekocht.

    De PS3 trekt nu misschien meer hardcore gamers aan, maar dat komt ook door de relatief hoge prijs van de console. De PS2 is nu een supermainstream console, maar was dat in het begin ook niet. Het is dus ook een kwestie van lifecycle.

    Nintendo wil voorlopig weinig/niets te maken hebben met ingame advertising, dus ik zie juist zeer beperkte mogelijkheden op het gebied van ingame advertising voor de Wii en Wii games. Tenzij een brand/adverteerder besluit om zelf een full-production Wii game te laten maken.


    8 juni 2008 om 12:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!