SPAM

23 mei 2005, 16:41

Nadat eerder bureaus als Onetomarket en Gladior zijn bestraft voor het inzetten van zoekmachinespam, blijken nu ook de websites van FBTO en OHRA (beide klanten van Checkit) te zijn verbannen uit Google. Is zoekmachinemarketing na email-marketing het volgende slachtoffer van spam of weet de branche zich zelf op tijd te herstellen?

Tot vorig jaar werd er in de markt van search engine optimalisatie gewerkt met technieken die tegenwoordig niet meer (oogluikend) worden toegestaan. Technieken als cloaking worden door zoekmachines beschouwd als spam en zodra men merkt dat websites deze technieken gebruiken, bestaat de kans dat ze een penalty krijgen. Dit betekent dat de betreffende websites voor bepaalde periode uit de zoekmachines verdwijnen.

Medio vorig jaar zijn hierover (ook in Nederland) duidelijke afspraken gemaakt door de betrokken partijen. En gelukkig zien we (ook bij de bovenstaande bureaus) een duidelijke verbetering optreden. In toenemende mate wordt organic search als techniek gebruikt om een goede positie in zoekmachines te krijgen. Organic search is een methodiek waarbij de website goed doorcrawlebaar is (techniek), de juiste opbouw van content en terminologie heeft (content) en vanuit relevante kwalitatieve bronnen verwijzende links heeft (linkpopulariteit). De zoekmachineoptimalisatie vind dus plaats door de site zelf, geheel zichtbaar voor bezoekers, op een nette manier en volgens de regels van de zoekmachines.

Helaas blijken nog steeds websites gebruik te maken van spamtechnieken en zijn er bureaus die het migratieproces (van o.a. cloaking naar organic search) te laat zijn gestart. Paul Aelen (Checkit) hierover tegen Marketingfacts:

Helaas blijkt het doorvoeren van de aanpassingen bij onze klanten meer tijd te kosten dan was verwacht. Dat heeft erin geresulteerd dat we bij enkele van de meer dan 200 klanten door de tand des tijds zijn ingehaald en dat deze pagina’s voor enkele klanten uit de Google index zijn verwijderd. We betreuren dit incident en hechten er waarde aan nogmaals te benadrukken dat het hier over verouderde zoekmachine pagina’s gaat.

Verouderde pagina’s of niet, Checkit en de klanten van Checkit waar de verouderde pagina’s zijn geconstateerd, zijn nu terecht gestraft. Het migratieproces is te laat ingezet en daarvoor zullen ze (tijdelijk) op de blaren moeten zitten.

Zoals eerder aangegeven zijn de bureaus en de adverteerders er zich steeds meer van bewust dat het gebruik van spam de markt voor zoekmachinemarketing geen goed zal doen. Leidende SEO-bedrijven zijn op dit moment dan ook aan het kijken hoe ze het beste tot o.a. een code of conduct kunnen komen (via een SEMPO of andere belangengroep) om juist dit snel groeiende marktsegment van juiste werkwijze en voorlichting te kunnen bedienen.

Ben benieuwd of er nog meer ‘oude lijken’ uit de kast komen de komende tijd.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!