Sportpas als marketinginstrument

19 november 2005, 06:40

Sinds 1 november kunnen sportbonden participeren in het Nationale Sportpas programma van NOC*NSF. De Nationale Sportpas biedt vanaf volgend jaar alle licentie- en ledenkaarthouders kortingen en voordelen bij een groot aantal bedrijven. De branches waar de gebruiker korting kan krijgen zijn uiteenlopend zoals sportartikelen, reizen, (mobiele) telefonie, verzekeringen en brandstof. En daar komen nog een aantal branches bij.

De Nationale Sportpas is een initiatief van NOC*NSF, de sportbonden en hun aangesloten verenigingen in samenwerking met een groot aantal Nederlandse retailers en bedrijven. Elke sporter die lid is van een sportvereniging, krijgt zijn/haar lidmaatschapspas met het logo van de Nationale Sportpas erop als de betreffende sportbond is aangesloten. Op vertoon van deze ?Nationale Sportpas? ontvangt een sporter een bepaald percentage korting over de aankoop op zijn of haar persoonlijke Sportpastegoed. Via de website kan men dit gaan besteden of overboeken op je eigen bankrekening. De aangesloten bedrijven maken daarnaast ook nog een kleiner bedrag over naar de Nationale Sportpas. Deze bijdrage is bedoeld om de georganiseerde sport in Nederland te versterken. Kortom, sporters hebben zelf voordeel en steunen indirect hun sport!

?Dit programma biedt echt iets extra?s: naast korting bij een groot aantal bedrijven, wat mensen toch altijd graag ontvangen, krijgen zij met hun eigen sportpas ook aanbiedingen van hun sportbond. Dat koppelt sporten aan voordeel en dat is uniek! Daarnaast gaat ook een deel van het voordeel naar de sportbonden, zodat de sport in Nederland er echt van profiteert?, aldus Betje van Everdingen, sinds 1 juni 2005 directeur van de Nationale Sportpas. Zij was jarenlang algemeen directeur van het succesvolle spaarprogramma Airmiles en heeft daarnaast jarenlange ervaring op het gebied van marketing en communicatie.

De Nationale Sportpas is een extra en zeer interessante mogelijkheid voor sportverenigingen om nieuwe leden te werven en bestaande leden te behouden. Ook de deelnemende bedrijven geloven in de kracht van de georganiseerde sport. De doelgroep bestaat immers uit bijna vijf miljoen mensen die lid zijn van 30.000 sportverenigingen.

Theo Fledderus, directeur van NOC*NSF: ?De Nationale Sportpas past binnen de ambities van de sportbonden om intensiever samen te werken om de georganiseerde sport te verbeteren. NOC*NSF en de sportbonden willen er in 2008 een half miljoen nieuwe leden bij hebben. Sportbonden en -verenigingen kunnen nu ook zelf, op lokaal niveau, aan de slag met de Nationale Sportpas als instrument voor ledenwerving en -behoud.?

?Als steun in de rug en om de sportvereniging neer te zetten als de ?place-to-be?, zijn we als NOC*NSF samen met de bonden gestart met een multimediale campagne. Het doel van deze campagne is de grote maatschappelijke waarde van sporten in georganiseerd verband te laten zien. Immers, de sportvereniging biedt voor elk wat wils. Mensen worden gestimuleerd actief in een vereniging te participeren. Als sporter, maar ook als vrijwilliger of professional. Van barmedewerker of scheidsrechter tot bestuurs- of commissielid. Maar vooral moet de campagne iedereen ervan bewust maken, dat de sportvereniging een belangrijke sociaal-maatschappelijke bijdrage levert aan de Nederlandse samenleving.?

Om toegang te krijgen tot het persoonlijke Sportpastegoed, dien men zich na het ontvangen van de licentie aan te melden op de site www.nationalesportpas.nl Hier krijg je een persoonlijke pagina met een overzicht van het gespaarde bedrag. Via de verschillende online Sportpas-shops kan je met het opgebouwde spaartegoed aankopen doen. In de shops worden speciaal geselecteerde, sportgerelateerde artikelen aangeboden, onder andere tickets voor sportevenementen en sportreizen. Ook is het mogelijk om het opgebouwde saldo direct naar de eigen priv?-rekening over te maken. De sporters sparen dus geen punten maar geld!

Op 18 november zal bekend worden gemaakt welke partners en bedrijven precies deelnemen aan het Sportpas programma. In december zal ook duidelijk worden wat de NOC*NSF ambities op het gebied van content en media zijn. De sportkoepel is in finaal gesprek met partners om op korte termijn een omvangrijk strategieondersteunend crossmediaal sportprogramma uit te gaan rollen.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    ErwinVanLun

    Leuk! Goed stuk. Hier liggen idd veel kansen. Ben benieuwd of we straks ook korting krijgen bij ziektekostenverzekerigen, die natuurlijk gebaat zijn bij sportende deelnemers (of juist niet, gezien het blessurerisico?).


    19 november 2005 om 12:31
    at

    @erwin, inderdaad een sportpolis is ook in de maak.


    19 november 2005 om 14:55
    René Zonneveld

    Het is een mooi persbericht. Maar wat is nieuw (sinds 1950, zeg maar?


    19 november 2005 om 18:58
    venturo

    @ Rene, De toegevoegde visie van Venturo misschien? 🙂


    20 november 2005 om 00:10
    media

    Was al een tijdje op de hoogte van dit iniatief en zie abosluut interessante mogelijkheden voor zowel NOC*NSF als partners. Ben ook benieuwd welke rol internet in dit project krijgt (naast andere media).


    20 november 2005 om 08:29
    sezer

    ik snap het eigenlijkl niet?

    wat kan ik allemaal doen met die sportpas???

    en waarop krijg ik korting???

    mail me,,of voeg me ff toe? dank jewel


    8 augustus 2008 om 09:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!