Hoe gaat Spotify eindelijk winstgevend worden?

19 april 2018, 06:00

Met de recente beursgang is Spotify meer dan ooit in beweging. Op het moment draait het bedrijf nog flinke verliezen, maar het is hard op weg winstgevend te worden. In aanloop naar het Spotify-persevenement op 24 april – waar naar verluidt innovaties en veranderingen gaan worden aangekondigd – neem ik je mee in de recente ontwikkelingen, van beursgang tot te verwachten nieuwe producten en abonnementen. Een Spotify-overzicht.

Spotify in cijfers

Spotify is uitgegroeid tot ’s werelds grootste muziekstreaming-dienst en zorgde in de afgelopen jaren voor een culturele verschuiving in de manier waarop we muziek afspelen en ervoor betalen. Na tientallen jaren van het kopen van lp’s, cd’s en digitale downloads, betalen we nu steeds vaker een vast bedrag voor onbeperkt luisteren, zonder dat we eigenaar worden van de muziek. Spotify is sinds 18 mei 2010 beschikbaar in Nederland en bereikte in 2017 32 procent van de Nederlanders. Eind 2017 had Spotify wereldwijd 71 miljoen betalende klanten en 157 miljoen mensen gebruikten de dienst minimaal één keer per maand. Spotify betaalde dat jaar 8 miljard dollar uit aan royalty’s.

Aan het einde van het eerste kwartaal van 2018 had Spotify 169,5 miljoen actieve gebruikers, waarvan 74,5 miljoen betalende. Spotify heeft laten weten dit jaar te willen groeien naar 203 miljoen gebruikes, waarvan 94 miljoen betalende gebruikers. De betalende abonnees worden geworven vanuit de nieuwe abonnees die gratis luisteren. Met productvernieuwingen probeert Spotify die groep steeds groter te maken.

Ter vergelijking: de nummer twee in muziekstreaming is Apple Music, die 40 miljoen betalende klanten heeft en met 2 miljoen gebruikers per maand groeit. Momenteel zijn er 8 miljoen Apple-gebruikers met een proef-abonnement.

Europa is de grootste markt voor Spotify, met 58 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, goed voor 37 procent van het totale publiek. Spotify claimde in 2016 een aandeel van 42 procent in de wereldwijde streamingmarkt, met een aandeel van 95 procent in Zweden, 59 procent in het Verenigd Koninkrijk en 41 procent in de VS.

Muziekbranche maakt weer winst, nu Spotify nog

In de twaalf jaar dat Spotify bestaat, heeft het nog nooit winst gemaakt. Vorig jaar groeide het verlies van Spotify naar 1,235 miljard euro (1,507 miljard dollar), het hoogste ooit. 70 Procent van de inkomsten moet namelijk aan royalty’s terugbetaald worden. In hetzelfde jaar dat het verlies van Spotify naar recordhoogte steeg, groeide de omzet van de muziekindustrie met 16,5 procent naar 8,7 miljard dollar.

“In hetzelfde jaar dat het verlies van Spotify naar recordhoogte steeg, groeide de omzet van de muziekindustrie met 16,5 procent”

Spotify werkt aan twee scenario’s om eindelijk winst te gaan maken:

  • Schaalvergroting: meer gebruikers, zodat de muziek-industrie onder druk moet veranderen.
  • Uitbreiding van content naast de huidige reeds opgenomen muziek: podcasts, concerten, audio-boeken en video. Met de introductie van Spotify Spotlight in januari wordt de eerste stap gezet. Partners kunnen een extra contentlaag toevoegen aan de muziek in het platform van Spotify.

Stille beursgang

Om gehoor te geven aan het groei-scenario, ging Spotify op dinsdag 3 april ‘stilletjes’ naar de beurs. Overigens zonder grote campagnes of pers-evenement om nieuwe aandelen uit te geven, een zogenaamde ‘direct-listing’, een vorm waarmee een bedrijf geen nieuw kapitaal ophaalt, maar een deel van de huidige aandelen van investeerders en werknemers verhandelbaar maakt. Er is vooraf – zoals bij normale beursgangen – niet in de markt getoetst wat vraag en aanbod zouden moeten zijn. Er was geen introductieprijs bekend en er was ook niet bekend hoeveel aandeelhouders hun aandeel wilden verkopen.

De verwachtingen zijn dat er de komende tijd weinig handelen in de aandelen zal zijn. De meeste aandeelhouders zijn er voor de lange termijn. Spotify zal de komende tijd verder moeten groeien. De koers van het aandeel SPOT schommelt al dagen rond de openingsprijs van 149 dollar. De beurswaarde van Spotify is hiermee ongeveer 26,5 miljard dollar.

Maar wat is 26,5 miljard waard? En kun je het ten gelde maken? Je hebt het bij Spotify eigenlijk over de algoritmes, de gebruikers en de waarde van luisterdata. Wel is het zo dat de waarde van private transacties in Spotify in februari (dus voor beursgang) tussen de 95 en 127,50 dollar schommelden. Fors lager dan de huidige aandelenkoers dus.

Geruchten over nieuwe producten

Op 24 april houdt Spotify een pers-evenement in New York. De geruchtenmachine draait op volle toeren en één van de verwachtingen, gemeld door The Verge, is dat er nieuwe hardware gelanceerd gaat worden: een apparaatje waarmee je in de auto Spotify kunt luisteren. Ook een manier om te groeien. De meningen verschillen nog of dit echt briljant is, aangezien steeds meer auto’s connectiviteits-mogelijkheden hebben – denk aan streaming bluetooth en Apple CarPlay of Android Auto. Toch ben je met die oplossingen wel afhankelijk van je smartphone. Het nieuwe apparaatje van Spotify zou onafhankelijk werken, spraakbesturing en een eigen 4G-datasim hebben.

Er komen verschillende prijsmodellen voorbij, van 12,99 tot 14,99 dollar per maand, met een minimale afname van een jaar. Daar zou ook een Premium Spotify-abonnement bij horen, waardoor de uiteindelijke kosten erg meevallen. Vanuit Spotify slim bedacht natuurlijk, want het kan een grote groep mensen aanspreken die via de eerder genoemde verbindingsmogelijkheden onderweg geen toegang tot Spotify hebben. Hiermee is weer een nieuw gebruiksmoment gecreëerd.

Daarnaast meldt Bloomberg dat er een nieuwe versie van de gratis app onderweg is, waarmee Spotify meer gratis gebruikers wil gaan converteren.

Loudr herkent sample-dieven

Op 13 april 2018 werd bekend dat Spotify het muziekrechten-bedrijf Loudr heeft overgenomen. Het bedrijf ontwikkelt herkennings-software, waarmee Spotify meer grip krijgt op het proces om royalty’s aan de juiste artiesten uit te betalen. Volgens Spotify zelf zit de echte innovatie in dit soort diensten: de muziek is immers al eerder opgenomen. Loudr zorgt ervoor dat artiesten direct bij de juiste eigenaar uitkomen voor het hergebruiken van samples. Daarnaast moet deze dienst Spotify ook meer gaan behoeden voor dure rechtzaken, zoals de recentelijke zaak met Wixen.

“Spotify test nieuwe abonnementsvormen, ook buiten het muziekdomein”

Contentdeals

Spotify test geregeld nieuwe abonnementsvormen en werkt ook graag samen met andere contentleveranciers. De strategie om winst te gaan maken, kan – zoals gezegd – ook een uitbreiding van content inhouden. Op het gebied van muziek wordt dit met Spotify Spotlight gedaan, maar het kan ook iets anders zijn dan muziek. Op 15 april kwam het nieuws naar buiten dat Spotify samenwerkt met Hulu, een Netflix-achtige aanbieder van streamingvideo, die in de Verenigde Staten een miljoen abonnees heeft. Voor 12,99 dollar per maand heb je toegang tot beide diensten. De eerste drie maanden betaal je zelfs maar 99 dollarcent.

Advertising eindelijk winstgevend

Momenteel zorgen de Premium-abonnementen bij Spotify voor 90 procent van de inkomsten. De advertentie-inkomsten maakten tot 2016 verlies, maar waren in 2017 voor het eerst winstgevend: 43 miljoen euro. Een druppel op een gloeiende plaat, maar het begin is er. En met de gewenste groei in 2018, naar 203 miljoen gebruikers waarvan 94 miljoen betalende, is er ook een flinke groei zichtbaar van de groep millennials die dagelijks twee uur luisteren en advertenties horen. Daarnaast probeert Spotify de advertentieformats uit te breiden. In maart werd de audiovisuele 3D-advertentie gelanceerd, met een zeer hoog clickratio. Steeds meer merken ontdekken ook de mogelijkheden om een Spotify-playlist te combineren met hun merk. Een voorbeeld hiervan is #SoundofRum van Bacardi x Major Lazer.

Genoeg nieuws, en er gaat nog meer komen.

Wat denk jij? Is Spotify onderweg naar winstgevendheid?

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jan-Hendrik Vervelde

    Dit jaar zeker nog niet. Er gaan ook verhalen dat ze zelf meer content moeten produceren, zoals Netflix, maar dat dit door de contracten met de major labels onmogelijk is.


    19 april 2018 om 09:24
    Henri

    Het wordt pas écht leuk als ze -eindelijk- lossless gaan streamen.

    De kwaliteit van Tidal en Qobus is écht beter dan Spotify.


    20 april 2018 om 18:19
    Mark de Bruin

    Het event heeft plaatsgevonden vandaag. De verbeterde app voor de Spotify Free gebruikers is inderdaad gepresenteerd. Gebruikers krijgen 15 gepersonaliseerde afspeellijsten waar ze naast de shuffle knop wel zelf liedjes kunnen kiezen. Ook bieden ze een functie aan waarmee je data bespaard (het geluid zal er niet beter op worden).

    Het was een software evenement. Er is niet gesproken over Voice Control of hardware als het apparaatje voor in de auto zit.

    De koers daalde vandaag 2%. In aanloop naar vandaag was het aandeel wel gestegen van 149 naar 157 dollar. Nu staat het aandeel op 154,76 dollar.


    24 april 2018 om 19:02
    Erik de Ruijter

    Als muziek-auteur en vakbondsvertegenwoordiger van het ABC zeg ik dat Spotify is gebaseerd op zwendel. Artiesten en auteurs verdienen er niets aan. Spotify is gebouwd op drijfzand.


    23 mei 2018 om 08:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!