SPSS stelt teleur met analysetool voor weblogs

30 november 2005, 12:22

Jurriaan Krielaart (SPSS) over de commerciele mogelijkheden van weblogs

Naar aanleiding van een eerder persbericht keek ik met belangstelling uit naar de praktijkcase van SPSS vandaag op Marketing3.

Helaas, ik werd zwaar teleurgesteld. SPSS blijkt niets meer of minder dan de reeds bestaande text mining module te hebben losgelaten op weblogs en fora. De gebruiker moet zelf zijn weblogs of fora selecteren, zelf de teksten downloaden en deze zelf aanbieden aan de text mining module die er dan wat basis tekstanalyses op loslaat. Wellicht aardig voor bedrijven die de module reeds in hun bezit hebben maar wat mij betreft heeft het (nog) geen toegevoegde waarde op de reeds beschikbare tools.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Niels

    Hartstikke leuk dat marketing3 gebeuren met weblogs etc maar volgens mij is de site down…


    30 november 2005 om 13:37
    media

    Nee hoor, werkt prima aan deze kant!


    30 november 2005 om 13:40
    Arnoud

    De presentatie was inderdaad teleurstellend. Ze hebben het populaire woord “weblogs” gewoon gebruikt om meer mensen naar hun presentatie te trekken. Je kan hun analysetool (wordt nog niet gebruikt in Nederland) gebruiken om de ongestructureerde data van weblogs en fora te analyseren, maar dan moet je eerst wel even zelf een crawler/robot ontwikkelen/programmeren en daarna moet je alle gevonden informatie gewoon even opslaan (copywrite?). Daarna kan je de data analyseren…. maar ook dit gedeelte kwam niet goed naarvoren in de presentatie.


    30 november 2005 om 14:21
    jan kolstee

    Toch heerlijk die weblogs dat je mensen niet meer kunt “tricksen”


    30 november 2005 om 16:35
    markies

    Nog een opinie van een bezoeker (die blonde gozer achter je Marco :-)) ook ik was teleurgesteld. Als je geen goed verhaal hebt, vertel het dan niet en zet zeker geen pre-sales no-no neer die vervolgens op duidelijke( en voor velen voor de hand liggende vragen) probeert te beantwoorden met onsamenhangende zinnen zonder een adequaat antwoord. Aldus. Ik was uberhaupt minder te spreken over de dag en hoop op beter resultaat morgen. Will let you know!


    30 november 2005 om 16:54
    Bas

    Ik was er ook aanwezig, bij één van de drie presentaties (geen idee of ze nog aangescherpt zijn, ik zat bij de eerste). Het principe was goed, alleen de presentatie minder had ik het idee.

    Wat niet goed uit de verf kwam is dat je b.v. ook spiders kon inzetten om het web te spideren (en natuurlijk zal je daarbij iets moeten sturen of b.v. rss search engines moeten gebruiken die volgens hun nog in beta waren), die data downloaden en die analyseren.

    Het is jammer dat SPSS zich niet in de (potentiële) klant heeft kunnen verplaatsen en vanuit die optiek b.v. een case hadden gemaakt met alles wat over SPSS geschreven wordt en dat analyseren en dat presenteren.

    Ik vraag me dus af of het product minder was (wat jij stelt) of gewoon de presentatie minder aansprak. Ik denk het laatste.


    30 november 2005 om 20:05
    media

    Aha, was jij dat markies? 😉

    Bas, product bestaat al geruime tijd en heeft niets met weblogs of fora te maken (en is daar ook niet geschikt voor als ze er geen functionaliteiten aan toevoegen).


    1 december 2005 om 06:27
    Bas

    @Marco Klopt dat het product al geruime tijd bestaat. Wat mij niet geheel duidelijk werd was of die functionaliteiten (spiders, etc) nu standaard toegevoegd waren (als extra module koopbaar) of altijd los gemaakt zouden moeten worden. Uit jouw woorden begrijp ik het laatste en dan heb je volkomen gelijk.

    En natuurlijk is er voor een partij als SPSS nog heel veel te leren, maar wie weet, spideren ze marketingfacts ook en zijn ze slim en huren ze je in als consultant en hebben ze over een half jaar een goed product 😉


    1 december 2005 om 18:44
    Arnoud

    Als het product zou werken, dan hadden ze wel gereageerd op dit bericht 🙂


    1 december 2005 om 18:59
    Ruben Timmerman

    Sorry, kan het niet laten na bovenstaande negatieve reacties op de kennelijk niet-zo-professionele presentatie…

    Van de slide op de foto:

    “…zo optimaal mogelijk.”

    Ehhhh, back to school maar weer, mannen van SPSS?


    2 december 2005 om 17:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!