Start nu met newsbrand advertising!

22 maart 2021, 11:31

Waarom het goed is om per direct te gaan adverteren op nieuwsmerkplatformen

Met de opkomst van allerlei nepnieuws en desinformatie, genieten de authentieke nieuwsmerken het vertrouwen van een recordaantal mensen. Dat vertrouwen hebben zij gekregen door hun betrouwbare informatie en analyse. Die groeiende roep om betrouwbare info lijkt een gunstig effect te hebben op adverteerders.

Effectiviteitsexpert Peter Field (ja, die Field van dat model over merkbouwen en verkoopactivatie) analyseerde 182 reclamecampagnes die meededen met de IPA Effectiveness Awards.

Betrouwbaarheid van advertenties in de media

Uit het recent gepubliceerde onderzoek, waar Mediatel News over schrijft, blijkt dat advertenties die op nieuwsplatformen verschijnen door lezers als betrouwbaarder en van hogere kwaliteit worden gezien. En juist die twee factoren leiden tot een groei voor adverteerders.

In zijn studie stelt Field dat de impact op het vertrouwen in merken die adverteren op een nieuwsplatform de afgelopen zes jaar is gestegen. Van 13 procent in 2014 naar 30 procent in 2020. Maar wat vooral heel opvallend is, is de stijging van het volgende: als je als bedrijf reclame maakt op zowel een digitaal als een print nieuwsmerkplatform, dan word je heel erg vertrouwd. In deze periode is de stijging in vertrouwen maar liefst 50 procentpunten (van 9 procent in 2014 naar 56 procent in 2020).

De bedrijfseffecten voor merken

Field zelf over het onderzoek: “Het bewijs uit het onderzoek is overduidelijk: nieuwsmerken, en dan steeds vaker hun digitale platforms, leveren een sterke bijdrage aan de bedrijfseffecten van merken. Dat komt doordat zij een sterke impact hebben op merkvertrouwen en kwaliteitspercepties. En juist die twee merkeffecten zijn het sterkst verbonden met winstgroei.”

Vertrouwen en kwaliteit is dus een sleutel tot winstgroei van je bedrijf geworden. Daarom is het belangrijk om de beste advertenties te maken voor de plekken waar zij het beste tot hun recht komen: op nieuwsplatforms.

Thomas Romers schrijft als redacteur voor Marketingfacts. Binnen de marketing ligt mijn grootste interesse in branding en (online) communicatie via bijvoorbeeld de socials. Daarnaast klim ik graag in de pen om interessante, prikkelende artikelen te publiceren. Verder lees ik alles wat los en vast zit over auto's, politiek en het overige nieuws in onze maatschappij. Ter ontspanning ben ik vaak buiten en op de racefiets te vinden.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!