Start Restaurantweek 2009 Zomereditie

5 augustus 2009, 05:41

Twee maal per jaar wordt in Nederland de ‘Restaurantweek’ georganiseerd. Vanaf 5 augustus 10 uur kan weer gereserveerd worden voor een tafeltje bij één van de 1.000 deelnemende restaurants. Het feestelijke ‘uit eten’ kan dan plaats vinden in de week van 24 t/m 30 augustus 2009.

Tijdens deze week kunnen gasten voor slechts Euro 20 respectievelijk Euro 25 genieten van een drie gangenlunch of -diner op topniveau. Op 4 augustus vond in Santpoort op landgoed Duin & Kruidberg de opening van de Restaurantweek 2009 plaats.

Tijdens deze 6e Restaurantweek kun je voor een aantrekkelijk bedrag eten bij (top) restaurants in Nederland. Een diner kost slechts € 25 voor 3 gangen. Mocht je liever willen gaan lunchen, dan kan dit natuurlijk ook. Veel van de deelnemende restaurants stellen al hun tafels beschikbaar voor deze speciale week. Jeroen van den Brink, managing director van Diningcity.com, organisator van de Restaurantweek zei in zijn openingswoord “… je kunt bijna niet meer wegblijven tijdens de restaurantweek; het is als een concert van een popidool, waar jij niet bij aanwezig bent…”. “De omzet afgelopen voorjaar betrof ruim 8 miljoen euro in een week tijd…”. Verschillende restaurants hebben het moeilijk, vooral zij die het daarnaast vooral moeten hebben van de zakelijke markt. Een extra stimulans in omzet en naamsbekendheid is daarom mooi meegenomen.

In een kort interview legt Jeroen de achtergronden van de Restaurantweek uit, welke uitdagingen er zijn bij het stoomlijnen van een groot aantal reserveringen en vertelt hij over het nieuwe concept ‘DiningCity a la Card’ dat begin oktober gelanceerd zal worden. Op het moment dat het reserveringssysteem opent, kan het zeer druk worden op de site, met de gevolgen van dien (foutmeldingen). Duizenden mensen proberen een tafeltje te pakken te krijgen. De ruim 40 deelnemde restaurants met Michelin ster zijn erg in trek.

Tijdens de restaurantweek kan ook een donatie gedaan worden van èèn euro per couvert aan de ‘De Culibus’. Deze VIP bus, eigenlijk een sterrenrestraurant-op-wielen rijdt langs kinderziekenhuizen en achterstandswijken om kinderen te verrassen met een heerlijke en gezonde maaltijd.

Onder de gasten van de Restaurantweek in maart 2009 werd een enquete gehouden. Ongeveer 25% van de deelnemers heeft 2x of vaker gedineerd bij een van de deelnemende restaurants, waarbij men zeer tevreden was over de bediening (een acht), de kwaliteit van de gerechten (een dikke acht) en de prijskwaliteit verhouding (een zeer dikke acht). Voor meer dan 60% van de gasten was dit hun eerste bezoek aan het desbetreffende restaurant en meer dan 80% is van plan zeker nog een keer terug te komen. Geinteresseerden kunnen gedetailleerd verslag van de enquete opvragen bij organisatie van de Restaurantweek.

[Enkele foto’s op Flickr]

Klaasjan Tukker
Business Development Manager bij Adobe Systems

Klaasjan is Business Development Manager Creative Pro bij Adobe Systems. Samen met de grote media-organisaties in de Benelux probeert hij innovatieve projecten neer te zetten rondom Adobe technologie. Daarin is hij bezig met zowel Web-projecten (streaming video, interactieve video en interactieve websites), desktop toepassingen op basis van Adobe AIR, als ook de lijn van Creative Suite applicaties van Adobe Systems.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Erik

    Het blijft een leuk idee, alleen elk jaar is de site plat…


    5 augustus 2009 om 06:20
    Klaasjan

    Klopt; ik heb het hier nog over gehad met de projecrmanager. Deze gaf echter aan dat het zeer moeilijk investeren was op basis van twee extreme pieken per jaar. Onder water wordt gebruil gemaakt van Ruby on Rails. Dit icm met Amazon EC2/WS zou toch tijdelijk extra lucht moeten kunnen geven.


    5 augustus 2009 om 06:56
    Jeroen van den Brink

    @ Erik en Klaasjan: ja, wij vinden het ook erg vervelend dat de site plat gaat. Wij hebben sinds maart 2009 de capaciteit ver vier voudigd(!) maar het blijkt nog niet voldoende.

    Ik zal met onze technische afdeling eens gaan praten over die oplossing via Amazon.

    Ik beloof beterschap voor maart 2010!


    5 augustus 2009 om 07:14
    MvanW

    Nee hoor, helemaal geen lucht. Dat er nog boekingen doorkomen mag een wonder heten.


    5 augustus 2009 om 07:31
    Jaap Bartelds

    Wat me vooral stoort is dat je als argeloze niet-ingewijde nauwelijks kans maakt. Al ver voordat de site ‘open’ gaat zijn er allerlei voorinschrijvingen of voorrondes. Zelfs de kijkers van RTL BouleFart krijgen een dag van te voren een speciale inlogcode (die ik pas in de herhaling kreeg te zien, dus veel te laat).

    Prestigieuze of dure restaurants lijken daardoor (en door andere pre-inschrijvingen standaard volgeboekt. Vandaag om 11.00 uur waren alle toprestaurants al vol. Na een uur! Voor mij is de lol er dan snel vanaf.


    5 augustus 2009 om 07:48
    Jeroen van den Brink

    @ Jaap; Ik begrijp je punt.

    Het is echter zo. 50% Van de beschikbare couverts wordt online gezet voor partners en onze eigen nieuwsbrieflezers (registreren hiervoor is eenvoudig en gratis!).

    De overige 50% komt online op de dag dat de website open gaat (vandaag dus). Maar omdat er zoveel bezoekers zijn zijn de toprestaurants binnen enkele minuten uitverkocht.

    Medio augustus komen er extra couverts bij, hopelijk heb je dan meer geluk! Succes.


    5 augustus 2009 om 07:54
    jpschadde

    Jeroen, heb vandaag een mailtje verstuurd aan Floris met de oplossing. Jitscale is voor dit soort enorme pieken ideaal. Ik ga er van uit dat de projectmanager van de restaurantweek een ‘beetje’ druk is, maar neem daarna zeker even contact op.

    Succes, helaas ben ik op vakantie in deze restaurantweek ;).


    5 augustus 2009 om 18:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!