Starten met affiliate marketing? Dit is waar je op moet letten

Starten met affiliate marketing? Dit is waar je op moet letten

Jij bent overtuigd: je wilt aan de slag met affliate marketing voor jouw website en kan niet wachten om de eerste sales terug te gaan zien. Er is al genoeg content te vinden over het vergroten van succes met affiliate marketing, maar waar moet je eigenlijk op letten als je wilt starten met affiliate marketing? Met behulp van dit blog ben je goed voorbereid op het starten van een affiliate campagne.

Je bent op zoek naar een affiliate netwerk dat bij jouw website en jouw voorkeuren past. Gezien affiliate netwerken dagelijks aanmeldingen binnenkrijgen, hebben ze het spelletje vaker gespeeld. Laat je niet zomaar overhalen, maar verdiep je goed in een affiliate netwerk.

1. Aantal actieve publishers in jouw branche

Eerste aandachtspunt is als volgt: hoeveel actieve publishers bevat het affiliate netwerk in jouw branche? Vaak zie je termen als ‘wereldwijd netwerk’ of ‘meer dan 10.000 publishers’. Maar in hoeverre zijn de publishers actief? En over welke branche hebben we het?

Uiteraard gaat het uiteindelijk om kwaliteit en niet om kwantiteit

Zeker als je in een niche zit, is het goed om hier op te letten zodat je na je aanmelding niet te beperkt bent in het aantal publishers die een samenwerking met jou kunnen aangaan. Uiteraard gaat het uiteindelijk om kwaliteit en niet om kwantiteit, maar je zult toch met zoveel mogelijk relevante publishers willen samenwerken om de kans op sales te vergroten.

2. Internationale mogelijkheden

In hoeverre is het mogelijk om affiliate marketing voor verschillende landen uit te voeren? Heb je meerdere websites of domeinen voor verschillende landen? Let dan goed op of dit mogelijk is binnen jouw affiliate netwerk en of het netwerk wat je in gedachten hebt ook gericht is op internationale afiliate marketing. Bovendien verschilt de werkwijze per netwerk als het gaat om het aanmaken van verschillende accounts (en kosten!) en de verschillende ondersteuning per land (accountmanagers bijvoorbeeld).

3. Kosten

Als rasechte Nederlanders ga je op zoek naar een betaalbaar affiliate netwerk. Let op: lees hierbij ook de kleine regeltjes! Zijn er opstartkosten? Wat zijn de maandelijkse kosten? Let hierbij ook op meer kosten als je voor meerdere websites en/of landen aan de slag gaat. Een voorbeeld van een addertje onder het gras hierbij is dat je bijvoorbeeld tot een X aantal bezoekers geen kosten hebt, maar daarna €0,001 per unieke bezoeker gaat betalen. Aan de andere kant zie je soms weer een campagnetegoed voorbijkomen. Neem dit soort voorwaarden dus mee in je overweging en maak een eerlijke beslissing als het gaat om de kosten.

Daarnaast zijn de kosten per sale goed om in te gaten te houden. Wat is precies de fee die naar het netwerk gaat? Vaak zie je een verdeling, zoals een 10 procent commissie waarvan 70 procent naar de publishers gaat en 30 procent naar het netwerk.

4. Contractduur en opzegtermijn

Verder is het belangrijk om de contractduur en bijbehorende opzegtermijn te checken. Zit je direct vast voor een jaar? Of is er een proefperiode? Let hierbij ook op de kleine lettertjes, zoals de opzegtermijn. Hierin is uiteraard onderhandelen het proberen waard, zodat je affiliate marketing een eerlijke kans kunt geven – maar niet direct aan een jaar vastzit.

5. Attributiemodellen

Niet onbelangrijk: het attributiemodel. Is er een standaard attributiemodel of zijn hier nog meer mogelijkheden in? Is er een veelgebruikt of custom attributiemodel te gebruiken? Is dit later nog aan te passen? Overigens geeft niet ieder affiliate netwerk je de mogelijkheid om te kiezen uit een attributiemodel. Uiteindelijk gaat dit om het toekennen van sales, dus verdiep je hier goed in en controleer deze opties en voorwaarden goed. Mocht je er niets over kunnen vinden, neem dan contact op met het affiliate netwerk zelf.

6. Omgang met publishers

Je gaat relaties opbouwen met publishers. Lees daarom goed de voorwaarden door om te controleren wat je mogelijkheden zijn. Kan je bijvoorbeeld verschillende commissies instellen per type publisher? Ook als je het commissietarief of de cookieperiode wilt aanpassen, hangen daar soms strakke regels aan. Voorbeeld daarvan is dat je bijvoorbeeld het commissietarief met niet meer dan 20 procent verlaagt in een periode van 30 dagen. Ook is het goed om te checken wat de termijn is als het gaat om het goedkeuren van inschrijvingen of zelfs sales van publishers, omdat het netwerk anders automatische goedkeuringen kan doen.

7. Exclusiviteit

De kans is groot dat je verschillende voorstellen uitvraagt bij diverse affiliate netwerken. Er zijn affiliate netwerken die je verbieden om met meerdere affiliate netwerken in zee te gaan, dus let ook goed op deze voorwaarde. Dit kan maar zo onder de noemer exclusiviteit in het voorstel staan.

Bonustips

Zoals je al doorhad, is het aan te raden om scherp te zijn op alle voorwaarden en door regels heen te prikken. Ik sluit af met drie bonustips:

  • Bel met je affiliate netwerk of plan een afspraak met ze in, zo kan je direct je vragen stellen en dit voorkomt je een lange mailwisseling of verwijzingen naar standaardantwoorden
  • Vraag een officieel contract op in plaats van een mailwisseling waarin beloftes gedaan worden
  • Onderhandel over voorwaarden en geef affiliate marketing een eerlijke en goede kans!

Heb jij nog aanvullingen? Laat het dan gerust weten in de reacties.

Credits afbeelding: Diego PH/Unsplash, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.