Je bekijkt een artikel van

Starten met innovatie

26 maart 2021, 14:00

Boekrecensie van ‘Impact door Innovatie’ van Annelies Huisingh

Er zijn al boeken volgeschreven over innovatie, dus wat heeft dit boek nu extra te brengen? Eigenlijk precies dat, wat de ondertitel aangeeft; een praktisch handboek om te vernieuwen. Voor iedereen die weet dat hij of zij moet gaan innoveren maar nog weinig met dat bijltje gehakt heeft, is er nu een uiterst praktisch handboek.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Auteur Annelies Huisingh reikt je met dit boek een totaalproces aan om te starten met innovatie. Ze verbindt bedrijfsstrategie met innovatiestrategie en legt een blauwdruk neer die je stap voor stap meeneemt door het totale innovatieproces. Diverse modellen worden uiteengezet en naast elkaar gezet om de verschillen toe te lichten. Templates worden aangereikt om je te helpen het proces vorm te geven.

Natuurlijk staat de klant in dit proces centraal en die vormt dan ook vaak een corrigerende factor. Met voorbeelden toont de auteur aan dat bedrijfsbelangen verleidelijk zijn maar nimmer voorrang zouden moeten hebben boven dat wat écht relevant is voor de consument. Hoewel veelvuldig voorbeelden worden aangereikt van zuivelgigant Friesland Campina, zijn ze allemaal illustratief en relevant. Naast de succesverhalen worden in het boek ook de nodige missers of bijna missers besproken en die zijn zeker zo leerzaam.

Je zou kunnen zeggen dat het boek minder toepasbaar is voor de doorgewinterde marketeer, waarvoor innovatie een wezenlijk onderdeel is van zijn of haar werk, maar ik denk dat het ook voor hem of haar een praktisch handboek is. Het is in ieder geval zeer waardevol voor iedere marketeer die zo af en toe met innovatieprocessen te maken heeft en daar graag meer lijn in wil gaan brengen. Je hebt hiermee een meer dan praktisch boek in handen dat je helpt om het proces tot een goed einde te brengen. Je kunt hoofdstuk voor hoofdstuk met een innovatieteam doornemen en na het hoofdstuk de vragen en opdrachten aflopen.

Het boek is vlot geschreven, de passie voor innovatie spat er werkelijk vanaf. Het bevat veel praktijkcases en hulpmiddelen en zal je inspireren maar vooral helpen om innovatie tot een succes te maken. Een mooie toevoeging aan de bestaande literatuur, waarvoor dank.

Lees hier de blogpost ‘Marketeer is in alle opzichten spil van vernieuwing’ van Annelies Huisingh

Impact door innovatie

Auteur: Annelies Huisingh

ISBN: 9789089655130

Uitgever: Van Duuren management

Druk: 1e druk

Trefwoorden: vernieuwing, verandering, transformatie, veranderprocessen,

innovatie, innoveren, procesmanagement, changemanagement.

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!