Startpagina hoopt op regen

25 april 2003, 13:48

Bij mooi weer verliest Startpagina, de grootste website van Nederland, bij iedere graad temperatuurstijging ongeveer 1% van haar bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van het Econometrisch Instituut van de Erasmus Universiteit Rotterdam naar de samenhang tussen Startpagina-gebruik en de weersomstandigheden.

Zo komt ook naar voren dat Startpagina bezoekers wint bij neerslag. Iedere millimeter regen levert de website 0,36% extra bezoekers op. Dagelijks wordt www.startpagina.nl gemiddeld 2,3 miljoen keer bezocht.

Bert Wiggers, directeur van Startpagina: “We wisten natuurlijk wel dat we in een weergevoelige branche zitten, maar nu weten we precies h?e gevoelig. Zo blijkt uit het onderzoek bijvoorbeeld dat bij extreme neerslag, 25 millimeter of meer, het bezoekersaantal met maar liefst 9% stijgt. Hoewel ik zelf natuurlijk ook van zon houd, hoop ik zakelijk gezien dus op een zomer met op gezette tijden een behoorlijk regenbuitje.”

Het onderzoek van de Erasmus Universiteit is uitgevoerd door econometrist Rene Segers. Behalve naar weersinvloeden, is gekeken naar de invloed van feestdagen en schoolvakanties op de bezoekersaantallen van Startpagina. Zeker de feestdagen blijken grote invloed te hebben op de hoeveelheid mensen die de website bezoekt. Zo mag Startpagina op grond van het onderzoek verwachten dat het bezoekersaantal de komende Koninginnedag 24% lager is dan op een gemiddelde dag. Tenzij het regent natuurlijk.

De volledige tekst van het onderzoek is hier te downloaden:

http://www.ilsemedia.nl/static/startpagina.pdf

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!