Startup ByCycling wint The Floor is Yours 2018

12 december 2018, 14:00

ByCycling is de winnaar van The Floor is Yours 2018. De startup won dinsdag de pitchwedstrijd waarmee Online Tuesday traditiegetrouw het kalenderjaar afsluit. Het jonge bedrijf was de beste van acht kandidaten die hun producten en ideeën mochten presenteren aan het publiek en een vierkoppige jury met startup-experts.

Ieder jaar in december organiseert Online Tuesday, het maandelijkse offline event over online marketing, een pitchcompetitie. Iedereen mag een idee inzenden – een startup, een product of een dienst – en een selectie van alle inzendingen krijgt vervolgens vijf minuten podiumtijd. Dit jaar stonden er acht kandidaten op het podium van IBM Amsterdam, sinds afgelopen zomer de vaste locatie van Online Tuesday.

“Een goede startup moet voldoen aan drie eisen”, zo meldt jurylid Remco Janssen (Silicon Canals) voorafgaand aan de bekendmaking van de winnaar. “Een startup dient een schaalbaar businessmodel te hebben, het moet een probleem oplossen en echt een impact maken.” Niet niks, dus.

Winnaar: ByCycling

Winnaar van de avond ByCycling voldoet aan alle drie eisen: het bedrijf van Jose Diaz zet in op fietsen als duurzaam werkgeversprogramma. “ByCycling is een automatische dagelijkse fietstracker, via een app, die je inspireert om de verspilde tijd in het verkeer om te zetten in actieve tijd bij het woon-werkverkeer. Fiets naar het werk en verdien geld of extra vrije dagen als onderdeel van het forens-uitkeringsprogramma van je werkgever. Wij helpen bedrijven om autoritten voor fietsritten om te ruilen. Vergroot de gezondheid van je personeel terwijl je je ecologische voetafdruk verkleint,” aldus de website van ByCycling.

Als je als bedrijf gezondere medewerkers wil, betaal ze dan om te fietsen. Zo simpel is het volgens Diaz. De grootste troef van een bedrijf is immers het personeel. Werkgevers kunnen met ByCycling het aantal auto’s op de weg verminderen, het woon-werkverkeer en de gezondheid terugdringen, kosten sparen en een gezonder, meer betrokken personeelsbestand creëren. Een gezond personeelsbestand betekent een gezond bedrijf – en een betere wereld.

“Een goede startup is schaalbaar, probleem-oplossend en impactvol”

ByCycling richt zich op de grote corporates. Een lastige doelgroep, vindt de jury. Jurylid Mei Lin Ang (IBM), Frozz-oprichter en mentor van startups, is enthousiast over ByCycling. “Ik denk dat 80 procent van de IBM-medewerkers met de auto komt.” Opdracht aan ByCycling dus: krijg die 80 procent uit hun auto’s en óp die fiets. Een laatste tip van de jury aan Diaz: “Go for this and make it happen.” Een duidelijk advies.

Dat ByCyling won was geen snel of makkelijk besluit. Het was een close call, want ook online winkel Rabbit Hole was een kanshebber. De startup van Gabrielle Werner, modeontwerper en strijder voor duurzaamheid, zet in op ‘duurzame circulaire babymode’. Hard nodig en grote kans op slagen, zo laat de jury weten.

Pitchers met guilty pleasures

Naast ByCycling en Rabbit Hole stonden er nog zes sterke pitchers op het podium: Analyse Me, Appromoters, Game and Work, InteractiveFish, Hulc en The Leann. Analyse Me kennen we al van de DNA-DIY-kitjes, waarmee je je talenten en skills via je DNA boven water krijgt. Zij komen nu met Analyse Me Baby, het ‘ultieme kraamcadeau’. Best prijzig voor een leuk babycadeautje (69 euro), en daarbij komt de uitdaging om het negatieve en ethische aspect niet de overhand te laten krijgen in de marketing.

“Dat patent bestaat toch al lang?”

InteractiveFish had zijn tech-man gestuurd en dat resulteerde in een wat onsamenhangend verhaal over de handige tool die interactiviteit toevoegt aan video (in de zaal klonk verwarring over het patent: “Dit bestaat toch al lang?”). Dat was ook het resultaat van de zenuwen van de pitcher, die nog eens versterkt werden door het feit dat diens voorganger – de sales business developer van Appromotor – flink was bekritiseerd. Interessant was ook Game and Work, een assessment-tool van Maikel Abspoel die gebruik maakt van gaming. The Leann – een webshop met ‘alternatieven voor je guilty pleasure’ – zette, net als Hulc, een zeer goede en duidelijke pitch neer.

De eerstvolgende activiteit van Online Tuesday is de nieuwjaarsborrel samen met het IAB. Die vindt plaats op 8 januari 2019 in de vertrouwde locatie Hotel Arena.

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, DQ&A, Newpeople en Traffic4U, en gesponsord door hoofdsponsor Pünktlich en Awin, Affiliate Summit, EDM Digital Solutions en IBM.

Karin Thybaut
Eindredacteur bij Marketingfacts

Als (eind)redacteur bij Marketingfacts hou ik me bezig met de redactionele en commerciële coördinatie van alle content op marketingfacts.nl. Ik heb altijd bij uitgeverijen gewerkt, dus media en advertising vind ik bijster interessant, maar ook over de psychologie achter marketing en communicatie lees ik graag.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!