Je cijfers altijd up-to-date met het nieuwe Marketingfacts Stats Dashboard 2.0!

12 december 2013, 14:00

Stats Dashboard uitgebreid met filters en mogelijkheden om te delen

Twee jaar geleden had ik een idee. Een idee om veelgebruikte cijfers op een centraal punt te verzamelen en te visualiseren. Dat was het begin van het Marketingfacts Stats Dashboard. Na veel positieve reacties heb ik het afgelopen jaar in stilte gewerkt aan een nieuwe versie. Vandaag is het moment dat het Stats Dashboard 2.0 live gaat. Wat is er nieuw? O.a. zijn de grafieken groter, de data kan dynamisch worden aangepast en grafieken kunnen worden opgeslagen als afbeelding. Zo heb je altijd de actuele gegevens bij de hand voor je presentaties, marketingplannen of de pubquiz.

De ‘why’ en ‘how’

De lancering van het ‘Stats Dashboard 2.0’ is iets waar ik persoonlijk erg trots en enthousiast over ben. Als ‘datasexual‘ staat het onderwerp me natuurlijk ook na aan het hart. Het verkrijgen van waardevolle data is één ding, het communiceren ervan is vaak een grotere uitdaging. Alles draait om vorm.

Vandaar dat ‘-sexual‘. Je kunt een fantastisch dik rapport produceren, maar als er zoveel informatie in staat dat mensen het nauwelijks meer kunnen bevatten, dan mist het zijn doel. Om de verspreiding en interpretatie van data te bevorderen, wordt er tegenwoordig steeds vaker gekozen voor de beruchte infographic. Daarin is de infographic geslaagd. Het nadeel is dat het vaak, bewust of onbewust, onduidelijk is waar de data vandaan komt.

Ook actualiteit is een issue. Het moment van publiceren is direct het moment dat de data begint te verouderen. Actualiteit is ook niet iets waar Google per definitie goed in voorziet. Het is dan wel een van de factoren die meeweegt in het bepalen van de zoekresultaten, maar andere invloeden, zoals het aantal backlinks, zorgen ervoor dat lang niet altijd het meest actuele resultaat bovenaan staat.

Uit die gedachte is het Marketingfacts Stats Dashboard geboren: één plek waar je altijd actuele cijfers vind, die direct gevisualiseerd worden en gemakkelijk te gebruiken zijn in je rapport of presentatie. Kies je ervoor om een grafiek te embedden, dan beschik je direct nadat wij de data aanpassen ook over de laatste cijfers.

Natuurlijk is dit niet te doen voor alle databehoeften, dus daar is de 90/10-regel overheen gegaan. Daarnaast staan de data nu in een centrale database, zodat deze dynamisch kunnen worden uitgelezen (lees: we hoeven de data maar op één plek aan te passen en het is overal bijgewerkt).

De ‘what’

Elke stat zijn eigen pagina

Door die centrale opslagplaats kunnen we de statistieken zowel in een overzicht weergeven als binnen een eigen detailpagina. Wel zo handig als je direct naar een grafiek wil verwijzen.

Deze detailpagina doet daarnaast veel meer recht aan de grafiek. Op de detailpagina worden grafieken over de volledige breedte van het contentvlak verdeeld. Hierdoor wordt de leesbaarheid van de grafieken vergroot, met name wanneer de datapunten dicht bij elkaar liggen. Daarnaast biedt de detailpagina ruimte voor nieuwe features, waarover meer hierna.

Voor de volledige grootte bekijk de detailpagina

Mouse-over-teksten

De standaard mouse-over-cijfernotaties zijn vervangen door teksten die meer vertellen over welke informatie er wordt weergegeven.

Responsive

Zowel het overzicht van statistieken als de detailpagina’s passen zich aan aan de grootte van het scherm. Net als de site geldt dit voorlopig nog alleen voor tablet en desktop. Voordat je dit scherm gaat resizen om te testen hoe dat eruit ziet: de grafiek past zich bij het laden van de pagina aan aan de grootte.

Controls

Van alle nieuwe functies is dit toch wel een van de gaafste. Met controls kun je de data die aanpassen die worden weergegeven in de grafiek. Zo kun je bijvoorbeeld de datumreeks aanpassen of filteren op een minimale en/of maximale waarde. Wanneer je een filter toepast wordt de grafiek on the fly aangepast.

Opslaan

Wanneer je een grafiek wilt gebruiken in een marketingplan of in een presentatie hoef je niet langer een screenshot te maken. In het nieuwe Stats Dashboard kan je de grafiek direct opslaan als afbeelding. Mocht je de grafiek hebben aangepast met de hierboven genoemde controls, dan worden die ook meegenomen. Met andere woorden: de grafiek wordt in de huidige staat opgeslagen als afbeelding.

Exporteren

Wil je zelf aan de slag met de data die worden weergegeven of wil je de grafiek weergeven in je eigen styling, dan kun je de data exporteren naar csv, zodat je er vervolgens zelf mee aan de slag kan in Excel.

Embedden

Wil je de grafiek online weergeven op je eigen blog of website, dan kun je de grafiek ook embedden. Het mooie hiervan is, dat wanneer de data geüpdatet wordt, de embed ook direct up-to-date is. Zo heb je dus altijd actuele gegevens. Voorlopig hebben de embeds een vaste breedte van 500 pixels, dit wil ik in de toekomst nog uitbreiden (of variabel maken).

Nieuw: Facebookmarketing

Naast dat elk channel een eigen statistiekenpagina heeft, is er nu ook een pagina speciaal voor Facebookcijfers. Deze cijfers worden mogelijk gemaakt door de Facebook-analyticstool Fanrise. De cijfers worden automatisch dagelijks opgehaald en zijn dus altijd actueel.

Nieuw hoofdmenu

Het voormalige hoofdmenu stelde niet zoveel voor (lees: een lijst met linkjes), daarom heeft Mangrove een mooie interface gebouwd.

Doorontwikkeling

Ik ben erg benieuwd wat je van het nieuwe statistiekendashboard vindt. En als je tips voor verbetering en/of nieuwe functies hebt, dan hoor ik die graag in de reacties.

Er staan al wat zaken op de plank. Zo wil ik voor meer grafiekenfilters en segmentatiemogelijkheden implementeren. Daarnaast is het sinds de update van eind november mogelijk om in Google Charts zogeheten ‘difference charts‘ te genereren, erg handig om het verschil tussen twee datasets te visualiseren. Het is ook mijn ambitie om met meer partijen een datakoppeling op te zetten, zodat het dashboard automatisch over de laatste data beschikt. Heb je daar interesse in, neem dan even contact op.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

13 Reacties

    André

    Supervet Danny, helemaal top!


    12 december 2013 om 14:26
    Simon van Duivenvoorde

    Nice, congrats!


    12 december 2013 om 14:59
    Sander Bredewout

    Super gaaf!!! Ik maakte er al regelmatig gebruik van, maar nu wordt het helemaal super!!!


    12 december 2013 om 15:56
    DannyOosterveer

    @André @Simon @Sander Thanks, leuk om te horen!


    12 december 2013 om 19:39
    RianneKleinGeltink

    Wow! Geweldige applicatie, heel gaaf en overzichtelijk. Top!!


    12 december 2013 om 23:24
    Marvin

    Nice, Danny! Gefeliciteerd met de livegang. Dashboard ziet er gaaf uit.


    13 december 2013 om 09:58
    Remi

    Potverdikkie wat een vette grafiekjes Danny! Ik ga ze weer naar hartenlust copy-pasten naar mijn powerpointjes!

    O, en ik zal er netjes als bron “Marketingfacts stats” onder zetten (in een heel klein grijs lettertype).


    13 december 2013 om 14:08
    DannyOosterveer

    @Remi haha, vooral doen! Directe export naar PowerPoint staat nog op m’n wishlist. Dan met automatisch bronvermelding, in een net ietsje donkerder grijs 😉


    13 december 2013 om 17:40
    AndreasvdWeijde

    Danny, het is mooi geworden! Ik zal het wel weer veel tegenkomen in verschillende verslagen van studenten.


    13 december 2013 om 21:59
    Bert Anvelink

    Heel mooi Danny! Ik zal er keer goed doorheen gaan. Erg benieuwd wat je er allemaal voor mooi en extra in hebt gestopt!


    15 december 2013 om 08:25
    arnekeuning

    Mooi Danny! Zit stijgende lijn in 😉


    16 december 2013 om 15:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!