Stel je open voor de klant van de concurrent met kennisdelen

5 juni 2014, 09:30

Wees niet bang voor de concurrent, maar richt je op zijn klant!

Veel organisaties zijn nog steeds huiverig als het gaat om delen van hun vakkennis. Want stel dat de concurrenten het lezen of overnemen. Ja, die kans is aanwezig. Dus als je het niet doet, bescherm je jezelf tegen je concurrentie. Kennis is tenslotte macht en als die in verkeerde handen komt, dan is jouw business over. Als jij nog steeds zo denkt, ben je echt op het verkeerde pad. Als jij hier nog steeds van overtuigd bent, komt je bestaansrecht echt in gevaar. Let maar op en lees verder.

Elk vak draait om kennis

Ik ben ervan overtuigd dat elk vakgebied draait om kennis. Ook traditionele vakken als stukadoren of het verkopen van meubels. Kennis van de producten, de diensten, de techniek, de markt… En vaak ook is de kennis zelf dat wat verkocht wordt. Vele grote organisaties draaien op het verkopen van de kennis van de medewerkers in de vorm van consultancy en advies. Dus weggeven is derving van inkomsten. Niet doen dus.

Ben je het hier nog steeds mee eens? Lees dan vooral verder.

Online kennisbron

Elke zoektocht van een klant begint online. Lekker googelen en zelf uitzoeken. De informatie die online gevonden wordt over onderwerpen, aan te schaffen producten of diensten, wordt door kopers als waardevol onderdeel van de oriëntatie beschouwd. Daarmee ook de bron van deze informatie. Dus als jij alles over je vakgebied deelt, zul je sneller als betrouwbare potentiële partner worden gezien. Als een klant van je concurrent ontevreden is (dat moet natuurlijk altijd voorkomen worden) en hij gaat googelen naar meer informatie, dan zou hij of zij zomaar bij jou terecht kunnen komen.

Andersom zou het ook kunnen zijn dat jij een ontevreden klant hebt. Waar komt die terecht als er online gezocht wordt? Nog steeds overtuigd dat je je kennis voor jezelf moet houden en alleen delen met klanten die daadwerkelijk een transactie met je doen?

What you see is what you get

Het spreekwoordelijke ‘kijkje in de keuken’ gaat hier ook weer op. Alles wat jij online deelt, geeft potentiële klanten een indruk van wat ze te wachten staat bij jou. Je projectfoto’s op Pinterest. Je tips in je blogs. Je e-books met handige tips. En wat te denken van YouTube-video’s? Allemaal verpakte vormen van kennis die onderdeel uitmaken van je contentstrategie. Met maar een doel: je doelgroep informeren en daarmee overtuigen.

Volledige openheid van zaken

Een mooi voorbeeld van een Nederlandse organisatie is Dirkzwager advocaten. Dit Arnhemse advocatenkantoor deelt veel van haar juridische kennis online. Toegankelijk voor iedereen. Dus als jij zelf een rechtzaak of procedure wilt starten, is alle kennis voorhanden.

Ze hebben zelfs een stap verder gezet en een grote fysieke juridische bibliotheek opengesteld. Daar kan iedereen lid van worden. Dit zorgt ervoor dat iedereen met juridische vragen weet waar hij of zij terecht kan. En als je er dan zelf niet uitkomt, dan staan de specialisten van Dirkzwager voor je klaar. Hiermee creëren zij een positie boven die van de concurrentie.

Eat or be eaten

Wees dus niet bang dat jouw concurrent jouw informatie kopieert. Je zou je eerder zorgen moeten maken dat jouw concurrent wél kennis deelt en dat jouw klanten dat ook zien. Het is niet meer een kwestie van wel of geen contentmarketing. Het is een kwestie van doen. Voordat je concurrent het beter doet!

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gerben G van Dijk

    Ik doe nu contentmarketing voor een ICT bedrijf dat applicaties bouwt. Mijn ontdekking is dat contentmarketing eindelijk concreet maakt wat zij doen. Het helpt gewoon om klantproblemen te beschrijven en te laten zien hoe je het aangepakt hebt. Het liefst met tevreden quote’s van de opdrachtgevers en screenshots van de eigen software. Dit biedt herkenbaarheid en geeft inderdaad meer klanten!

    Gerben G van Dijk


    16 juni 2014 om 09:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!