Sterkere marketing nodig? Scoor dubbel met een boek!
Het uitbrengen van een boek kan een goede aanvulling zijn op je bestaande marketingstrategie. Niet alleen omdat je als auteur echt expertstatus krijgt, maar ook omdat een boek een goede aanleiding is om gratis media-aandacht te krijgen. Win-win!
Waarom zou je een boek schrijven? Wanneer is dit het juiste moment? En hoe gebruik je je boek als PR-middel voor free publicity? In deze blog lees je hoe je dubbel kan scoren met een boek, en hoe je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat.
Waarom een boek?
Je vraagt je misschien af waarom je anno 2021 nog een boek zou schrijven. Is print nog relevant? Is het de moeite waard? Wat levert een boek op? En kan hetzelfde effect niet met een toffe blogserie worden bereikt?
De magie van print
Wat ons betreft is een boek nog steeds een goede zet. Door een boek te schrijven claim je expertstatus en bouw je aan je autoriteit. Uit onze PR-praktijk merken we dat print nog steeds geliefd is onder klanten en hun doelgroep. Een fysieke krant of fysiek magazine is tastbaar en dat maakt het – net als een boek – nog geloofwaardiger voor mensen.
Door een boek te schrijven claim je expertstatus en bouw je aan je autoriteit
Alsof het toch meer ‘echt’ is dan een online publicatie of e-book. Onze klanten vinden het ontzettend gaaf om hun eigen verhaal terug te zien op het papier. Dit wauw-effect is – wellicht onterecht – toch minder bij online. Als PR-bureau kennen we de (sterkere) kracht van online publicaties, maar uiteindelijk is de klant vaak blijer met een offline stuk, en is de doelgroep daar ook meer van onder de indruk.
Bloggen als basis
Goed, focus op print dus! Weet waar je aan begint, want een boek schrijven is echt andere koek dan een blog of twee. Dat neemt niet weg dat bloggen juist kan helpen als je een boek wilt schrijven. Ondernemers die al vaker blogs hebben geschreven, kunnen hun woorden doorgaans makkelijker op papier zetten dan onervaren schrijvers.
Een ander voordeel van bloggen voor je een boek schrijft, is dat je al een zekere expertstatus kan claimen met je blogs. Als je al frequent blogt, ‘kennen’ mensen je al van je inhoudelijke stukken. Wellicht heb je zelfs als feedback gehad op een aantal blogs, en kan je dat meenemen bij het schrijven van je boek. Check anders vooral in Google Analytics welke blogs goed gelezen zijn. Dat zijn de onderwerpen waar jouw doelgroep vast meer over wil lezen! Ben je overigens niet zo’n schrijver, dan wil het zeker lonen om een ghost writer in te zetten die je verhaal uitschrijft.
Aan de slag: een boek schrijven voor je marketing
Synopsis
‘Gewoon beginnen’, lees je wel eens. Of: ‘if you want to be a writer, then write’. Wij adviseren echter om juist niet zomaar te beginnen met schrijven. Een boek schrijven is niet niks. Het vereist een goede voorbereiding. Een goed plan is het halve werk! Zorg eerst voor een sterke synopsis en inhoudsopgave voor je daadwerkelijk van start gaat.
USP’s
Alvorens je je bezighoudt met de synopsis en inhoudsopgave, is het goed om na te denken over je daadwerkelijke doel. Een boek is geen doel an sich, het is een middel. Althans, als je het als marketingtool wilt inzetten! Bedenk dus wat jouw boek gaat toevoegen ten opzichte van jouw – bijvoorbeeld – blogs en andere boeken over soortgelijke onderwerpen. Wat zijn de USP’s? Welk verhaal kan alleen jij vertellen? Waar wil je om bekend staan? En voor welke boodschap heb jij echt 40.000 woorden nodig in plaats van 1.000? Wat kan je boek bieden dat je niet in een reeks blogs kwijt kan? Heb dat scherp voor ogen!
Marketingplan
Auteurs die in samenwerking met een uitgeverij werken, zullen doorgaans ook om een marketingplan gevraagd worden. Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw boek uiteindelijk echt verkoopt? Schrijven is stap een, maar verkopen is een tweede. Niet voor niets spreken we over bestsellers, en niet over bestwriters.
Uitgever of eigen beheer
De keuze voor een uitgever is ook een keuze die je beter in de beginfase kunt maken. Schrijf niet eerst het hele boek, om vervolgens je manuscript naar een uitgever op te sturen. Beter zoek je eerst een uitgever, en pitch je daar je synopsis.
De keuze voor een uitgever is ook een keuze die je beter in de beginfase kunt maken
Zo heeft de uitgever nog de kans om suggesties te doen, waar je boek alleen maar beter van wordt.
Voordelen uitgever
Samenwerken met een uitgever heeft een aantal voordelen, waaronder het vertrouwen dat je krijgt, de stok achter de deur, de connecties met boekhandels en de investeringskosten, die uitgevers doorgaans op zich nemen. Het geeft ook een positief signaal af dat een (grote) uitgever durft te investeren in jouw boek. Natuurlijk houd je netto minder over onder aan de streep, maar zou je ook niet minder hebben verkocht als je je boek in eigen beheer had uitgebracht?
Stappenplan:
- Kijk wat jouw boek kan toevoegen: welk onderwerp kies je?
- Schrijf een synopsis en maak eventueel vast een inhoudsopgave
- Pitch je synopsis bij een uitgeverij die raakvlakken heeft met jouw onderwerp
- Start na overleg met de uitgeverij pas met het daadwerkelijk schrijven van je boek
- Vergeet je marketingplan niet! Een boek verkoopt zichzelf niet, ook niet als je met een uitgeverij werkt
Dubbel scoren: je boek als PR-middel
Ligt je boek eenmaal in de winkels? Je bent te laat als je dan pas aan PR gaat denken. Juist in de periode voor de boeklancering is het goed om vast de media te benaderen. Zo hebben de media indien nodig nog tijd om jou te interviewen en/of het boek te lezen, ontstaat er al een buzz rondom de lancering en kan je zo hopelijk de pre-orders nog flink opdrijven. Met een beetje geluk kom je zo ‘binnen’ in de Bestseller 60. Een goede start voor elk boek!
Een boek is een mooi ‘haakje’ om in de media te komen. Doordat jouw boek uitkomt, is jouw verhaal actueel. En actualiteit is waar het in medialand om gaat. Waarom zou een medium nu over jou schrijven en niet volgende maand? Omdat nu jouw boek uitkomt!
Om nog relevanter te zijn voor de media, is het goed om naar meer haakjes te kijken. Waarom heb je dit boek uitgebracht? Waarom is dit onderwerp überhaupt relevant? Wat maakt dat jij dit medium benadert? Hoe specifieker je pitch, hoe groter de kans dat een medium geïnteresseerd is.
Net als bij andere PR-momenten, is het slim om je puur te focussen op media die jouw doelgroep bereiken. Wie is de doelgroep van jouw boek? Zoek media met dezelfde doelgroep! Een persbericht maken over het boek is aan te raden. Zo hebben journalisten alle ‘technische’ informatie bij de hand. Daarnaast is het altijd goed om per medium een specifieke insteek voor een artikel te pitchen. Dit is het ‘haakje’ waar we het hierboven over hadden.
Driedubbel scoren?
Een boek uitbrengen geeft jouw naamsbekendheid en expertstatus een boost. Wanneer media over jouw expertise en boek schrijven, is dit dubbel scoren. Je kan drie dubbel scoren wanneer je de publicaties zelf ook weer deelt. Post mediapublicaties op je social media en vermeld de logo’s op je website. Zo weet je zeker dat jouw volgers en websitebezoekers deze publiciteit onder ogen krijgen. Het wekt vertrouwen en is weer een extra touch point in de klantreis.
Wie schrijft, die blijft!
Thanks voor je reactie, Jennifer! Hier zou ik nog een vervolgblog over kunnen schrijven. Idee?